Wkrótce do supersportowych samochodów do³±czy auto zaprojektowane i wykonane w Polsce przez firmê Veno Automotive S.A. http://www.roadlook.pl/img/art//auto1_485a5f348b421.jpg Pierwsze prace nad nowym samochodem rozpoczê³y siê w pa¼dzierniku ub. roku. Obecnie na ukoñczeniu jest wystrój i wyposa¿enie jego wnêtrza. Pierwszy egzemplarz zostanie oficjalnie zaprezentowany w pa¼dzierniku br. Jest to samochód szczególny. Nadwozie o dynamicznych, ostrych, wrêcz agresywnych liniach wyra¼nie wskazuj±ce na ogromne mo¿liwo¶ci sportowe przywodzi na my¶l tak¿e niewidzialne dla radarów samoloty stealth. Przód poprowadzony jest przy samej ziemi a jego kszta³t poprawia w³asno¶ci aerodynamiczne. Dwa ogromne wloty powietrza sprawiaj±, ¿e pêd powietrza utrzymuje samochód przy asfalcie ch³odz±c jednocze¶nie rozgrzane do bia³o¶ci hamulce. Patrz±c na niego z boku nie mo¿na oprzeæ siê wra¿eniu, ¿e pojazd ten jest bardzo asymetryczny. Kabina pasa¿erska przesuniêta do przodu, wznosz±ca siê linia drzwi to nie s± elementy, do których jeste¶my przyzwyczajeni w codziennym ruchu miejskim. http://www.roadlook.pl/img/art/veno%20projekt_485a5ff9831c1.jpg Wszystko to spowodowane jest wielko¶ci± i umiejscowieniem potê¿nego silnika. Jest on zamontowany centralnie i wyra¼nie dominuje nad ca³± konstrukcj±. Mo¿emy go zobaczyæ z zewn±trz poniewa¿ w klapie silnikowej znajduje siê okno wykonane z poliwêglanu otoczonego nak³adk± z karbonu. Z ty³u samochodu znajdziemy równie¿ bardzo nietypow± obudowê t³umików, która przypomina trochê dysze samolotu odrzutowego. Samochód, który wygl±da jakby zosta³ skradziony z parkingu kolejnej czê¶ci Batmana, to najnowszy pojazd firmy Veno Automotive SA. Samo jego agresywne spojrzenie powoduje ciarki, ale ze wzglêdu na osi±gi samochodu bêdzie mo¿na siê zachwycaæ g³ównie unikalnym designem tylnej czê¶ci wraz z piêknie ¶wiec±cymi ¶wiat³ami w ca³o¶ci wykonanymi w technologii LED, które s± przykryte pod obudow± z karbonu (w³ókno wêglowe) oraz poliwêglanu. Przednie ¶wiat³a natomiast to mieszanka reflektorów biksenonowych i diodowych ¶wiate³ do jazdy dziennej i kierunkowskazów. http://www.roadlook.pl/img/art/veno1_485a5fd841e6a.jpg Ca³a rama zosta³a zaprojektowana w profesjonalnych systemach CAD wraz z obliczeniami wytrzyma³o¶ciowymi uwzglêdniaj±cymi silniki o mocach ponad 1000 KM. Powsta³a ona z rur o zró¿nicowanym przekroju. Elementy nadwozia w podstawowym wyposa¿eniu wykonywane s± z w³ókna szklanego, a w dro¿szej wersji z karbonu. Jednym z g³ównych za³o¿eñ twórców pojazdu by³o uzyskanie dok³adno¶ci rzêdu setnych milimetra, dlatego te¿ zdecydowali siê zaprojektowaæ wiêkszo¶æ elementów w programach Solid Works i Catia oraz wyfrezowaæ je za pomoc± obrabiarek numerycznych. Wszystkie podzespo³y powstaj± przy wspó³pracy z firmami maj±cymi kilkunastoletnie do¶wiadczenie w swojej dziedzinie (m.in. firma robi±ca wirniki do silników turboodrzutowych). Samochód charakteryzuje unikalny design, dlatego te¿ mo¿emy nie byæ do koñca pewni, szczególnie wieczorem, czy to przejecha³ samochód czy te¿ przelecia³o nisko UFO. Auto bêdzie dostêpne w 2 wersjach, jako roadster z odkrytym dachem oraz jako coupé. Liczy