Indyjska spó³ka Tata chce przyczyniæ siê do oczyszczania ¶rodowiska naturalnego, dlatego wykupi³a od luksemburskiej spó³ki MDI licencjê na produkcjê samochodu napêdzanego powietrzem. By³y konstruktor formu³y 1 Guy Negre zaprojektowa³ dla luksemburskiej spó³ki MDI jednostkê napêdow±, która jako paliwo u¿ywa powietrze. Negre zajmuje siê projektowaniem silników na powietrze ju¿ od pocz±tku lat 90-tych. Teraz jego pomys³ ma szansê na produkcjê seryjn±, gdy¿ licencjê na jego produkcjê wykupi³ od MDI indyjski producent samochodów Tata. Silnik pracuje na podobnej zasadzie jak jednostki spalinowe, jednak nie dochodzi w nim do spalania. Mo¿na j± dope³niæ st³oczonym powietrzem na stacji wyposa¿onej w kompresor, który napompuje j± w trzy minuty, albo samochód sam mo¿e napompowaæ powietrze do zbiornika za pomoc± w³asnego ma³ego kompresora o mocy 5,5 kW. Wystarczy pod³±czyæ go do sieci elektrycznej 230V i w trzy i pó³ godziny zbiornik jest pe³ny. Prototypy je¿d¿±ce w Luksemburgu to jednobry³owe piêciomiejscowe pojazdy o d³ugo¶ci 3,84 m, szeroko¶ci 1,72 m i wysoko¶ci 1,75 m. Samochód o masie 700 kg mo¿e rozpêdzaæ siê do 130 km/h i jest w stanie przejechaæ 200-300 km na jedno napompowanie. Tata Motors chce produkowaæ 6000 samochodów na powietrze rocznie, a pierwsze samochody maj± trafiæ do indyjskich salonów sprzeda¿y ju¿ w przysz³ym roku. Tata chce w przysz³o¶ci sprzedawaæ Air Car w dalszych dwunastu krajach ¶wiata, m. in. w Niemczech, Izraelu czy Republice Po³udniowej Afryki. Wed³ug specjalistów od napêdu samochodów najwiêkszym problemem silnika na powietrze jest jego ca³kowita wydajno¶æ, która jest jeszcze ni¿sza ni¿ w wypadku silników spalinowych ze spalaniem wewnêtrznym. Podczas st³aczania czy ekspansji st³oczonego powietrza dochodzi do zmian temperatury, które wp³ywaj± na ca³kowit± wydajno¶æ procesu i gêsto¶æ energetyczn± zawart± w paliwie. St³oczone powietrze jest tylko pozornie czystym ¼ród³em energii, gdy¿ emisje powstaj± w miejscu jego produkcji. http://www.roadlook.pl/img/art//tata_air_car_274_4675c96234ec6.jpg Tekst i zdjêcie zaczerpniête z: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif