Fiat 500 Nuova 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..


Urodzony 4 lipcaFiat 500 Nuova. Nastêpca s³ynnego modelu 500 Topolino zmotoryzowa³ W³ochy, a przy okazji wiele krajów Europy. Prosty i ekonomiczny wzorzec samochodu miejskiego. Przez 18 lat zbudowano ponad 3,8 miliona egzemplarzy. W 2007 roku piêæsetka doczeka³a siê godnego nastêpcy. Dzi¶ najmniejszy Fiat jest popularnym i lubianym klasykiem.Wiêcej ni¿ skuterW maju 1945 roku W³ochy, by³e pañstwo Osi, znalaz³o siê w gronie przegranych. Zastrzyk amerykañskiego kapita³u w postaci planu Marshalla i zapa³ mieszkañców umo¿liwi³ jednak szybk± odbudowê z wojennych zniszczeñ i rozwój przemys³u. Wprawdzie nie uda³o siê zniwelowaæ widocznej nawet dzi¶ dysproporcji pomiêdzy bogatym Piemontem a biednym po³udniem, to 10 lat po zakoñczeniu wojny wiêkszo¶æ obywateli sta³a siê posiadaczami skuterów Lambretta lub Vespa. W sprzyjaj±cym klimacie Pó³wyspu Apeniñskiego stanowi³y one doskona³y ¶rodek transportu do i z pracy oraz na weekendowe wycieczki we dwoje.http://www.kdk.pl/archi/images/kr199/automobilista.jpgNarodziny Tipo 110Produkowany od 1936 Fiat 500 Topolino nie rokowa³ szans rozwój. Wiêksze Millecento (1100) by³o ju¿ pojazdem znacznie dro¿szym. W sytuacji, gdy planuj±ca zakup auta przeciêtna w³oska rodzina liczy³a ka¿dego lira, FIAT rozpocz±³ prace projektowe nad najmniejszym modelem. Dla zamo¿niejszych mieszkañców zat³oczonego Mediolanu czy Turynu mia³ byæ drugim pojazdem w rodzinie. Dla szerokiej grupy W³ochów stanowi³ szansê na pierwszy samochód w ¿yciu. S³owem – auto dla ka¿dego.Oficjalne prace nad ma³olitra¿owym autem zespó³ kierowany przez Dante Giacosy rozpocz±³ w listopadzie 1954 roku. W wielu opracowaniach Giacosa figuruje jako jedyny i wy³±czny projektant piêæsetki. Nie ujmuj±c nic wielkiemu konstruktorowi, warto wymieniæ jeszcze nazwisko wybitnego, lecz zapomnianego in¿yniera Antonio Fessia. NapêdBlok czterosuwowego, górnozaworowego, dwucylindrowego silnika Tipo 110.000 o pojemno¶ci 479 ccm, u¿ebrowana g³owica oraz skrzynia korbowa zosta³y odlane ze stopu aluminium. Jednostka osi±ga³a 13 KM przy 4600 obrotach na minutê i by³a zblokowana ze skrzyni± biegów i przek³adni± g³ówn±. Umieszczono j± z ty³u pojazdu. NadwozieSamono¶na karoseria z blachy stalowej posiada dwoje drzwi otwieranych „pod wiatr”. Rozwi±zanie stosowano a¿ do 1965 roku, gdy w modelu F przeniesiono zawiasy do przodu.Z przodu zamontowano dwa fotele z podnoszonymi oparciami. Pomiêdzy nimi umieszczono d¼wigniê zmiany biegów, obok d¼wigni rozrusznika, ssania oraz ogrzewania. Z ty³u – kanapa pozwalaj±ca na przewóz dwojga osób. Pó¼niej wprowadzono sk³adane oparcie, co u³atwi³o przewóz wiêkszych przedmiotów, które nie mie¶ci³y siê do umieszczonego z przodu schowka zwanego szumnie baga¿nikiem, o pojemno¶ci zaledwie 32 litrów.Z przodu umieszczono tak¿e licz±cy 22 litry zbiornik paliwa oraz ustawione pionowo ko³o zapasowe. Wnêtrze by³o ogrzewane ciep³ym powietrzem z uk³adu ch³odzenia, jednak wydajno¶æ systemu sprawdza³a siê wy³±cznie we w³oskim klimacie.Spartañskie wyposa¿enie to okre¶lenie na wyrost: jedyny instrument – prêdko¶ciomierz z licznikiem kilometrów oraz kontrolkami umieszczono w okr±g³ej obudowie nad kierownic±.Urodzony 4 lipcaOficjalna prezentacja Fiat 500 Nuova odby³a siê 4 lipca 1957 roku w Turynie. Na ¿ywo emituje j± pañstwowa telewizja RAI. Do zak³adu Mirafiori przybywaj± liczni przedstawiciele mediów z ca³ego ¶wiata. Giacosa udziela wywiadów, jest traktowany niemal jak bohater narodowy. W³osi maj± swój samochód dla ka¿dego!Wkrótce ruszy³a seryjna produkcja w zak³adzie Mirafiori. Najmniejszy z rodziny Fiat b³yskawicznie zdoby³ wielk± popularno¶æ we W³oszech i poza granicami. Ceny rozpoczyna³y siê na poziomie 490 000 lirów. W tym czasie niewiele wiêksza 600 kosztowa³a oko³o 600 000 lirów.Ca³y artyku³: Fiat 500 Nuova¬ród³o: KATALOG dla kierowców / Automobilista



I pomy¶leæ, ¿e kiedy¶ chcia³em to kupiæ, wyremontowaæ na podzespo³ach 126p i u¿ywaæ na codzieñ :D Urocze ma³e autko. Mo¿e jak siê dorobiê domu z kilkoma gara¿ami, kupiê sobie taki :)

bêd±c we W³oszech ze znajomym z firmy http://www.exportauto.pl/
ogl±da³em wiele takich na ulicach. A¿ ³ezka siê w oku krêci, szkoda, ¿e w Polsce ma³o takich okazów

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl