Trabant zadebiutowa³ w 1957 roku. Obywatelom Niemieckiej Republiki Demokratycznej da³ namiastkê wolno¶ci, uniezale¿niaj±c ponad dwa miliony z nich od ¶rodków komunikacji zbiorowej. Po przemianach ustrojowych popad³ w nie³askê. Teraz "Trabi" powraca w wielkim stylu. W Trabantach sprzed lat wyszydzano prostotê, fakt wykonania ich karoserii z duroplastu oraz charakterystyczny d¼wiêk pracy dwusuwowego silnika. Wiele z nich dokona³o ¿ywota w przydro¿nych rowach, na z³omowiskach i parkingach. Lawinowo kurcz±ca siê liczba egzemplarzy "Zemsty Honeckera" sprawi³a, ¿e Trabant sta³ siê obiektem kultu. Firma Herpa dostrzeg³a w tym szansê na zarobienie du¿ych pieniêdzy… Niemiecka Herpa od lat produkuje modele samochodów w skali 1:87. W 2007 roku zrobi³a wyj±tek. Aby uczciæ 50-rocznicê rozpoczêcia produkcji na Salon Samochodowy we Frankfurcie przygotowa³a model w skali 1:10. Nie by³a to jednak miniatura Trabanta sprzed lat, tylko wczesna wizja… Trabanta przysz³o¶ci! Herpa og³osi³a, ¿e kupi³a prawa do marki Trabant i niebawem na rynek trafi newTrabi, który ma byæ diametralnie ró¿ny od Trabanta sprzed lat. Konstruktorzy widzieli model nT jako ekskluzywne miejskie auto, które pozwoli wyró¿niæ siê z t³umu. Go¶cie wystawy we Frankfurcie mogli wyraziæ swoj± opiniê na temat projektu. O zdanie poproszono 12 tysiêcy osób. Niemal wszystkie stwierdzi³y, ¿e reaktywacja Trabanta stanowi doskona³y pomys³! Realizacja projektu nie trwa³a d³ugo. Po dwóch latach od przestawienia niewielkiego modelu zaprezentowano pe³nowymiarowy prototyp Trabanta nT. Stylizacja modelu nT jest zbli¿ona do linii Trabanta sprzed lat. Charakterystyczna atrapa ch³odnicy, okr±g³e reflektory i p³aski dach nie pozwol± na pomylenie auta z ¿adnym innym. Wskrzeszony Trabant bêdzie lepiej wykoñczony i bardziej funkcjonalny od poprzednika. W jego wnêtrzu przewidziano miejsce dla czterech doros³ych pasa¿erów i jednego dziecka. Przestronno¶æ kabiny jest nieporównywalnie wiêksza ni¿ w Trabancie sprzed lat. Za zas³uga wiêkszego nadwozia oraz wyd³u¿onego rozstawu osi. Samochód ma d³ugo¶æ 3,95 metra, a przedni± i tyln± o¶ dzieli 2,45 metra. Ró¿nice bêd± widoczne tak¿e po uruchomieniu silnika. D¼wiêk pracy dwusuwowego motoru oraz k³êby bia³o-niebieskiego dymu z rury wydechowej to przesz³o¶æ. Trabant nT bêdzie napêdzany silnikiem… elektrycznym! Jednostka wytwarza maksymalnie 64 KM, które bêd± w stanie rozpêdziæ Trabanta nT do 130 km/h. Pr±d pochodzi z zestawu litowo-jonowych akumulatorów. Ilo¶æ zgromadzonej energii pozwoli na pokonanie 160 kilometrów. Zbyt ma³o? Badania wskazuj±, ¿e przeciêtny obywatel Niemiec pokonuje codziennie poni¿ej 50 kilometrów, wiêc zasiêg nowego Trabanta jest w zupe³no¶ci wystarczaj±cy. Na pe³ne na³adowanie akumulatorów pr±dem o napiêciu 230 V potrzeba o¶miu godzin. Pr±d o napiêciu 360 V skróci ten czas do oko³o dwóch godzin. Konstruktorzy przekonuj±, ¿e ca³kowicie elektryczny samochód jest bardziej przyjazny ¶rodowisku od hybryd, a do tego tañszy w eksploatacji. Litowo-jonowe akumulatory powinno udaæ siê na³adowaæ za 1 euro. Zdjêcia i tekst: http://moto.onet.pl/131765,5484258,1,zdjecie.html?node=27#id5484241 ------------------------------------------------------ ¬ród³o - onet.pl Jak dla mnie du¿o lepszy, ni¿ model prezentowany wcze¶niej w skali.