on sobie tylko 113 cm wysoko¶ci i a¿ 206 cm szeroko¶ci, dlatego te¿ seryjnie otrzymujemy kamerê cofania, z której obraz jest wy¶wietlany na centralnym monitorze. Moce rzêdu 350-700 KM i prêdko¶æ maksymalna wynosz±ca 300-330 km/h w zale¿no¶ci od wersji gwarantuj± pe³ne spektrum emocji. Auto, jak ka¿dy rasowy bolid, posiada jedynie system ABS. Wnêtrze tego samochodu w niczym nie przypomina ascetycznych wnêtrz innych samochodów tego typu. Wszystkie elementy wykonane s± ze skóry najwy¿szej jako¶ci, delikatnie po³yskuj±cego aluminium i karbonu. Na dok³adkê znajdziemy tu m.in. zestaw audio najwy¿szego poziomu, pe³n± elektrykê oraz klimatyzacjê. To gwarantuje, ¿e wsiadasz i nie chcesz wyj¶æ. Na zamówienie jest mo¿liwie pokrycie wnêtrza dok³adnie takimi samymi skórami jak w Maybachu wraz z elektrycznie sterowanymi fotelami. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa w przypadku dachowania za fotelami znajduj± siê wzmocnione pa³±ki a oba fotele s± wyposa¿one w czteropunktowe pasy. Obecnie firma Veno Automotive S.A. jest w stanie produkowaæ rocznie 10-12 egz. takich samochodów. S± one przygotowywane na miarê, wed³ug indywidualnej specyfikacji sporz±dzonej przez klienta. Przed zakupem klient mo¿e obejrzeæ na ekranie komputera dowolnie wybrana przez siebie kombinacje kolorów i materia³ów. Wszelkiego typu kombinacji jest a¿ kilka tysiêcy. Dziêki temu nasze auto mo¿e byæ jedyne w swoim rodzaju. Do szczê¶cia wystarczy na koncie bankowym jedyne kilkaset tysiêcy z³. Za wersje z nadwoziem z w³ókien wêglowych trzeba bêdzie dop³aciæ ponad sto tysiêcy tys z³. To wszystko gwarantuje, ¿e czy siê znajdziemy w Monako czy te¿ w Monte Carlo bêdziemy mogli czuæ siê wyj±tkowo. Na li¶cie wyposa¿enia dodatkowego figuruje m.in. kamera termowizyjna, karbonowe wnêtrze, regulowana wysoko¶æ zawieszenia z wnêtrza kabiny, drzwi podnoszone na pilota, komputer pok³adowy z dostêpem do Internetu, nawigacja, ceramiczne hamulce, zmiana biegów w kierownicy. Co najwa¿niejsze auto ze wzglêdu na swoje osi±gi i tylny napêd jest sprzedawane tylko i wy³±cznie ze sportowym pakietem, który obejmuje m.in. 2 dniowy pobyt w profesjonalnej szkole nauki jazdy gdzie zawodowi instruktorzy ucz± jak zapanowaæ nad bolidem o mocy kilkuset koni. Wszystko wskazuje na to, i¿ ju¿ wkrótce taki samochód bêdzie mo¿na zobaczyæ na drogach poniewa¿ pierwsza sztuka jest na ukoñczeniu, natomiast znalaz³o siê ju¿ kilku powa¿nych klientów, którzy chc± zakupiæ pojazd, w tym jeden z nich bêdzie z ca³ym nadwoziem z karbonu, które ma byæ wykonane przez jednych z najlepszych specjalistów od w³ókien wêglowych czyli firmê Carbon Design S.A. ( jej produktów u¿ywaj± mistrzowie ¶wiata w wielu krajach ). http://www.roadlook.pl/img/art/veno2_485a5feede000.jpg Planuje siê, i¿ zostanie wyprodukowana seria limitowana zaledwie 50 sztuk tego samochodu, ka¿dy posiada tabliczkê z kolejnym numerem w kabinie. Silnik i zawieszenie Auto w obecnej konfiguracji jest wyposa¿one w silnik Audi od modelu S6 lub RS6. O¶miocylindrowa jednostka o pojemno¶ci 4.2 l. dostarcza w odstawowej wersji moc 350 KM przy 7000 obr/min oraz moment obrotowy wynosz±cy 430 Nm przy 3,400 obr/min. Druga opcja to silnik V8 równie¿ o pojemno¶ci 4,2 litra. Przy prêdko¶ci obrotowej od 5700 do 6400 obr/min osi±ga on moc maksymaln± 450KM. Jego maksymalny moment obrotowy 560 Nm jest do dyspozycji w szerokim pa¶mie obrotów od 1950 do 5600 obr/min. Posiada on po 5 zaworów na cylinder, hydrauliczne przestawianie wa³ków rozrz±du zaworów ss±cych, a tak¿e dwustopniowy prze³±czalny kolektor ss±cy. W najmocniejszej wersji, w silniku zosta³y zmienione m.in. g³owica, walki rozrz±du, turbiny, oprogramowanie, zawory, wtryskiwacze, intercooler, uk³ad wydechowy, katalizator, system zap³onowy dlatego te¿ moc silnika wynosi równo 700KM i moment wynosz±cy gigantyczne 810 nm. Daje to pewno¶æ, ¿e samochód je¼dzi tak dobrze jak wygl±da. Wspó³pracuje z nim sekwencyjna przek³adnia. 19-calowe ko³a tworz± przestrzeñ dla wydatnie powiêkszonego uk³adu hamulcowego. Na obrêczach bêd±cych odlewem z metali lekkich za³o¿ono opony o rozmiarze 255/35 R19 z przodu i 295/35 R20 z ty³u. Hamulce ceramiczne Hamulce ceramiczne coraz ¶mielej wkraczaj± do samochodów. W pojazdach z najwy¿szej pó³ki ich stosowanie to niemal standard. Poprzez pojêcie hamulce ceramiczne rozumiemy tarczowe hamulce cierne (a w szczególno¶ci specjalne tarcze i klocki). Od klasycznych hamulców ze stalowymi tarczami odró¿nia je przede wszystkim materia³ z jakiego zosta³y wykonane. Najczê¶ciej s± one wykonywane z wêglików krzemu i dodatkowo wzmacniane i wype³niane w³óknami wêglowymi. Wêgliki krzemu s± wyj±tkowo twardym i odpornym na ¶cieranie materia³em o strukturze podobnej do diamentu. W³ókna wêglowe natomiast wspomagaj± absorpcjê przeró¿nych naprê¿eñ zwi±zanych z prac± hamulców (termicznych, mechanicznych). Dodatkowo wêgliki krzemu chroni± w³ókna wêglowe przed kontaktem z powietrzem, a tym samym przed spaleniem (w wysokich temperaturach w³ókna wêglowe uleg³yby spaleniu, je¿eli mia³yby kontakt z tlenem). Taki kompozyt ma ponadto ¶wietne przewodnictwo cieplne i du¿± pojemno¶æ ciepln± (absorbuje du¿o ciep³a, ale szybko je odbiera i oddaje). Dziêki ¶wietnej odporno¶ci na wysok± temperaturê i wspomnianych w³a¶ciwo¶ciach cieplnych hamulce ceramiczne maj± najlepsz± odporno¶æ na fading. Tarcze hamulców ceramicznych s± o ok. 50% l¿ejsze od tradycyjnych stalowych. Poza samym zmniejszeniem ogólnej masy ma to jednak du¿o wiêksze znaczenie je¶li chodzi o moment bezw³adno¶ci. Ko³a du¿o ³atwiej zmieniaj± szybko¶æ obrotow±, co jest szczególnie wyczuwalne w zakrêtach, gdzie szybko¶ci obrotowe poszczególnych kó³ ró¿ni± siê (na zewn±trz ko³a krêc± siê szybciej ni¿ wewn±trz - a ka¿da zmiana promienia skrêtu zmienia tê ró¿nicê). Wysoka odporno¶æ na ¶cieranie sprawia, ¿e hamulce ceramiczne wytrzymuj± nawet 300 tysiêcy kilometrów normalnej eksploatacji i mo¿na przyj±æ, ¿e w zasadzie bêd± w porz±dku przez ca³y okres ¿ycia samochodu. W tym czasie straciæ mog± jedynie ok 0,5 mm grubo¶ci. Zu¿ycie tarcz ceramicznych polega g³ównie na mikropêkniêciach struktury tarcz w trakcie gwa³townych zmian temperatury i tym samym powstaj±cych naprê¿eñ termicznych. Powoduje to wspomniany wcze¶niej kontakt powietrza z wêglem i tym samym jego spalanie. Kierowcy doceniaj± tak¿e ¶wietne i powtarzalne wyczucie hamulca oraz niemal zupe³ny brak wibracji nawet przy d³ugim i ostrym hamowaniu. Kamera termowizyjna Nie od dzi¶ wiadomo, ¿e najs³abszym ogniwem samochodu, jest jego kierowca. Dlatego te¿ w przypadku tego samochodu, elektronika wspomaga spostrzegawczo¶æ kierowcy, uczulaj±c go na obecno¶æ ludzi i zwierz±t na drodze. Pojazd ma mianowicie zainstalowan± najnowszej generacji kamerê termowizyjn± (znana m.in. z BMW 7 i Mercedesa S), która monitoruje przestrzeñ kilkuset metrów przed samochodem. Ilekroæ kamera zarejestruje obiekt o podwy¿szonej wobec otoczenia temperaturze, czyli przypuszczalnie cz³owieka lub zwierzê, kierowca bêdzie móg³ dostrzec jasny i wyra¼ny obraz tego obiektu na wy¶wietlaczu umiejscowionym w ¶rodkowej konsoli na wysoko¶ci oczu kierowcy dziêki czemu mo¿e siê on skupiæ tylko na je¼dzie. O atrakcyjno¶ci zobrazowañ metod± termowizyjn± decyduje wszechobecno¶æ promieniowania temperaturowego, zbyteczno¶æ stosowania jakichkolwiek zewnêtrznych ¼róde³ o¶wietlenia, znacznie mniejszy wp³yw mgie³, dymów oraz klasycznych dla promieniowania widzialnego oddzia³ywañ maskuj±cych. Zdolno¶æ aparatury do tworzenia, w czasie rzeczywistym, zobrazowañ mikrozmian w rozk³adach temperatury stwarza unikalne mo¿liwo¶ci obserwacji oraz wykrywania obiektów. Bezpieczeñstwo i znaczne poprawienie komfortu jazdy noc± oraz w trakcie deszczu i mg³y to g³ówne zalety tego urz±dzenia. http://www.roadlook.pl/img/art/ccc1_485a610a2d4ee.jpg Samochodowa kamera termowizyjna to poprawa bezpieczeñstwa, które zosta³o zauwa¿one i wdro¿one przez najwiêkszych motoryzacyjnych ¶wiatowych producentów, takich jak np. BMW i Mercedes. Zestaw kamery termowizyjnej FLIR pozwala zobaczyæ wiêcej i dalej kierowcy podczas jazdy ni¿ przy zastosowaniu tylko zwyk³ych ¶wiate³. Ponadto stosuj±c to urz±dzenie raz na zawsze pozbywamy siê bardzo nieprzyjemnego i niebezpiecznego efektu o¶lepiania przez ¶wiat³a naje¿d¿aj±cych pojazdów. Zwiêkszenie pola widzenia to równie¿ zwiêkszenie czasu na reakcjê na potencjalne drogowe zagro¿enia. Przysz³o¶æ na bazie Corvette? Trwaj± obecnie badania nad adaptacj± zawieszenia oraz gamy silników od najnowszej Corvette C6. W zwi±zku z tym zosta³a zakupiona ca³a Corvette z przeznaczeniem do rozbiórki oraz zosta³y wykonane m.in. pe³ne obliczenia trakcyjne a w przysz³ym roku maj± siê odbyæ pierwsze testy zawieszenia, silników i skrzyni biegów. Przewiduje siê zastosowanie nastêpuj±cej gamy silników od Corvette C6: LS3 - 430 KM/575 Nm LS7 - 505 KM / 637 Nm LS9 - 638 KM / 819 Nm LS7 - 800 KM (twin turbo - firmy Lingenfelter) LS7 - 1100 KM (twin turbo - firmy Lingenfelter) W wersji podstawowej skrzynia przek³adniowa bêdzie pochodziæ z Porsche ( robiona na zamówienie przez amerykañsk± firmê California Motorsports Inc. ) a wersjach mocniejszych skrzynia taka jak w Pagani Zonda i Koeniggseggu - CIMA 900 T906SR. W przyszy³ym roku firma Veno Automotive S.A. zamierza tak¿e rozpocz±æ badania nad elektryczn± wersj± pojazdu wyposa¿aj±c go w najnowszej generacji akumulatory, które mo¿na ponownie na³adowaæ w przeci±gu 1-2 godzin. ¬ród³o: veno http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif