Nietuzinkowa stylistyka, niepowtarzalne parametry techniczne, konstrukcja wykonana z lekkich materia��w i poczucie przynale�no�ci do zupe�nej elity – oto nowy Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series. To obdarzone niepowtarzalnymi osi�gami coupé jest rasow� wy�cig�wk� otwieraj�c� nowe perspektywy przed mi�o�nikami samochod�w sportowych. Sze�ciolitrowy, dwunastocylindrowy silnik AMG biturbo, rozwijaj�cy moc maksymaln� 493 kW/670 KM i dysponuj�cy 1000 newtonometr�w momentu obrotowego, gwarantuje wybitnie sportowe walory. Owo mocarne, dwumiejscowe auto zosta�o opracowane w AMG PERFORMANCE STUDIO i stanowi kontynuacj� niezwykle udanej strategii Black Series autorstwa AMG, sportowej marki Mercedes-Benz. Szeroki, muskularny, przyczajony do skoku – taki jest nowy Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series. Wybitne walory dynamiczne auta powoduj� przyspieszone bicie serca nawet podczas postoju. Uderzaj�co szerokie b�otniki, chowany tylny spojler i tylna os�ona z p�etw� dyfuzora: wszystko to wskazuje nieomylnie na sportowy rodow�d auta, stanowi uciele�nienie filozofii Mercedes-AMG realizowanej ju� od 40 bez ma�a lat. Rzut oka na nowe SL 65 AMG Black Series i ju� przypominasz sobie ciesz�ce si� wielkim wzi�ciem auta wy�cigowe AMG, takie jak obecna Klasa C DTM, czy CLK-GTR z serii FIA-GT z roku 1997. http://www.roadlook.pl/img/art/1_487787d936846.jpg Szerokie wloty powietrza na pokrywie silnika stanowi� najbardziej wymowne �wiadectwo pot�gi podw�jnie turbodo�adowanego silnika AMG V12 drzemi�cego pod mask�. Z pojemno�ci 5980 centymetr�w sze�ciennych, V-dwunastka AMG potrafi wykrzesa� 493 kW/670 KM przy 5400 obr./min., za� elektronicznie ograniczona warto�� momentu obrotowego w wysoko�ci 1000 Nm dostepna jest w zakresie od 2200 do 4200 obr./min. Pozbawiony ogranicznika, motor AMG 6.0 V12 biturbo, montowany r�cznie, wed�ug zasady “jeden cz�owiek – jeden silnik”, w fabryce silnik�w AMG, osi�gn��by maksymalny moment obrotowy 1200 newtonometr�w. Podstawow� jednostk� nap�dow� o mocy 450 kW/612 KM, montowan� w modelu SL 65 AMG, podrasowano tu, specjalnie na potrzeby dwunastocylindrowego silnika SL 65 AMG Black Series, przy u�yciu dw�ch nowych turbospr�arek. Ich przekr�j poprzeczny, teraz o dwana�cie procent wi�kszy, a tak�e zoptymalizowane przewody wydechowe, umo�liwiaj� zwi�kszony przep�yw powietrza, a co za tym idzie – jeszcze bardziej imponuj�cy pokaz mocy we wszystkich zakresach obrot�w. Zmodyfikowany kana� dop�ywu powietrza skutkuje popraw� spontaniczno�ci reakcji silnika. Nowa konstrukcja t�umika sportowego uk�adu wydechowego, sygnowanego przez AMG, pozwala zredukowa� warto�� przeciwci�nienia na wylocie spalin, a tym samym zwi�kszy� dost�pn� moc. Skutek akustyczny to charakterystyczne brzmienie dwunastu cylindr�w, znak firmowy tuningu silnik�w spod szyldu AMG, dobiegaj�ce z bli�niaczych ko�c�wek uk�ady wydechowego o przekroju trapezu. Niskotemperaturowa ch�odnica powietrza zasysanego, teraz o 30 procent bardziej wydajna, a tak�e zmodyfikowany uk�ad ch�odzenia ciecz�, gwarantuj� nie tylko maksymalne wykorzystanie mocy generowanej w ekstremalnych warunkach pracy silnika, ale i najwy�sz� wytrzyma�o�� zm�czeniow� przy wysokich temperaturach na zewn�trz. Unikalne osi�gi http://www.roadlook.pl/img/art/2_487787d93eb45.jpg Niepowtarzalne parametry silnika, czyni�ce SL 65 AMG Black Series najpot�niejszym z dot�d oferowanych modeli AMG, skutkuj� unikalnymi osi�gami: auto potrzebuje 3,9 sekundy, aby rozp�dzi� si� ze startu zatrzymanego do 100 km/h, za� pr�dko�� maksymaln� ograniczono elektronicznie do 320 km / godz. Najwa�niejsze dane techniczne: Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series Silnik 6,0 V12 Pojemno�c skokowa [cm3] 5980 Cylindry/zawory 12/3 Moc przy obrotach [kW/obr./min] 493/5400 Maksymalny mom. obrotowy [Nm/obr./min] 1000/2200-4000 Pr�dko�� maksymalna [km/h] 320 Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 3,9 Przyspieszenie 0-200 km/h [s] 11,0 R�wnie wa�ny je�li chodzi o doskona�� dynamik� auta jest stosunek moc-masa, kt�ry w tym przypadku wynosi zaledwie 2,79 KM/kg, a to dzi�ki wyra�nie mniejszej masie w�asnej auta wynosz�cej 1870 kilogram�w (pomiar wg normy UE). Oznacza to “odchudzenie” modelu SL 65 AMG Black Series o oko�o 250 kilogram�w w por�wnaniu z SL 65 AMG. Ten budz�cy szacunek wynik uda�o si� osi�gn�� g��wnie dzi�ki zastosowaniu konstrukcji wykonanej z lekkich materia��w. Wiele element�w nadwozia zrobiono z wytrzyma�ych i niezwykle lekkich kompozyt�w w�glowych (”carbon fibre reinforced plastic”, CFRP), korzystaj�c ze sprawdzonej technologii zaczerpni�tej ze sport�w motorowych. Szerszy o 14 centymetr�w przedni b�otnik, dolne przednie poszycie nadwozia z rozdzielaczem, maska oraz pokrywa baga�nika – wszystkie te elementy wykonano z CFRP. Du�e wloty powietrza na masce gwarantuj� uj�cie nadmiaru ciep�a z silnika. Oznaczenie “V12 Biturbo” na przednim b�otniku u�wiadamia obserwatorowi, z jak� moc� silnika ma do czynienia. Nowy dach z w��kna w�glowego Konstrukcja dachu wykonanego w technologii CFRP to zupe�nie nowe rozwi�zanie. Z jednej strony posiada pa��k zabezpieczaj�cy przed skutkami dachowania, stanowi�cy integraln� cz�� konstrukcji, z drugiej za� – wobec rezygnacji z typowego dla Klasy SL otwieranego dachu – ma wyra�nie bardziej p�aski profil linii dachu. Wida� to tak�e po wi�kszej szybie tylnej, kt�ra teraz opada ku klapie baga�nika pod �agodniejszym k�tem. Tylny spoiler, tak�e z CFRP, jest schowany w pokrywie baga�nika i, przy 120 km/h, automatycznie wysuwa si� na d�ugo�� dwunastu centymetr�w, skutecznie dociskaj�c tyln� o� podczas jazdy z du�� pr�dko�ci�. http://www.roadlook.pl/img/art/1_48778a238dcef.jpg Przygl�daj�c si� autu od jego tylnej strony, zwracamy traz uwag� na now� os�on� tyln� z widocznym dyfuzorem wykonanym z w��kna w�glowego. W konstrukcj� os�ony wkomponowano aktywny uk�ad ch�odzenia blokady mechanizmu r�nicowego osi tylnej. Nowe, l�ejsze obr�cze k� AMG o podw�jnych szprychach – o �rednicy 19 cali na osi przedniej i 20 cali z ty�u – wype�niaj� sob� ca�� wn�k� ko�a. Lakierowane na czarno, na wysoki po�ysk, z matowym wyko�czeniem, przydaj� nut� ekstrawagancji autu obserwowanemu z profilu. Przeniesienie mocy Wybitnym osi�gom i uniwersalnym parametrom dynamiki jazdy modelu SL 65 AMG Black Series dor�wnuje doskona�y zesp� przeniesienia nap�du oraz zawieszenie. Pi�ciobiegowa automatycznia skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS przenosi nap�d na ko�a tylnej osi. Kierowca ma do wyboru cztery tryby pracy: “C”, “S”, “M1” i “M2”, w kt�rym czas zmiany prze�o�enia jest o 25 procent kr�tszy ni� w trybie “M1”. Sprz�g�o automatyczne gwarantuje wyj�tkowo sprawn� zmian� prze�o�e� na ka�dym etapie jazdy samochodem, ju� od pierwszego biegu. Automatyczne funkcja podw�jnego wysprz�glania to nie tylko przyjemniejsza redukcja bieg�w, ale i redukcja efektu zmiany obci��enia. Zawieszenie sportowe AMG Je�li chodzi o zawieszenie, specjali�ci AMG postawili na nowe rozwi�zanie. Zawieszenie sportowe AMG oparto na regulowanych spr�ynach �rubowych; ta sprawdzonaw �wiecie sport�w motorowych technologia umo�liwia regulacj� faz odbicia i �ciskania amortyzator�w, wysoko�ci prze�witu, ustawienia k� i krzywizny resoru. Oznacza to, �e kierowca mo�e, podczas jazdy na torze wy�cigowym, ustawi� zawieszenie w taki spos�b, aby odpowiada�o jego indywidualnym potrzebom. ��czniki, golenie, ci�gna i popychacze obu osi to konstrukcje nowe, a ka�da z osi posiada aluminiowe no�niki k�, kt�rych mas� uda�o si� ograniczy�. W por�wnaniu ze standardowym modelem SL 65 AMG, Black Series ma o 97 milimetr�w szerszy rozstaw k� przednich, rozstaw k� tylnej osi powi�kszono o 85 milimetr�w. Nowa kinematyka przedniej osi to 8 procent wi�cej bezpo�redniego prze�o�enia uk�adu kierowniczego, za� zupe�nie zmieniona elastokinematyka zapewnia zauwa�alnie wi�ksz� precyzj� prowadzenia. Wielotarczowy mechanizm r�nicowy z ograniczonym rozdzia�em mocy na osi tylnej oferuje 40-procentowy efekt, zapewniaj�c optymaln� przyczepno�� k�. Tr�jfazowy, sportowy uk�ad ESP to kwintesencja przyjemno�ci z jazdy i niebywa�ej dynamiki. Kierowca ma do wyboru ustawienie “ESP ON” (uk�ad w��czony), “ESP SPORT” (tryb sportowy) oraz “ESP OFF” (uk�ad wy��czony), a wszystko to za naci�ni�ciem guzika ESP. Tablica rozdzielcza AMG poka�e, na wy�wietlaczu centralnym, kt�ry tryb pracy uk�adu zosta� uruchomiony. Opony sportowe i tarcze kompozytowe Tak�e dob�r parametr�w opon i k� przyczyni� si� do uzyskania doskona�ych osi�g�w SL 65 AMG Black Series na torach wy�cigowych. Opony o wymiarach 265/35 R 19 montuje si� na szerokich na 9,5 cala obr�czach k� AMG ze stop�w lekkich metali przedniej osi. O� tylna to imponuj�ce ko�a AMG 11,5 x 20 cali z lekkich stop�w “obute” w opony 325/30 R 20. Dunlop, partner sportowy DTM, dostarcza opony sportowe o nazwie “Sport Maxx GT” gwarantuj�ce szczeg�lnie dobr� przyczepno�� auta do drogi i umo�liwiaj�ce pokonywanie zakr�t�w z osza�amiaj�cymi pr�dko�ciami. http://www.roadlook.pl/img/art/3_487788839cd25.jpg Wielkie tarcze wysokowydajnego uk�adu hamulcowego sygnowanego inicja�ami AMG wida� przez filigranow� struktur� k� ze stop�w metali lekkich o podw�jnych szprychach, r�wnie� autorstwa AMG. Wewn�trznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe, wykonane ze szczeg�lnie wytrzyma�ych materia��w kompozytowych, zamontowano na wszystkich ko�ach wozu. Za hamowanie osi przedniej odpowiedaj� sze�ciot�okowe zaciski sta�e oraz tarcze o wymiarach 390 x 36 mm, ty� znajduje si� pod opiek� zacisk�w sta�ych czterot�okowych i tarcz 360 x 26 mm. Funkcjonalne i pi�kne wn�trze Sk�ra typu Nappa, Alcantara i w��kno w�glowe: wn�trze SL 65 AMG Black Series to miejsce wprost stworzone do tego, aby przyspieszy� bicie serca mi�o�nika wy�cig�w samochodowych. Wn�trze auta, utrzymane w czarnej tonacji, tchnie funkcjonalno�ci� rasowej wy�cig�wki, ujmuj�c urokiem detali. Nowe fotele kube�kowe marki AMG, wykonane z CFRP (tylko w wersji ECE), zapewniaj� doskona�e trzymanie boczne podczas szybkiego pokonywania zakr�t�w. Pozbawione poduszek bocznych, pokryte s� sk�r� Nappa o szlachetnej strukturze oraz Alcantar�, na zag��wkach dumnie widnieje napis AMG. 15 milimetr�w mniejsza, sp�aszczona w dolnej cz�ci, perforowana po obu stronach dla lepszego trzymania, kierownica wyczynowa AMG Performance zapewnia maksymaln� kontrol� nad samochodem. Aluminiowe manetki zmiany prze�o�e�, srebrne w kolorze, umo�liwiaj� r�czne sterowanie skrzyni� bieg�w. Na konsoli centralnej zauwa�ymy wysokiej jako�ci wstawki z w��kna w�glowego, po�yskuj�cy matowo przycisk zap�onu, d�wigni� nastawcz� nowej konstrukcji, z w�glowym wype�nieniem i logo AMG z napisem ”Black Series”. Dalej wsp�graj�ce z tym panele centralne drzwi wykonane z w��kna w�glowego, z wygrawerowanymi inicja�ami AMG, a tak�e podsufitka oraz s�upki A i C wy�cie�ane Alcantar� w kolorze antracytu. Zesp� instrument�w sygnowany przez AMG to zupe�ne nowum. Czarny pr�dko�ciomierz wyskalowano do 360 km/h i przeprojektowano, to samo dotyczy obrotomierza wyposa�onego w cztery diody �wiec�ce pokazuj�ce kierowcy moment, w kt�rym nale�y zmieni� prze�o�enie. http://www.roadlook.pl/img/art/4_487788839f435.jpg Forsowne testy Prace konstrukcyjne i testy modelu SL 65 AMG Black Series rozpocz�y si� w 2006 r. In�ynierowie i technicy AMG obje�d�ali prototypy i auta eksperymentalne we wszystkich strefach klimatycznych globu. Niezale�nie od tego, czy by� to tor wy�cigowy Nürburgring, jazda testowa z du�� pr�dko�ci� w Nardo (W�ochy), test w tunelu aerodynamicznym, forsowna jazda w letniej spiekocie czy arktycznym mrozie, b�d� te� testy zderzeniowe – nowe wyczynowe coupé AMG musia�o udowodni� swoj� gotowo�� do jazdy w ka�dych warunkach. W sumie SL 65 AMG Black Series pokona� 30.000 kilometr�w jazd testowych na r�nych torach, z czego 15.000 km przypada tylko na p�nocn� p�tl� toru w Nürburgring, uznanym powszechnie za najtrudniejszy tor wy�cigowy na �wiecie. Podobnie jak SLK 55 AMG Black Series oraz CLK 63 AMG Black Series, kt�re go poprzedza�y, SL 65 AMG Black Series tak�e zosta� opracowany w AMG PERFORMANCE STUDIO, otwartym w roku 2006. Pierwsze auta trafi� do r�k nabywc�w w listopadzie 2008 roku. http://www.youtube.c...h?v=76DgyurNwVc �r�d�o: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif