Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Mam takie pytanie.Czy ilo¶æ oktanów w paliwie ,mo¿e mieæ zwi±zek z ilo¶ci± spalanego paliwa??Pytam siê dlatego ,bo do tej pory tankowa³em E-95.I ot tak dla sprawdzenia jakie bêdzie mia³ osi±gi wla³em pe³en bak E-98.Dalo siê zauwa¿yæ ¿e ma wiêkszego kopa ,jak i stwierdzi³em ,¿e chyba p³ywak mi siê zawiesil.Bo sporo je¼dzi³em i paliwa mniej mi ubywa³o ni¿ przy E-95.Aby mieæ t± pewno¶æ dotankowalem do pe³na i okaza³o siê ¿e jednak p³ywak jest ok. ,a jest teraz mniej paliwo¿erny??.Czy potwierdzacie tak± mo¿liwo¶æ mniejszego zu¿ycia paliwa ,przy zmianie oktanów na wiêcej???
Potwierdzam.
Zala³em ostatnio Vpowera Racing zamiast E95.
Spalanie wzros³o drastycznie.
Ponadto zauwa¿y³em ¿e dopad³a mnie dziwna przypad³o¶c. Dziwne kurcze prawej nogi.
Owawiam sie ¿e obydwie, te rzeczy moga byc powi±zane :D
Zuzycie paliwa a liczba oktanowa to problem do¶æ szeroki a ma klawiatura w±ska :P
Liczba oktanowa paliwa okresla zdolno¶æ do spalania stukowego, czyli detonacyjnego. Spalanie takie jest szkodliwe dla silnika, ale niekoniecznie do takiego spalania musi w nim dochodziæ. I to jest jedna bajka o której nie bêde siê rozpisywa³ bo o to nie pyta³es :P
Silnik do spalania danego paliwa musi byc dostosowany, czyli musi miec mozliwo¶æ dostosowania mapy zap³onu do paliw o róznej liczbie oktanowej,a tak¿e co dotyczy starszych jednostek stopien sprê¿ania tak¿e musi byc odpowiedni, bowiem w przeciwnym wypadku, paliwo to nie podniesie mocy, jedynie wyd³u¿y siê czas spalania paliwa o wiêkszej liczbie oktanowej je¿eli kompresja bedzie za niska i zaobserwujesz tu zwiêkszone jego zuzycie. Czyli masz co¶ o co pyta³es :P
jezeli chodzi o mapy zap³onów, silnik dostosowany do spalania paliwa o róznej liczbie oktanowej, musi dostosowaæ punkt zap³onu do predkosci obrotowej silnika. Jezeli tego nie zrobi to inne paliwo niz jest do niego zalecane, spowoduje albo:
wypalenie zaworów-niska liczba oktanowa
uszkodzenie uk³adu korbowo-t³okowego-spalanie stukowe przy wysokiej liczbie oktanowej, bowiem uk³ad zap³onowy musi mozliwoe blisko oscylowaæ w granicach spalania stukowego dla uzyskania jak najwiekszej porcji energii z jednej dawki paliwa.
Uk³ad zap³onowy w starszych modelach przestawia³o siê kostka oktanow±,a w nowych samochodach czujnik spalania stukowego sam zmienia mapy zap³onów dostosowujac punkt zap³onu do zalanego paliwska. By nie szkodziæ silnikowi.
W zasadzie zwiekszona liczba oktanowa, w silnikach posiadajacych czujnik spalania stukowego nie powinna zwiekszyæ ilo¶ci pobieranego przezeñ paliwa.
A w smochodzie np marki ma³y fiat, zwiêkszy zuzycie paliwa wyrzucaj±c je poprostu w atmosferê i grzej±c przy tym zaworki wydechowe.
Wiêc jak widzicie temat jest trudny.
Nie wspominaj±c i¿ wszystko to uprosci³em i zagmatwa³em zw³aszcza! podaj±c jak± taka definicje liczby oktanowej paliwa.
Ach! Wniosek koñcowy:
Silnik o wyskokim stopniu sprêzania, z czujnikiem spalania stukowego wiêcej bêdzie zuzywa³ paliwa niskooktanowego i bêdzie mia³ na nim moc mniejsz±. A na paliwie o wysokiej liczbie oktanowej zyska na mocy i zmiejszy zu¿ycie wachy.
Kol,ale mi teraz namiesza³e¶ swoim wywodem w g³owie.No tak to s± zagadnienia czysto techniczne.Dla sprecyzowania to mam Seata Toledo 1,8.To co napisa³em to przek³ada siê tak ,¿e po dodaniu tych 3 oktanów ,zwiêkszy³a siê moc i spalanie paliwa spadlo.My¶le ¿e przez ten fakt nie padnie mi silnik??.Pozdrawiam
nie powinien
ja zale³em do mojego turbosmoka, to niemog³em sie oprzec zeby nie skopac na trasie paru turbo dyszli.... Spalanie 16l/100km :D :D :D
Dla sprecyzowania to mam Seata Toledo 1,8.To co napisa³em to przek³ada siê tak ,¿e po dodaniu tych 3 oktanów ,zwiêkszy³a siê moc i spalanie paliwa spadlo.My¶le ¿e przez ten fakt nie padnie mi silnik??.Pozdrawiam
Nie, silnikowi nic nie bêdzie. :)
Dla sprecyzowania to mam Seata Toledo 1,8.To co napisa³em to przek³ada siê tak ,¿e po dodaniu tych 3 oktanów ,zwiêkszy³a siê moc i spalanie paliwa spadlo.My¶le ¿e przez ten fakt nie padnie mi silnik??.Pozdrawiam Nie, silnikowi nic nie bêdzie. :)
to co o spalaniu stukowym napisal kol. Dziad to prawda z malym wyjatkiem : do starego silnika zawsze mozna wlac lepsze paliwo(wieksza liczba oktanowa i nie bedzie ani zwiekosznego spalania, ani zadnych innych niepozadanych zjawisk!), z kolei do nowszych silnikow nie mozna wlewac paliwa o zbyt niskiej liczbie wlasnie ze wzgledu na spalanie stukowe ( jest taka zaleznosc ze spalanie stukowe zalezy od stopnia sprezania, stare konstrukcje=maly stopien sprezania(czasem nawet ok.6), nowe konstrukcje=wysoki stopien sprezania(czesto pow.12). no i z grubsza tyle..a cala roznica pomiedzy pb95 a Vpower98 polega nie natych 3 oktanach a na tym iz Vpower jest do nas przywozony bezposrednio z Niemiec i nikt tu ³ap do niego nie wtyka, a cala reszta paliwa dostepna w PL (Pb95/98) to zwyklej jakosci paliwo z rosji, do tego czasem podchrzczone roznymi rozpuszczalnikami na zapyzialych stacjach.....
jest taka zaleznosc ze spalanie stukowe zalezy od stopnia sprezania, stare konstrukcje=maly stopien sprezania(czasem nawet ok.6), nowe konstrukcje=wysoki stopien sprezania(czesto pow.12). no i z grubsza tyle.
Jak juz napisa³em, z³o¿ono¶æ tematu nie da siê okre¶liæ stwierdzeniem "z grubsza tyle".
Troche mylisz pojêcia, spalanie stukowe mo¿e wystapiæ przy niskiej liczbie oktanowej w silniku o wysokim stopniu sprê¿ania, jednak nie musi, bo w tym silniku benzynowym w odróznieniu od silników wysokoprê¿nych zap³on nastêpuje nie tylko na wskutek sprêzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a w skutek przeskoczenia iskry na elektrodach swiecy. W skrajnych przypadkach mo¿e nastapiæ zap³on samoczynny. Ale to inne kalosze bowiem nowe konstrukcje maj± mozliwo¶æ ustawienia regulacji zap³onu niezalezn± od kieruj±cego pojazdem, a odbywajac± siê w module zap³onu lub innym zintegrowanym z nim urzêdzeniu.
Co spowodowa³o ¿e nowe silniki moga je¿dziæ na paliwie wysokooktanowym i dlaczego maja one wiekszy stopien sprêzania. Mianowicie poprzez mozliwo¶æ kontrolowania punktu zap³onu detonacyjnego, czujnikiem cisnienia ( w silnikach zasilanych warstwowo mieszank± ubog±) czy i lub czujnikiem spalania stukowego. Konstruktorzy mogli zwiekszyæ stopieñ sprêzania silnika, zastosowaæ paliwo o wy¿szej LOB uzyskuj±c zmniejszenie zuzycia paliwa co obecnie jest niezwykle istotne w sprawach emisji i zwiêkszyæ moc efektywn± silnika.
Z regu³y jest jak piszesz iz mozna nalaæ paliwa o wiekszej liczbie oktanowej do starego silnika o niedostosowanym doñ stopniu sprê¿ania i niemozliwo¶ci regulacji mapy zap³onu.
Tylko po co?
I na to ¿±dam odpowiedzi. :P
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl