Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Diesel dwusuwowy.
Ju¿ sama nazwa dwutaktowego silnika wysokoprê¿nego szokuje, bowiem jak sie domy¶lam nie wszyscy wiedz± o jego istnieniu. Sama koncepcja jest do¶c prosta, jednak niezwykle ha³asliwa, ale o tym troche pó¼niej.Dzi¶ zajmijmy sie ot tak, wskakuj±c na g³ebok± wodê (i to na g³ówkê) silnikiem o uk³adzie delty.
Napier-Deltic
Trochê techniki.
Zaraz po wojnie, pod dyrekcj± in¿yniera Ernesta Chatterton,a, firma Napier, konstruuje silnik wysokoprê¿ny, dwusuwowy na bazie technologii Junkers (konstruktora silników diesla z przeciwbie¿nymi t³okami Jumo) i koncepcji przypisywanej in¿ynierowi Norbertowi Perwanden.Bêdzie to jednostka pierwotnie przeznaczona do jednostek p³ywaj±cych. Posiada 18 cylindrów, 36 t³oków, trzy wa³y korbowe, pojemno¶æ 88,2L i przecietnym spalaniu 165L oleju napedowego na roboczo-godzinê.
Nasz ma³y potworek, jest zbudowany na zasadzie trzech cylindrów u³ozonych w trójkat, w kazdym z cylindrów porusza sie po dwa t³oki, co nam daje sze¶æ t³oków na ka¿dy segment. Wyposa¿ony w trzy wa³y korbowe i mechanizm zêbaty zbiorczy, przekazuj±cy moment obrotowy na ostatni, koñcowy wa³.
Ot proste rozwi±zanie:
http://img231.imageshack.us/img231/8784/1212gl0.jpg
Ten nietypowy silnik napêdza³:
-Od 1960r do lat 80tych, 22 lokomotywy British Railways w których osi±ga³ moc 1650KM! przy 1500 obr/min. Sama lokomotowa o napêdzie elektryczno-spalinowym wa¿y³a 99 ton...Co wcale nie przeszkadza³o by mog³a rozpedzac siê do zawrotnej predko¶ci 160km/h. A nawet, jak podaj± ró¿ne ¼ród³a znacznie ja przekraczaæ. Do tej pory pozosta³o sze¶æ egzemplarzy, poruszaj±cych sie okazjonalnie od czasu- do czasu.
-Szybkie jednostki p³ywaj±ce, które dziêki zastosowaniu trzech sprêzarek i trzech intercoolerów mia³y pod pok³adem 3100KM przy 2100obr/min.
http://img395.imageshack.us/img395/5627/800pxnapierdelticenginegi9.jpg
Zdjêcia zaczerpniêto z "Wikipedia" i Histmobile.com" dane tech. "Histmobile.com", Tadeusz Rychter "Silniki Dwusuwowe Pojazdów"
Silnik napêdza³ model lokomotywy Class 55 Deltic
http://img358.imageshack.us/img358/3226/72442219hh3.jpg
http://img358.imageshack.us/img358/9121/delticlr0.jpg
Ponadto silnik by³ u¿ywany do...napêdu pomp stra¿ackich w wozach stra¿y po¿arnej USA.System nosi³ nazwê Super Pumper System ,zosta³ zbudowany w 1963r dla Fire Department of New York przez firmê MACK (i stosowany pocz±tkowo w pojazdach tej firmy,potem w innych )18-cylindrowy silnik mia³ moc 2,400 KM.T³oczy³ 4,000 galonów wody na minutê.
http://img358.imageshack.us/img358/3551/mackha7.jpg
Silnik mie¶ci³ siê z ty³u nadwozia wozu stra¿ackiego
http://img358.imageshack.us/img358/7544/superbumpernu0.jpg
Pomys³ oryginalny.
Dla zinteresowanych-trochê tu jest (po angielsku)
http://www.legeros.com/toys/super/
Woda z takiego wozu mia³a gasiæ czy zmiataæ z powierzchni ziemi? :)
Tak powa¿nie to temat bardzo ciekawy, proszê o opisanie innych silników, np. Gnome lub innych.
jestem ciekaw czy taki motor mo¿na zastosowaæ do samochodu (odpowiednio mniejszy) bo skoro mo¿na by³o do poci±gu to do samochodu mo¿e te¿ mo¿na
[color=red:] Jest takie co¶ jak interpunkcja w zasadach pisowni...[/color:]
S³ów- o nietypowym zalewaniu ¶wiecy mieszank±- kilka.
Silnik dwusuwowy, sam w sobie nie jest zadziwiaj±ca maszyn±, prosty w konstrukcji a zasady jego funkcjonowania nie powoduj± o zawrót g³owy. A jednak wszystko da siê zadziwiaj±co spieprzyæ. Konstruktorzy czyni± to od lat.
O wielu firmach które rozwija³y my¶l techniczna w przeciwnym kierunku, zapomniano a byæ mo¿e ich pisemne odpowiedniki sk³adaj± w³a¶nie d³ugopisy. Z reszt± cholera je tam wie.
T³ok z o¶mioma dziurami
Niemiecki silnik dwusuwowy Dolf z 1923r. Posiada³ w ¿eliwnym t³oku osiem otworów przez które przedostawa³a siê mieszanka paliwowo-powietrzna do komory spalania. Gdy tylko ¿eliwniak trafia³ w swoim ruchu posuwisto-zwrotnym na kana³y w tulei cylindrów. Notabene system ten sprawdza³ siê znakomicie, gdy¿ ¿eliwny t³ok nie odprowadza³ ciep³a tak jak to robi jego aluminiowy odpowiednik. Wiêc z zasadzie model mo¿na by uznac za udany, jednak¿e znany z wyrobów motocyklo-podobnych, czeska Java. Po przejêciu projektu od Niemców, zaprzepa¶ci³a ów a s³uch i wid zagin±³ w mrokach Drugiej Wojny ¦wiatowej.
[code:1:] Dolf. Niemiecki producent motocykli 1922-23 [/code:1:]
T³ok z kominem
http://img187.imageshack.us/img187/5038/schlihakr9.jpg
[code:1:] Schilha-Motor (Schliha: Schlüpmannsche Industrie- & Handelsgesellschaft mbH, later Schliha GmbH, Berlin-Niederschönwiede –Wikipedia Niderlanden, cholera) 1924-23 niemiecki producent motocykli, jeden z pionierów w produkcji dwusuwowych silników o dwóch t³okach. [/code:1:]
Na rycinach kre¶larskich manufakturki Schilha-Motors powstaje silnik o t³oku z noskiem, b±d¼ te¿ kominkiem o pojemno¶ci 350cm3. Dobre s³owo: „powstaje”.
Tak. Jak siê mylicie ten t³ok kominem spalin nie odprowadza³. Silnik ten wyposa¿ono w t³ok z wystaj±cym na jego szczycie, d³ugim do¶æ kominem. Komin ten otwiera³ i zamyka³ kana³ dolotowy mieszanki.
Jak to dzia³a³o????
T³ok sun±c ku do³owi wytwarza³ nad sob± podci¶nienie, kiedy komin ci±gniêty t³okiem wysuwa³ siê z otworu dolotowego, zassana mieszanka wpada³a do cylindra, gdzie jeszcze przebywa³y gazy spalinowe, jednak¿e wcze¶niej ju¿ t³ok ods³oni³ czê¶æ okna wylotowego w ¶ciance tulei cylindra przez które sprê¿one spaliny (powoduj±ce ów ku do³owi ruch) wydostawa³y siê do pierdz±cego wydechu. Zassana mieszanka wypycha³a resztki rozprê¿onych spalin, won za cylinder.
No i wszystko cacy ale…
T³ok grzany spalinami rozszerza³ siê zgodnie z zasadami dynamiki cieplnej maszyny, a komin nie, by³ studzony wy¶mienicie mieszank±, przez co ca³o¶æ nie by³a ¶rednio szczelna, przez co znów równie niesprawna. Czyli klapa i amen. Mimo tego i¿ czeska Java i nañ mia³a chrapkê…
Jeden z motocykli Schliha: Schlüpmannsche Industrie- & Handelsgesellschaft mbH, later Schliha GmbH, Berlin-Niederschönwiede.
http://img255.imageshack.us/img255/7375/schliham2hv2.jpg
Za produkcjê dzisiejszego odcinka dziêkujemy:
-Tadeusz Rychter „Silniki Dwusuwowe Pojazdów”
-Wikipedia Niderlanden!
-
http://motocyklskuter.pl/ lub te¿:
http://rysic.reaper....wa/historia.htm bij, zabij ale trudno wpa¶æ na trop który z tych panów ukrad³ sobie tekst…
-wyszukiwarce Gogle nie dziêkujemy, gdyz jedyny tekst napisany o silniku Dolf, w jezyku jakimkolwiek (po Chiñsku i Tajsku nie sprawdza³em) znajduje siê tu:
http://motocykle.sva...g/silzyspo.html
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl