Niemiecka spó³ka projektowa EDAG prezentuje na salonie w Genewie studium o nazwie Light Car - Open Source. Koncepcyjny model EDAG Light Car – Open Source wykorzystuje kilka nowych rozwi±zañ technicznych. Karoseriê na przyk³ad wykonano z tzw. basalt fibre, czyli lekkiego materia³u na bazie naturalnych minera³ów. Jest on l¿ejszy od popularnego karbonu czy aluminium, mo¿na go równie¿ poddaæ 100-procentowemu recyklingowi. Podwozie korzysta z koncepcji modularnej, co u³atwia zamianê nadwozia zgodnie z indywidualnym ¿yczeniem klienta. D³ugo¶æ auta odpowiada dzisiejszym ma³ym pojazdom i osi±ga prawie cztery metry, szeroko¶æ wynosi za¶ 1,70 m. Dziêki nowoczesnej konstrukcji uzyskano d³ugi rozstaw osi 2,90 m porównywalny do samochodów luksusowych. Konstruktorzy powrócili bowiem do korzeni i silniki elektryczne zamontowali w piastach kó³. Pomys³ nie jest nowy, chodzi o rozwi±zanie po raz pierwszy zastosowane w samochodzie elektrycznym Lohner-Porsche z roku 1900. Oczywi¶cie przez tych d³ugich 110 lat technika posz³a do przodu, tak wiêc do magazynowania energii u¿yto nowoczesne baterie litowe, które powinny zapewniæ zasiêg do 150 km. W ko³ach zintegrowano równie¿ system, który ³±czy w³a¶ciwo¶ci uk³adu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia. Pojazd pozbawiono klasycznego uk³adu napêdowego, podobnie jak zale¿no¶ci mechanicznej poszczególnych elementów. Studium korzysta równie¿ z najnowszej techniki ¶wietlnej OLED (Organic Light Emitting Device). Diodami o wysokiej wydajno¶ci i kontra¶cie samochód jest wrêcz naszpikowany, u¿yto je zarówno w przednich lampach g³ównych, jak i w tylnych lampach zespolonych. Wielko¶æ tylnego wachlarza ¶wiate³ kierowca mo¿e regulowaæ na desce rozdzielczej. Oprócz tego auto dysponuje systemem, który wy¶wietla sygna³y ostrzegawcze na tyle auta, który s³u¿y jako du¿y ekran. Tak wiêc pozostali kierowcy z wyprzedzeniem dowiaduj± siê o gro¿±cym niebezpieczeñstwie odczytuj±c wy¶wietlone znaki drogowe. Na koniec jeszcze jedna ciekawostka – rozplanowanie wnêtrza. Wszystkie wy¶wietlacze i prze³±czniki kierowca mo¿e dostosowaæ do swoich indywidualnych potrzeb, gdy¿ wy¶wietlane s± one na ekranach. Chodzi wiêc o rozwi±zanie znane z komputerów osobistych. http://img.auto.cz/news.pl/img/galleries/edag23_49b7d55c9fd15.jpg http://img.auto.cz/news.pl/img/galleries/edag41_49b7d55cb44ca.jpg http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif