Nie wiem czy wczesniej byl taki temat... Wiele osob myli niektore pojecia,ktore wymienilem w tytule. Co to jest moc? Moc to warto¶æ pracy, jak± zdolny jest wykonaæ silnik w okre¶lonej jednostce czasu. Np. 1 KM to praca, któr± nale¿y wykonaæ, by w ci±gu 1 sekundy unie¶æ masê 75 kg na wysoko¶æ 1 metra. W wypadku samochodu jest to ilo¶æ pracy wykonana przez obracaj±cy siê wa³ w jednostce czasu. Co to jest moment obrotowy? Jest to wielko¶æ fizyczna potrzebna do obracania cia³a wokó³ w³asnej osi, czyli iloczyn si³y i d³ugo¶ci ramienia, na które ta si³a dzia³a. Zwróæmy bowiem uwagê, ¿e nie przykrêcimy nakrêtki na gwint naciskaj±c j± w ¶rodku, czyli w osi gwintu. Musimy zastosowaæ ramiê, czyli np. klucz, na który bêdziemy dzia³aæ si³±. Na skutek wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze powstaje ci¶nienie, które pomno¿one przez powierzchni± t³oka daje si³ê. Ta si³a poprzez korbowód trafia na wykorbienie wa³u korbowego,powoduj±c jego ruch obrotowy. Warto¶æ tej si³y pomno¿ona przez ramiê (promieñ wykorbienia) daje moment obrotowy wytwarzany przez silnik. W du¿ym uproszczeniu mo¿na powiedzieæ, ¿e od mocy zale¿y prêdko¶æ maksymalna samochodu, natomiast od momentu - jego zdolno¶æ przyspieszania. A co to jest elastyczno¶æ? :evil: Zarówno moc jak i moment zmieniaj± siê w zale¿no¶ci od prêdko¶ci obrotowej wa³u korbowego. Bardziej elastyczny jest ten silnik, który umo¿liwia sprawne przyspieszanie w jak najszerszym zakresie prêdko¶ci obrotowych, a nie przy niskich prêdko¶ciach. Z tego b³êdu najczê¶ciej wynika niezrozumienie zagadnienia elastyczno¶ci. Nie jest elastycznym silnik, który sprawnie przyspiesza ju¿ przy 1500 obr/min, ale jego efektywny zakres pracy koñczy siê przy 4000 obr/min. Bardziej elastyczna jest bowiem jednostka, która efektywnie przyspiesza od 2500 obr/min do 6000, a nawet 7000 obr/min. Bowiem zakres efektywnych prêdko¶ci obrotowych wynosi wówczas 4500 obr/min, a nie 2500 obr/min. Dlatego tak naprawdê warto¶æ maksymalnego momentu obrotowego niewiele mówi o silniku. Równie istotne jest podanie prêdko¶ci obrotowej przy której ów moment jest osi±gany. Natomiast najlepiej charakteryzuje silnik krzywa przebiegu momentu w funkcji obrotów. Dopiero wówczas wiemy ile momentu mamy do dyspozycji przy jakich obrotach, a wiêc czy silnik bêdzie sprawnie przyspiesza³. Najwy¿ej jako ciekawostkê mo¿na traktowaæ testy tzw. "elastyczno¶ci" publikowane w niektórych gazetach, polegaj±ce na mierzeniu czasu przyspieszenia od 60 do 100 km/h na czwartym biegu. Przecie¿ niemal ka¿dy samochód ma zupe³nie inne prze³o¿enie g³ówne, inne prze³o¿enia biegów, s± skrzynie piêcio- i sze¶ciobiegowe! Jakie silniki s± wiêc najbardziej elastyczne? Du¿e, niewysilone jednostki V6 i V8. Ich krzywe przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów silnika s± nies³ychanie p³askie. Silniki takie czêsto spotykamy w samochodach amerykañskich, gdzie wspó³pracuj± z trzy- lub czterostopniowymi przek³adniami automatycznymi. A ile biegów maj± skrzynie w samochodach napêdzanych silnikami Diesla? Mimo zwiêkszonej wagi i wiêkszego skomplikowania konstrukcji stosuje siê powszechnie przek³adnie sze¶ciobiegowe! Spowodowane jest to w³a¶nie s³ab± elastyczno¶ci± jednostek wysokoprê¿nych, co trzeba nadrabiaæ wiêksz± liczb± prze³o¿eñ. Wiec-Nie ten silnik jest elastyczny, który lepiej przyspiesza przy niskich prêdko¶ciach obrotowych, ale ten, który umo¿liwia sprawne przyspieszenie w jak najwiêkszym zakresie prêdko¶ci obrotowych. Czyli ten, którego krzywa przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów jest jak najbardziej p³aska. A to oznacza, ¿e silnik wysokopre¿ny nigdy nie bêdzie tak elastyczny, jak benzynowy. Mam nadzieje,ze to wyjasnia pare problemow. ps. Kozystalem z pomocy naukowych ;-) (internet)