Volkswagen Scirocco 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

Volkswagen Scirocco powraca. Czy trzeba mówiæ co¶ wiêcej? Na salonie samochodowym w Genewie mogli¶my po raz pierwszy zaznajomiæ siê z tym samochodem. Sta³ pewnie w doskonale spasowanym ubraniu „krawców” z Italdesign. D³uga maska, profil klina, czyste linie i niska budowa w po³±czeniu z rozstawem osi o d³ugo¶ci 2,4 m – nowy obiekt marzeñ wielu mi³o¶ników samochodów z ca³ego ¶wiata. By³ wtedy rok 1974, kiedy na scenie pojawi³a siê pierwsza generacja VW Scirocco i rozpoczê³a swoj± pe³n± sukcesów karierê. I trwa³a ona bardzo d³ugo, produkcjê drugiej generacji zakoñczono w roku 1992. Powróæmy jednak do tera¼niejszo¶ci. Volkswagen przygotowa³ nowe Scirocco bazuj±ce na studium IROC, które po raz pierwszy zaprezentowa³o siê podczas targów w Pary¿u w roku 2006. Kiedy porównamy Scirocco do IROC zauwa¿ymy tylko jedn± zasadnicz± ró¿nicê – atrapê ch³odnicy z masywn± ram± zast±piono bardziej stonowanym elementem. Naszym zdaniem by³ to dobry krok. Teraz nie pomylimy auta z konkurencj±, a czarna w±ska linia, która tworzona jest dwoma ¿ebrami, wygl±da oryginalnie, nie jest nadmiernie agresywna i dodaje nowemu Scirocco stylu. Razem z przednimi lampami tworzy bardzo ciekaw± i niebanaln± twarz, która dodatkowo obni¿a i poszerza, dziêki czemu ma³e sportowe coupe wygl±da na wiêksze, szersze i dojrzalsze. W mowie liczb VW Scirocco prezentuje siê nastêpuj±co: d³ugo¶æ 4256 mm, szeroko¶æ 1810 mm, wysoko¶æ 1404 mm, rozstaw kó³ przód/ty³ 1569/1575 mm, rozstaw osi 2578 mm. Niewielka pokrywa baga¿nika ukrywa przestrzeñ o pojemno¶ci 292 l, któr± po z³o¿eniu tylnych siedzeñ mo¿na zwiêkszyæ do 755 litrów. W standardzie znajdziemy system stabilizacji ESP, 17-calowe ko³a ze stopów lekkich, sze¶æ poduszek powietrznych i 6-stopniow± manualn± skrzyniê biegów. Ciekawostk± jest, ¿e zarówno na krótko po prezentacji pierwszego Scirocco, jak i po prezentacji obecnej generacji, szykuje siê premiera Golfa. W roku 1974 by³ to VW Golf pierwszej generacji, w najbli¿szym czasie zadebiutuje ju¿ jego szóste wcielenie. Gama jednostek napêdowych nowego Scirocco obejmuje wy³±cznie do³adowane silniki. Najs³abszym silnikiem jest 1,4 TSI oferuj±cy moc 90 kW (122 KM), nad nim ulokowano 1,4 TSI o mocy 118 kW (160 KM), jedynym jak na razie dieslem jest 2,0 TDI o mocy 103 kW (140 KM), a na szczycie oferty stoi jednostka 2,0 TSI o mocy 147 kW (200 KM). Na przysz³y rok zapowiedziano mocniejsz± wersjê 2-litrowego turbodiesla, która mia³aby zaoferowaæ 125 kW (170 KM). Z silnikiem 2,0 TSI i dwusprzêg³ow± 6-biegow± przek³adni± DSG nowe Scirocco przy¶piesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s. Mocniejsz± wersjê silnika 1,4 TSI, któr± wyposa¿ono w sprê¿arkê mechaniczn± i turbo, mo¿na po³±czyæ z przek³adni± DSG nowej konstrukcji (nowa dysponuje suchymi sprzêg³ami, starsza wykorzystuje ³a¼niê olejow±) o siedmiu prze³o¿eniach. Obiema skrzyniom biegów nie mo¿na niczego zarzuciæ, chocia¿ nowsza konstrukcja pracuje nieco p³ynniej i szybciej. Silnik wysokoprê¿ny mo¿e wspó³pracowaæ ze starszym 6-stopniowym DSG, w po³±czeniu z najs³abszym silnikiem automat DSG nie jest w ogóle dostêpny. Jedziemy... Pierwsze zaznajomienie z nowym Scirocco przebiega³o w Lizbonie, gdzie odby³a siê oficjalna prezentacja dziennikarska (w pobli¿u tego miasta nowe coupe bêdzie produkowane). Pierwsz± rzecz±, która przyci±gnê³a nasz± uwagê, by³o wnêtrze. Wygl±da ono atrakcyjnie i m³odzie¿owo, a takie detale jak trójk±tne uchwyty w drzwiach nawi±zuj±ce do pod³okietników nadaj± mu stylu. Nie jest to jednak modny, ale niepraktyczny element. Poniewa¿ drzwi s± bardzo d³ugie, kierowca i pasa¿er nie maj± dziêki uchwytom wystaj±cym z pod³okietników problemu z ich zamkniêciem. Chocia¿ fotele z wyra¼nym profilowaniem i dostatecznym trzymaniem bocznym zamontowano nisko nad pod³og±, wsiadanie i wysiadanie nie stwarza w porównaniu do Golfa wiêkszych problemów, a subiektywnie muszê powiedzieæ, ¿e trudniej te czynno¶ci wykonaæ w Passacie CC. Deska rozdzielcza nawi±zuje do klasycznych linii VW, uwa¿ne oko zauwa¿y wiele wspólnych elementów z innymi koncernowymi modelami, ale ca³o¶æ jest doskonale dobrana. Jako¶æ wykonania i materia³ów w nowym Scirocco nie odbiega od standardów marki i dorównuje porównywalnej premiowej konkurencji. Jedyne do czego mo¿na siê przyczepiæ to zbyt du¿a obudowa zegarów, która narusza nieco liniê deski rozdzielczej. Nabywcy auta bêd± musieli siê pogodziæ z gorsz± widoczno¶ci± z samochodu zarówno do ty³u (z powodu ma³ej tylnej szyby i szerokich s³upków), jak i do przodu, poniewa¿ s³upki A s± szerokie i mocno pochylone, co przeszkadza zw³aszcza na ostrych lewoskrêtnych zakrêtach. Problemy ze z³± widoczno¶ci± w ty³ mog± czê¶ciowo rozwi±zaæ czujniki asystenta parkowania, widoczno¶æ do przodu mo¿e poprawiæ tylko lekkie nachylenie g³owy. Je¶li chodzi o miejsce z ty³u, wystarcza ono maksymalnie dla osób ¶redniego wzrostu, ale nie mo¿na oczekiwaæ, ¿e nabywca coupe bêdzie oczekiwa³ wiêkszej przestronno¶ci. Jako pierwszy wybieramy granatowy egzemplarz (metalik „Rising Blue”) z najmocniejsz± jednostk± 2,0 TSI i 6-biegowym automatem DSG. Powoli przep³ywamy przez Lizbonê topi±c± siê w promieniach s³onecznych i zaczyna do nas docieraæ, ¿e tym razem nie bêdzie zbyt wiele do krytykowania. Z za³±czonym trybem automatycznym D Scirocco spokojnie przeje¿d¿a przez miasto, a jego sportowo zestrojone zawieszenie doskonale wyrównuje wszystkie nierówno¶ci na drodze. Przeje¿d¿aj±c przez przepiêkny most Vasco da Gammy, u¶wiadamiamy sobie, ¿e Scirocco jest zaskakuj±co komfortowe, oczekiwali¶my twardsze zestrojenie zawieszenia. Wyje¿d¿amy na autostradê i rozpêdzamy siê do przepisowych 120 km/h, ale silnik nadal tylko spokojnie pomrukuje, czas wiêc zjechaæ na drogi krajowe i spróbowaæ, co potrafi 200 koni. Tutaj ju¿ nie wystarczy tryb D, przy ostrej je¼dzie reakcje skrzyni biegów w tym trybie wydaj± siê nieskoñczenie d³ugie, dlatego wypada prze³±czyæ na S i zacz±æ pracowaæ manetkami pod kierownic±. Minimalistycznymi manetkami mo¿na zmieniaæ biegi równie¿ w trybie D, wtedy skrzynia biegów na ok. 5 sekund prze³±cza siê do trybu manualnego, pó¼niej powraca do automatycznej pracy. W trybie S po czasie równie¿ prze³±cza siê do trybu automatycznego, ale trwa to o wiele d³u¿ej, co najmniej do dalszego zakrêtu, czyli kolejnej zmiany biegu. Volkswagen Scirocco jest bardzo zwinny i sterowny, dobrze trzyma siê wybranego toru jazdy, a jego w³a¶ciwo¶ci jezdne s± przewidywalne. Ustawienie systemu stabilizacji ESP pozwala na wiele swobody, tak wiêc nie trzeba go wy³±czaæ, dziêki czemu ci±gle czuwa i w razie niebezpieczeñstwa koryguje b³êdy kierowcy. Niski punkt ciê¿ko¶ci pozwala na nieco szybsze przejazdy zakrêtów od tak samo mocnego Golfa GTI, równie¿ pozostali dziennikarze potwierdzali, ¿e Scirocco jest o wiele zabawniejsze. Kiedy przejechali¶my 20-kilometrowy odcinek wzd³u¿ wybrze¿a Atlantyku, zapach dochodz±cy od hamulców wskazywa³, ¿e maj± one dosyæ. Nie jest to zaskoczeniem – jeden zakrêt przechodzi w drugi, a wskazówka termometru pokazuje 35 stopni Celsjusza – przy takim obci±¿eniu nawet tak wydajny uk³ad hamulcowy (wentylowane tarcze przód/ty³ – 312/253 mm) jest usprawiedliwiony. Zwalniamy i po chwili zatrzymujemy siê w cieniu, by sch³odziæ hamulce, przychodzi wiêc czas na uporz±dkowanie my¶li dotycz±cych nowego Scirocco. Z koleg± z konkurencyjnej redakcji zgadzamy siê w tym, ¿e nowy sportowy Volkswagen to dynamiczny, zwinny samochód s³uchaj±cy poleceñ kierowcy, który wyposa¿ono w bardzo witalny silnik i przyjemnie brzmi±c± koñcówkê wydechu. Doczepiæ siê mo¿na do zbyt du¿ego apetytu na paliwo przy ostrej je¼dzie – zu¿ycie na poziomie 20 litrów nie stanowi³o w takim trybie jazdy problemu. Spokojna jazda z powrotem do Lizbony obni¿y³a ¶rednie zu¿ycie paliwa osi±gniête w czasie naszego testu do poziomu niewiele ponad 14 litrów. Drugi dzieñ wybieramy prawie identyczny samochód, ró¿ni siê praktycznie tylko szarym metalicznym kolorem oraz systemem zmiennego zestrojenia zawieszenia DCC, który zmienia charakterystykê podwozia w zale¿no¶ci od ¿±dania kierowcy. Poniewa¿ pojedziemy przez centrum, bêdzie wiele czasu do porównania trybów Sport, Normal i Comfort. Samochód z klasycznym zawieszeniem, który testowali¶my dzieñ wcze¶niej, lokuje siê gdzie¿ pomiêdzy trybami Normal i Sport. Tryb Comfort doskonale nadaje siê do jazdy po mie¶cie i jak siê wydaje d³ugookresowa eksploatacja w mie¶cie jest jedynym powodem, by dop³acaæ za system DCC. Chocia¿ klasyczne zawieszenie jest naprawdê bardzo dobre, nie jest w stanie wyt³umiæ nierówno¶ci tak doskonale, jak DCC w trybie komfortowym. Podsumowanie Volkswagen chce o¿ywiæ legendê. Pierwsze dwie generacje powsta³y w ilo¶ci 800 tys. egzemplarzy, ale podobnego sukcesu od nowo¶ci nie mo¿na siê spodziewaæ. Wygl±da na to, ¿e rynek kompaktowych coupe z roku na rok jest coraz mniejszy. Podczas gdy w roku 2000 sprzeda¿ samochodów tej kategorii wynios³a 140 tys. sztuk, w zesz³ym roku sprzedano tylko 20 tys. Mo¿e to oznaczaæ kilka rzeczy, ale szefowie VW uwa¿aj±, ¿e zdo³aj± o¿ywiæ zainteresowanie tego typu pojazdami. Dopiero czas poka¿e, czy takie za³o¿enie by³o s³uszne. Trzeba przyznaæ, ¿e Scirocco z rasowym rodowodem, nowoczesn± technik± i ciekaw± stylistyk± ma predyspozycje, by odnie¶æ sukces. VW Scirocco 1,4 TSI 1,4 TSI 2,0 TSI 2,0 TDI CR Cylindrów/zaworów 4/4 4/4 4/4 4/4 Pojemno¶æ skokowa [cm³] 1390 1390 2198 1998 Moc maksymalna [kW (KM) przy obr./min] 90 (122)/5000 118 (160)/5800 147 (200)/5100-6000 103 (140)/4800 Maksymalny moment obrotowy [Nm przy obr./min ] 200/1500-4000 240/1750-4500 280/1700-5000 320/1750 Skrzynie biegów MT6 MT6, DSG(7) MT6, DSG(6) MT6, DSG(6) Zu¿ycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km] 6,1 6,5 7,6 5,4 Przy¶pieszenie 0 100 km/h [s] 9,7 8 7,2 (7,1) 9,3 Prêdko¶æ maksymalna [km/h] 200 218 235 (233) 207 http://www.roadlook.pl/img/galleries/vwsc02_4870c1b1983a4.jpg http://www.roadlook.pl/img/galleries/vwsc24_4870c1b1ab457.jpg http://www.roadlook.pl/img/galleries/vwsc50_4870c1b1c0ffc.jpg http://www.roadlook.pl/img/galleries/vwsc10_4870c1b19e163.jpg ¬ród³o: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif



Na pocz±tku nie podoba³ mi siê wcale - za bardzo kojarzy³ mi siê z Honda Civic V gen. Ale po oswojeniu nie jest wcale ¼le - fajne zgrabne autko :)

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl