SWAP silnika praktykowano ju¿ w PRL.To by³y pocz±tki tuningu w naszym kraju :) Klasa robotnicza swapowa³a silniki w swych Maluchach,Syrenkach czy Tabantach na nowe (kiedy stare siê zu¿y³y),natomiast wy¿sze sfery (rz±dowe znaczy siê ) staæ by³o na profesjonalny "tuning" Polonez to samochód, który przez lata mocno wrós³ w krajobraz polskich dróg. Istnieje jednak samochód, który - choæ przypomina poloneza - jest jedyny w swoim rodzaju. Mowa o Stratopolonezie, wyj±tkowym poje¼dzie, którego istnieje tylko jeden egzemplarz. Co to jest Stratopolonez? Najpro¶ciej mówi±c: jest to samochód z umieszczonym centralnie silnikiem v6 o pojemno¶ci 2.4 l i mocy oko³o 280 KM. Jednostk± t± napêdzane by³o Ferrari Dino, jednak ten konkretny egzemplarz pochodzi z rajdowej Lancii Stratos. Silnik ten ukryto pod mocno przerobionym nadwoziem popularnego poloneza. http://img175.imageshack.us/img175/1574/stratopolonez2jpgfq4.jpg http://img175.imageshack.us/img175/8281/stratopolonez3ie4.jpg Sk±d siê wzi±³ Stratopolonez? W 1977 roku na trasê Rajdu Polskiego wyruszy³ syn ówczesnego premiera, Andrzej Jaroszewicz. Polski kierowca prowadzi³ Lanciê Stratos, samochód, który od kilku lat dominowa³ na rajdowych trasach. Jaroszewicz nie ukoñczy³ jednak zawodów rozbijaj±c samochód na drzewie. Nadwozie nie nadawa³o siê ju¿ do niczego, jednak z wypadku bez szwanku wyszed³ silnik wraz z uk³adem przeniesienia napêdu. Elementy te trafi³y do O¶rodka Badawczo-Rozwojowego FSO. Tam pojawi³ siê pomys³ po³±czenia ich z nadwoziem Poloneza. http://img175.imageshack.us/img175/9739/stratopolonezcl2.jpg Jaki jest Stratopolonez? Zamys³ siê uda³. W efekcie powsta³ samochód o niezale¿nym przednim zawieszeniu, z centralnie umieszczonym silnikiem, z ch³odnic± od... ciê¿arowego Stara (mia³a ona równie¿ doci±¿aæ przód) i napêdem na ko³a tylne. Pod³ogê Poloneza usuniêto, wstawiaj±c ramê z Lancii. By ograniczyæ problemy z trakcjê zastosowano tylne opony o szeroko¶ci... 350 mm. Aby je zmie¶ciæ nale¿a³o znacznie poszerzyæ tylne b³otniki. Osi±gi? Prêdko¶æ maksymalna w zale¿no¶ci od prze³o¿eñ skrzyni biegów (zmienia siê je w kilka minut, po otwarciu tylnych drzwi) waha³a siê od 200 do 230 km/h. Przyspieszenia oficjalnie nie mierzono, jednak z obserwacji kibiców wynika³o, ¿e samochód osi±ga³ "setkê" po 6 sekundach! Dodaæ nale¿y, ¿e auto by³o nies³ychanie trudne w prowadzeniu. Fatalny rozk³ad mas wraz z napêdem na ty³ powodowa³, ¿e o "b±czka" by³o naprawdê bardzo ³atwo. Stratopolonez startowa³ w rajdach i wy¶cigach do 1985 roku. Za jego kierownic± zasiadali m.in. Andrzej Jaroszewicz i Marian Bublewicz. W 1985 roku w pe³ni sprawny trafi³ do Muzeum Techniki. http://img175.imageshack.us/img175/6443/startopolgi4.jpg http://img175.imageshack.us/img175/4638/stratopol2xq8.jpg http://img175.imageshack.us/img175/4657/stratopol3ie0.jpg Stan na dzisiaj 22 lata po zbudowaniu, w 2000 roku samochód przeszed³ konserwacjê przeprowadzon± w ramach pracy dyplomowej przez uczniów warszawskiego Technikum Samochodowego. Prace zmierzaj±ce do przywrócenia pe³nej ¶wietno¶ci tego pojazdu trwa³y dalej i zakoñczy³y siê sukcesem! Stratopolonez trafi³ m.in. do warsztatu mechanika, który zajmowa³ siê tym samochodem w latach 70-tych i 80-tych. Przeszed³ remont silnika, strojenie... i w koñcu - zaledwie miesi±c temu - uda³o siê go uruchomiæ! Obecnie ten unikalny samochód jest ca³kowicie sprawny i je¼dzi na w³asnych ko³ach. http://img175.imageshack.us/img175/2333/stratopolonez5kx4.jpg http://img175.imageshack.us/img175/3482/stratos62bbsw9.jpg ---------------------------------------- ¿ród³o-Interia.pl