Fiat 125 vs. £ada 2107 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

Na co dzieñ prowadzi bolidy Formu³y 1. Ale specjalnie dla nas przyjecha³ do Polski, by przetestowaæ ikony motoryzacji z czasów PRL-u. Czy w wielkim ¶wiecie takie auta mog± dzi¶ byæ trendy? Gdy gwiazdy przyje¿d¿aj± do Warszawy, zwykle "zachwycaj± siê" miastem, które widzia³y z okna limuzyny. My jednak zadbali¶my, by nasz go¶æ mia³ niestandardowe i niepowtarzalne wspomnienia - dali¶my mu do dyspozycji zamkniêty teren lotniska i p³ytê po¶lizgow±. Dodali¶my do tego dwie ikony PRL-owskiej motoryzacji: wymarzone, wyczekane, kupowane na rozchwytywane talony i przydzia³y "du¿ego" Fiata i £adê 2107! Nasz VIP z pewnym wahaniem przyj±³ zaproszenie na testy. Musia³ siê przecie¿ przebraæ w choæ trochê zu¿yty i obowi±zkowo mniej kolorowy kombinezon, aby nie kontrastowaæ z szar± rzeczywisto¶ci± lat 70. i 80. Ka¿de z tych aut by³o kiedy¶ nie lada rarytasem Jednak gdy tylko zobaczy³ oba auta, dusza entuzjasty da³a o sobie znaæ. Zaczê³o siê od wnikliwego ogl±dania. O ile £adê mo¿na jeszcze na niemieckich drogach spotkaæ, o tyle znalezienie takiego zadbanego "du¿ego" Fiata z roku 1968 by³oby trudne - nic wiêc dziwnego, ¿e to w³a¶nie ta druga konstrukcja wzbudzi³a wiêksze zainteresowanie. Bo to nie byle jaki Fiat! Model 1300 z biegami przy kierownicy i pionowymi tylnymi ¶wiat³ami. Nasz go¶æ zasiad³ na fotelu kierowcy, zamkn±³ drzwi z charakterystycznym trzaskiem, poci±gaj±c za oryginaln±, chromowan± klamkê. Pe³nym zaskoczeniem by³o uruchomienie silnika. Obecni posiadacze i byli w³a¶ciciele "du¿ych" Fiatów w dobrej kondycji technicznej pamiêtaj±, ¿e jedn± z charakterystycznych cech silnika by³o uruchamianie go "na ciep³o" bez wciskania peda³u gazu, jednym dotkniêciem kluczyka. Pyk - i dzia³a! Nauka zmiany biegów zajê³a mo¿e z minutê (jedynka: do siebie i w górê) i prowadzony wprawn± rêk± mistrza Fiat rusza na p³ytê lotniska. Bez spektakularnych zrywów, bez niepotrzebnego pisku opon. Mi³o czasem poczuæ czysto mechaniczne po³±czenie z podzespo³ami samochodu i nacisn±æ na peda³ gazu, który poprzez metalow± linkê otworzy przepustnicê tradycyjnego ga¼nika, zamiast operowaæ potencjometrem przekazuj±cym jedynie informacje do komputera steruj±cego silnikiem! Nasz VIP zbli¿a siê do pierwszego zakrêtu. Redukuje bieg, auto przechyla siê niczym ³ód¼. W³a¶ciciel Fiata, niespokojnie patrzy na swoje wypieszczone auto. Bez obawy! Pe³na kontrola, elegancki, nadsterowny ³uk. Teraz p³yta po¶lizgowa - tutaj bezpiecznie, bez nadwerê¿ania leciwej konstrukcji, wolno siê trochê wyszaleæ. Nieczêsto mo¿emy ogl±daæ takie popisy: nie spodziewali¶my siê, ¿e 40-letnim, zabytkowym "du¿ym" Fiatem mo¿na tak brylowaæ w konkurencji kontrolowanych po¶lizgów! Nie zapominajmy jednak, ¿e to auto mia³o jak na swoje czasy nowoczesny uk³ad jezdny z niezawodnymi hamulcami tarczowymi przy wszystkich czterech ko³ach. Jak na swoje lata Fiat ma rewelacyjne hamulce Dlatego nadawa³ siê do sportu, maj±c ju¿ na starcie przewagê nad konkurentami wyposa¿onymi w hamulce bêbnowe z ty³u. W instrukcji jest wyra¼nie napisane, ¿eby bardzo uwa¿aæ podczas ostrego hamowania, bowiem "wiêkszo¶æ samochodów nie ma tak dobrych hamulców". Okazuje siê jednak, ¿e to, co mistrz pokaza³ w Fiacie, by³o dopiero zapowiedzi± prawdziwej eksplozji efektownych, kontrolowanych po¶lizgów i slalomów, w których drugie testowane auto czu³o siê znacznie lepiej. To £ada 2107. Wygl±da znacznie nowocze¶niej i czê¶ciej mo¿na j± by³o spotkaæ na zagranicznych trasach. Szczególnie w krajach z mro¼nym klimatem to auto zrobi³o b³yskotliw± karierê ze wzglêdu na bezproblemowe uruchamianie w najwiêksze mrozy i bardzo skuteczne ogrzewanie. Ogrzewanie £ady ma moc sporego ogniska Nasza gwiazda mia³a okazjê siê o tym przekonaæ - po w³±czeniu tej "kot³owni" £ada zamieni³a siê w saunê! 2107 po Fiacie 125 sprawia wra¿enie znacznie solidniejszego, nowocze¶niejszego i bardziej zwartego auta. I takie jest w istocie. Napêd tego samochodu to zupe³nie inna bajka. Wa³ek rozrz±du w g³owicy zamiast w kad³ubie, wa³ korbowy podparty na piêciu ³o¿yskach. Nie ma tutaj charakterystycznego klekotania zaworów, motor pracuje znacznie bardziej miêkko i swobodniej wkrêca siê na obroty. Mistrz nadstawia ucha, które us³ysza³o wiêcej tysiêcy obrotów na minutê, ni¿ przeciêtny kierowca potrafi³by sobie wyobraziæ: nie, to nie jest 60 KM, które napêdzaj± "du¿ego" Fiata. Ale te auta ró¿ni znacznie wiêcej. £ada ma tylny most na sprê¿ynach ¶rubowych, prowadzony przez cztery wzd³u¿ne wahacze i dr±¿ek Panharda zamiast tradycyjnych resorów piórowych, które znajdziemy w "du¿ym" Fiacie. Tym razem start by³ bardziej agresywny. ada odwa¿nie wchodzi w testowy ³uk, po nim trafia na p³ytê po¶lizgow±. Co za jazda! Pe³na kontrola nad autem, jedwabi¶cie p³ynne prowadzenie, ale prêdko¶ci znacznie wiêksze! Umocowan± w pod³odze d¼wigni± mo¿na szybciej redukowaæ biegi. "Du¿y" Fiat to klasyk, ale na torze to £ada rz±dzi Tak, to auto zdecydowanie chêtnej zawita³oby na tor wy¶cigowy ni¿ "du¿y" Fiat! "Sorry" - mówi z u¶miechem nasz VIP - chyba nie bêdzie szczê¶liwego werdyktu dla ikony naszej polskiej motoryzacji. Ale szybko dodaje, ¿e dla mi³o¶nika starych samochodów prowadzenie Fiata 125p to wielce ekscytuj±ce prze¿ycie! Podsumowanie: Gwiazdy F1 bywaj± tak znudzone nadmiarem spotykaj±cych je atrakcji, ¿e trudno siê po nich spodziewaæ nadmiernego zainteresowania tym, czym fascynowa³ siê nasz przys³owiowy przeciêtny "Kowalski" i to dobre kilkadziesi±t lat temu. Tym razem jednak trafili¶my na VIP-a z dusz± prawdziwego pasjonata motoryzacji. Rêka tak wspania³ego kierowcy to dla takich leciwych limuzyn prawdziwy masa¿ rewitalizuj±cy. Nasza testowa £ada 2107 i "du¿y" Fiat nie pamiêtaj±, by ktokolwiek prowadzi³ je tak delikatnie i zmys³owo zarazem. Trafi³y na terapeutê najwy¿szej klasy! Tekst zaczerpniêty z: Auto ¦wiata



Szczera prawda , ³ada mia³a lepsz± konstrukcje, mia³a lepszej jako¶ci wnêtrze- wygodniejsze , lepsze zawieszenie, czasami mia³a tendencje to "wyrzucania ty³ka " :D No i nawet jak akumulator pad³ to mo¿na by³o odpaliæ j± na korbe :D Rosjanie kupili t± sam± nowoczesn± karoserie co Polacy i w przeciwienstwie do polaków zastosowali nowoczesne rozwi±zania, zawieszenia itp itd :) Wiem bo dzieciñstwie mia³em t± przyjemno¶æ podró¿owania £ad± prze kilkana¶cie lat :) Fiatem to ju¿ nie to samo :D

Fiat 125p, szczególnie z pocz±tków produkcji ma swój urok. £adniejszy jest od £ady 2107 i to bardzo :D Ach, gdyby tak po³±czyæ karoseriê i wnêtrze Fiata z technik± £ady, by³o by ciekawie :D A £ad± 2107 do dzi¶ kolega myka z Ojcem do pracy ponad 50 km dziennie w jedn± stronê :D Mimo i¿ w gara¿u stoi Passat B5 i Audi A3 :D Ale có¿ ta ich £ada przesz³a, maj± do niej sentyment :D Sam nie raz jezdzi³em.

Ja mam Fiata i przyzwyczai³em siê do niego. £ad± te¿ mia³em okazjê je¼dziæ, ale jako¶ nie to samo. Chocia¿ w ¶rodku podobnie. Kanapy miêkkie w obydwu autach. 2107 mia³a nowoczesn± konstrukcjê, ale z tego co mi wiadomo(chocia¿ mo¿liwe, ¿e nie do koñca)nie odnosi³a jakich¶ szczególnych sukcesów w sporcie, a fiat za to tak. Oczywi¶cie jestem bardziej przekonany do Fiata, gdy¿ mój tata, takowego posiada. To moje zdanie i nie wiem jak do koñca jest... ale wiem jedno, ¿e Rosjanie d³ugo produkowali(produkuj± :?:) £adê nawet z rok temu widzia³em w jakim¶ teleturnieju na Rosyjskim kanale i by³a do wygrania. No i w tym mieli przewagê, bo by³a nowoczesna konstrukcja, a in¿ynierowie z FSO nie postarali siê i nie pomogli przetrwaæ Legendzie Polskiej Motoryzacji. A to jest smutne :cry: :|



A ja sie nie dowiedzialem co za gwiazda ujezdzala kanty :D

Pewnie jaki¶ TuneR.... A tego to nie wiem :D EOT.

Znacie tego pana ? http://img341.imageshack.us/img341/2517/kolopf2.jpg http://img66.imageshack.us/img66/838/kolo2xr3.jpg http://img105.imageshack.us/img105/204/kolo3ut7.jpg http://img66.imageshack.us/img66/3935/kolo4nn0.jpg

Fiat to ju¿ klasyk... a £adê to now± z salonu mu dali i dlatego. :D Poza tym Schumacher zna siê tylko na Ferrari.

Podróba Szumiego ? :D


Rosjanie kupili t± sam± nowoczesn± karoserie co Polacy Ruscy nic nie kupowali oni kradli zachodni± technologie(kupowali samochód na zachodzie, u siebie rozbierali i kopiowali rozwi±zania konstrukcyjne) mo¿e z ³ad± akurat tak nie zrobili ale w 95% przypadków w³a¶nie tak postêpowali.

night, ale Ty pier***sz :roll: Poza tym Pierwsza £ada jak i Polski Fiat zosta³y zrobione na licencji Fiata 124/131.

przecie¿ pisze ¿e mo¿e i z ³ad± tak nie by³o ale od razu pisze sk±d Ruscy mieli to zawieszenie itp. nowoczesne technologie(w latach 80. Automatyczna skrzynia biegów od Wo³gi Pasowa³a do Forda Merkurego mimo ma³ych zewnêtrznych ró¿nic zewnêtrznych nawet ¶ruby by³y w tym samym miejscu) wiêc to pokazuje jak Ruscy tworzyli swoje samochody, poza tym patrz FSO Warszawa: samochód bêd±cy Polskim Chevroletem, bo ruscy po wojnie z Niemiec wywie¼li ca³± Fabrykê tej marki.

Warszawa by³a na licencji ruskiej Pabiedy.

night, koñcz wa¶æ, wstydu oszczêdz... I pisz z zasadami naszej pisowni, bo trzy razy trzeba czytaæ twe wypociny, zanim za³apie siê o co Ci chodzi...


Warszawa by³a na licencji ruskiej Pabiedy. Oficjalnie Tak, ale ta Pabieda, Powsta³a tak jak wcze¶niej Opisa³em czyli ruscy wywie¼li z Niemiec ca³± fabrykê chevroleta.

night, po pierwsze Pabieda by³a kopi± Forda, nie Chevroleta, po drugie koniec OT. Ka¿dy nastêpny post na temat inny ni¿ Fiat 125 i £ada 2107 nagradzam warnem.

HAHA ale brecht ta £ada na zdjeciach to na tablicach z mojego miasta. A tak ogolnie to Fiat 125p to typowy klasyk polskiej motoryzacji i jakos bardziej mnie kreci niz £ada. :D


A tak ogolnie to Fiat 125p to typowy klasyk polskiej motoryzacji i jakos bardziej mnie kreci niz £ada. Fakt, mogli porównaæ go z £ad± z tej samej epoki, a nie z t± now± :D

Chcia³bym miec takiego Fiaciora. Mam do nich sentyment, mo¿e dlatego ¿e mieli¶my podobnego :D Jednak te najstarsze na blaszanej desce rozdzielczej s± najfajniejsze, ±¿ siê prosi aby je lekko odpicowac :) szprychy gleba klimatyczny lakier aby komponowa³ siê z chromami, no i rzecz jasna na glebe z nim :D


"Du¿y" Fiat to klasyk, ale na torze to £ada rz±dzi A wszystkich niedowiarków zapraszam na Wêgierska stronê: Toljadneki Gdzie £ada i inne Fiaciory niepodzielnie rz±dz± ¶wiatem regionalnych wyscigów. A¿ mi³o popatrzeæ, jak ¶wietnie zorganizowano tam sprzêt o którym Polacy zapomnieli i chêtnie z³omowali. http://img157.imageshack.us/img157/5763/rallyemajaliscivic07006uy3.jpg

a ja mam zamiar sprowadziæ sobie nowsz± wersje £ady... ;)

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl