Nietuzinkowa stylistyka, niepowtarzalne parametry techniczne, konstrukcja wykonana z lekkich materia³ów i poczucie przynale¿no¶ci do zupe³nej elity – oto nowy Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series. To obdarzone niepowtarzalnymi osi±gami coupé jest rasow± wy¶cigówk± otwieraj±c± nowe perspektywy przed mi³o¶nikami samochodów sportowych. Sze¶ciolitrowy, dwunastocylindrowy silnik AMG biturbo, rozwijaj±cy moc maksymaln± 493 kW/670 KM i dysponuj±cy 1000 newtonometrów momentu obrotowego, gwarantuje wybitnie sportowe walory. Owo mocarne, dwumiejscowe auto zosta³o opracowane w AMG PERFORMANCE STUDIO i stanowi kontynuacjê niezwykle udanej strategii Black Series autorstwa AMG, sportowej marki Mercedes-Benz. Szeroki, muskularny, przyczajony do skoku – taki jest nowy Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series. Wybitne walory dynamiczne auta powoduj± przyspieszone bicie serca nawet podczas postoju. Uderzaj±co szerokie b³otniki, chowany tylny spojler i tylna os³ona z p³etw± dyfuzora: wszystko to wskazuje nieomylnie na sportowy rodowód auta, stanowi uciele¶nienie filozofii Mercedes-AMG realizowanej ju¿ od 40 bez ma³a lat. Rzut oka na nowe SL 65 AMG Black Series i ju¿ przypominasz sobie ciesz±ce siê wielkim wziêciem auta wy¶cigowe AMG, takie jak obecna Klasa C DTM, czy CLK-GTR z serii FIA-GT z roku 1997. http://www.roadlook.pl/img/art/1_487787d936846.jpg Szerokie wloty powietrza na pokrywie silnika stanowi± najbardziej wymowne ¶wiadectwo potêgi podwójnie turbodo³adowanego silnika AMG V12 drzemi±cego pod mask±. Z pojemno¶ci 5980 centymetrów sze¶ciennych, V-dwunastka AMG potrafi wykrzesaæ 493 kW/670 KM przy 5400 obr./min., za¶ elektronicznie ograniczona warto¶æ momentu obrotowego w wysoko¶ci 1000 Nm dostepna jest w zakresie od 2200 do 4200 obr./min. Pozbawiony ogranicznika, motor AMG 6.0 V12 biturbo, montowany rêcznie, wed³ug zasady “jeden cz³owiek – jeden silnik”, w fabryce silników AMG, osi±gn±³by maksymalny moment obrotowy 1200 newtonometrów. Podstawow± jednostkê napêdow± o mocy 450 kW/612 KM, montowan± w modelu SL 65 AMG, podrasowano tu, specjalnie na potrzeby dwunastocylindrowego silnika SL 65 AMG Black Series, przy u¿yciu dwóch nowych turbosprê¿arek. Ich przekrój poprzeczny, teraz o dwana¶cie procent wiêkszy, a tak¿e zoptymalizowane przewody wydechowe, umo¿liwiaj± zwiêkszony przep³yw powietrza, a co za tym idzie – jeszcze bardziej imponuj±cy pokaz mocy we wszystkich zakresach obrotów. Zmodyfikowany kana³ dop³ywu powietrza skutkuje popraw± spontaniczno¶ci reakcji silnika. Nowa konstrukcja t³umika sportowego uk³adu wydechowego, sygnowanego przez AMG, pozwala zredukowaæ warto¶æ przeciwci¶nienia na wylocie spalin, a tym samym zwiêkszyæ dostêpn± moc. Skutek akustyczny to charakterystyczne brzmienie dwunastu cylindrów, znak firmowy tuningu silników spod szyldu AMG, dobiegaj±ce z bli¼niaczych koñcówek uk³ady wydechowego o przekroju trapezu. Niskotemperaturowa ch³odnica powietrza zasysanego, teraz o 30 procent bardziej wydajna, a tak¿e zmodyfikowany uk³ad ch³odzenia ciecz±, gwarantuj± nie tylko maksymalne wykorzystanie mocy generowanej w ekstremalnych warunkach pracy silnika, ale i najwy¿sz± wytrzyma³o¶æ zmêczeniow± przy wysokich temperaturach na zewn±trz. Unikalne osi±gi http://www.roadlook.pl/img/art/2_487787d93eb45.jpg Niepowtarzalne parametry silnika, czyni±ce SL 65 AMG Black Series najpotê¿niejszym z dot±d oferowanych modeli AMG, skutkuj± unikalnymi osi±gami: auto potrzebuje 3,9 sekundy, aby rozpêdziæ siê ze startu zatrzymanego do 100 km/h, za¶ prêdko¶æ maksymaln± ograniczono elektronicznie do 320 km / godz. Najwa¿niejsze dane techniczne: Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series Silnik 6,0 V12 Pojemno¶c skokowa [cm3] 5980 Cylindry/zawory 12/3 Moc przy obrotach [kW/obr./min] 493/5400 Maksymalny mom. obrotowy [Nm/obr./min] 1000/2200-4000 Prêdko¶æ maksymalna [km/h] 320 Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 3,9 Przyspieszenie 0-200 km/h [s] 11,0 Równie wa¿ny je¶li chodzi o doskona³± dynamikê auta jest stosunek moc-masa, który w tym przypadku wynosi zaledwie 2,79 KM/kg, a to dziêki wyra¼nie mniejszej masie w³asnej auta wynosz±cej 1870 kilogramów (pomiar wg normy UE). Oznacza to “odchudzenie” modelu SL 65 AMG Black Series o oko³o 250 kilogramów w porównaniu z SL 65 AMG. Ten budz±cy szacunek wynik uda³o siê osi±gn±æ g³ównie dziêki zastosowaniu konstrukcji wykonanej z lekkich materia³ów. Wiele elementów nadwozia zrobiono z wytrzyma³ych i niezwykle lekkich kompozytów wêglowych (”carbon fibre reinforced plastic”, CFRP), korzystaj±c ze sprawdzonej technologii zaczerpniêtej ze sportów motorowych. Szerszy o 14 centymetrów przedni b³otnik, dolne przednie poszycie nadwozia z rozdzielaczem, maska oraz pokrywa baga¿nika – wszystkie te elementy wykonano z CFRP. Du¿e wloty powietrza na masce gwarantuj± uj¶cie nadmiaru ciep³a z silnika. Oznaczenie “V12 Biturbo” na przednim b³otniku u¶wiadamia obserwatorowi, z jak± moc± silnika ma do czynienia. Nowy dach z w³ókna wêglowego Konstrukcja dachu wykonanego w technologii CFRP to zupe³nie nowe rozwi±zanie. Z jednej strony posiada pa³±k zabezpieczaj±cy przed skutkami dachowania, stanowi±cy integraln± czê¶æ konstrukcji, z drugiej za¶ – wobec rezygnacji z typowego dla Klasy SL otwieranego dachu – ma wyra¼nie bardziej p³aski profil linii dachu. Widaæ to tak¿e po wiêkszej szybie tylnej, która teraz opada ku klapie baga¿nika pod ³agodniejszym k±tem. Tylny spoiler, tak¿e z CFRP, jest schowany w pokrywie baga¿nika i, przy 120 km/h, automatycznie wysuwa siê na d³ugo¶æ dwunastu centymetrów, skutecznie dociskaj±c tyln± o¶ podczas jazdy z du¿± prêdko¶ci±. http://www.roadlook.pl/img/art/1_48778a238dcef.jpg Przygl±daj±c siê autu od jego tylnej strony, zwracamy traz uwagê na now± os³onê tyln± z widocznym dyfuzorem wykonanym z w³ókna wêglowego. W konstrukcjê os³ony wkomponowano aktywny uk³ad ch³odzenia blokady mechanizmu ró¿nicowego osi tylnej. Nowe, l¿ejsze obrêcze kó³ AMG o podwójnych szprychach – o ¶rednicy 19 cali na osi przedniej i 20 cali z ty³u – wype³niaj± sob± ca³± wnêkê ko³a. Lakierowane na czarno, na wysoki po³ysk, z matowym wykoñczeniem, przydaj± nutê ekstrawagancji autu obserwowanemu z profilu. Przeniesienie mocy Wybitnym osi±gom i uniwersalnym parametrom dynamiki jazdy modelu SL 65 AMG Black Series dorównuje doskona³y zespó³ przeniesienia napêdu oraz zawieszenie. Piêciobiegowa automatycznia skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS przenosi napêd na ko³a tylnej osi. Kierowca ma do wyboru cztery tryby pracy: “C”, “S”, “M1” i “M2”, w którym czas zmiany prze³o¿enia jest o 25 procent krótszy ni¿ w trybie “M1”. Sprzêg³o automatyczne gwarantuje wyj±tkowo sprawn± zmianê prze³o¿eñ na ka¿dym etapie jazdy samochodem, ju¿ od pierwszego biegu. Automatyczne funkcja podwójnego wysprzêglania to nie tylko przyjemniejsza redukcja biegów, ale i redukcja efektu zmiany obci±¿enia. Zawieszenie sportowe AMG Je¶li chodzi o zawieszenie, specjali¶ci AMG postawili na nowe rozwi±zanie. Zawieszenie sportowe AMG oparto na regulowanych sprê¿ynach ¶rubowych; ta sprawdzonaw ¶wiecie sportów motorowych technologia umo¿liwia regulacjê faz odbicia i ¶ciskania amortyzatorów, wysoko¶ci prze¶witu, ustawienia kó³ i krzywizny resoru. Oznacza to, ¿e kierowca mo¿e, podczas jazdy na torze wy¶cigowym, ustawiæ zawieszenie w taki sposób, aby odpowiada³o jego indywidualnym potrzebom. £±czniki, golenie, ciêgna i popychacze obu osi to konstrukcje nowe, a ka¿da z osi posiada aluminiowe no¶niki kó³, których masê uda³o siê ograniczyæ. W porównaniu ze standardowym modelem SL 65 AMG, Black Series ma o 97 milimetrów szerszy rozstaw kó³ przednich, rozstaw kó³ tylnej osi powiêkszono o 85 milimetrów. Nowa kinematyka przedniej osi to 8 procent wiêcej bezpo¶redniego prze³o¿enia uk³adu kierowniczego, za¶ zupe³nie zmieniona elastokinematyka zapewnia zauwa¿alnie wiêksz± precyzjê prowadzenia. Wielotarczowy mechanizm ró¿nicowy z ograniczonym rozdzia³em mocy na osi tylnej oferuje 40-procentowy efekt, zapewniaj±c optymaln± przyczepno¶æ kó³. Trójfazowy, sportowy uk³ad ESP to kwintesencja przyjemno¶ci z jazdy i niebywa³ej dynamiki. Kierowca ma do wyboru ustawienie “ESP ON” (uk³ad w³±czony), “ESP SPORT” (tryb sportowy) oraz “ESP OFF” (uk³ad wy³±czony), a wszystko to za naci¶niêciem guzika ESP. Tablica rozdzielcza AMG poka¿e, na wy¶wietlaczu centralnym, który tryb pracy uk³adu zosta³ uruchomiony. Opony sportowe i tarcze kompozytowe Tak¿e dobór parametrów opon i kó³ przyczyni³ siê do uzyskania doskona³ych osi±gów SL 65 AMG Black Series na torach wy¶cigowych. Opony o wymiarach 265/35 R 19 montuje siê na szerokich na 9,5 cala obrêczach kó³ AMG ze stopów lekkich metali przedniej osi. O¶ tylna to imponuj±ce ko³a AMG 11,5 x 20 cali z lekkich stopów “obute” w opony 325/30 R 20. Dunlop, partner sportowy DTM, dostarcza opony sportowe o nazwie “Sport Maxx GT” gwarantuj±ce szczególnie dobr± przyczepno¶æ auta do drogi i umo¿liwiaj±ce pokonywanie zakrêtów z osza³amiaj±cymi prêdko¶ciami. http://www.roadlook.pl/img/art/3_487788839cd25.jpg Wielkie tarcze wysokowydajnego uk³adu hamulcowego sygnowanego inicja³ami AMG widaæ przez filigranow± strukturê kó³ ze stopów metali lekkich o podwójnych szprychach, równie¿ autorstwa AMG. Wewnêtrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe, wykonane ze szczególnie wytrzyma³ych materia³ów kompozytowych, zamontowano na wszystkich ko³ach wozu. Za hamowanie osi przedniej odpowiedaj± sze¶ciot³okowe zaciski sta³e oraz tarcze o wymiarach 390 x 36 mm, ty³ znajduje siê pod opiek± zacisków sta³ych czterot³okowych i tarcz 360 x 26 mm. Funkcjonalne i piêkne wnêtrze Skóra typu Nappa, Alcantara i w³ókno wêglowe: wnêtrze SL 65 AMG Black Series to miejsce wprost stworzone do tego, aby przyspieszyæ bicie serca mi³o¶nika wy¶cigów samochodowych. Wnêtrze auta, utrzymane w czarnej tonacji, tchnie funkcjonalno¶ci± rasowej wy¶cigówki, ujmuj±c urokiem detali. Nowe fotele kube³kowe marki AMG, wykonane z CFRP (tylko w wersji ECE), zapewniaj± doskona³e trzymanie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrêtów. Pozbawione poduszek bocznych, pokryte s± skór± Nappa o szlachetnej strukturze oraz Alcantar±, na zag³ówkach dumnie widnieje napis AMG. 15 milimetrów mniejsza, sp³aszczona w dolnej czê¶ci, perforowana po obu stronach dla lepszego trzymania, kierownica wyczynowa AMG Performance zapewnia maksymaln± kontrolê nad samochodem. Aluminiowe manetki zmiany prze³o¿eñ, srebrne w kolorze, umo¿liwiaj± rêczne sterowanie skrzyni± biegów. Na konsoli centralnej zauwa¿ymy wysokiej jako¶ci wstawki z w³ókna wêglowego, po³yskuj±cy matowo przycisk zap³onu, d¼wigniê nastawcz± nowej konstrukcji, z wêglowym wype³nieniem i logo AMG z napisem ”Black Series”. Dalej wspó³graj±ce z tym panele centralne drzwi wykonane z w³ókna wêglowego, z wygrawerowanymi inicja³ami AMG, a tak¿e podsufitka oraz s³upki A i C wy¶cie³ane Alcantar± w kolorze antracytu. Zespó³ instrumentów sygnowany przez AMG to zupe³ne nowum. Czarny prêdko¶ciomierz wyskalowano do 360 km/h i przeprojektowano, to samo dotyczy obrotomierza wyposa¿onego w cztery diody ¶wiec±ce pokazuj±ce kierowcy moment, w którym nale¿y zmieniæ prze³o¿enie. http://www.roadlook.pl/img/art/4_487788839f435.jpg Forsowne testy Prace konstrukcyjne i testy modelu SL 65 AMG Black Series rozpoczê³y siê w 2006 r. In¿ynierowie i technicy AMG obje¿d¿ali prototypy i auta eksperymentalne we wszystkich strefach klimatycznych globu. Niezale¿nie od tego, czy by³ to tor wy¶cigowy Nürburgring, jazda testowa z du¿± prêdko¶ci± w Nardo (W³ochy), test w tunelu aerodynamicznym, forsowna jazda w letniej spiekocie czy arktycznym mrozie, b±d¼ te¿ testy zderzeniowe – nowe wyczynowe coupé AMG musia³o udowodniæ swoj± gotowo¶æ do jazdy w ka¿dych warunkach. W sumie SL 65 AMG Black Series pokona³ 30.000 kilometrów jazd testowych na ró¿nych torach, z czego 15.000 km przypada tylko na pó³nocn± pêtlê toru w Nürburgring, uznanym powszechnie za najtrudniejszy tor wy¶cigowy na ¶wiecie. Podobnie jak SLK 55 AMG Black Series oraz CLK 63 AMG Black Series, które go poprzedza³y, SL 65 AMG Black Series tak¿e zosta³ opracowany w AMG PERFORMANCE STUDIO, otwartym w roku 2006. Pierwsze auta trafi± do r±k nabywców w listopadzie 2008 roku. http://www.youtube.c...h?v=76DgyurNwVc ¬ród³o: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif