Samochód dla opornych... i nie tylko 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

Witam. Jak wyglada samochod kazdy wie; kiedy juz od dziecka siedzac na lawce pod przedszkolem obserwujemy pedzace maszyny przekrzykujac sie "to byl moj wujek!". Nadchodzi czas kiedy doroslejemy na tyle by moc sie stac posiadaczami upragnionego (lub nie) dwusladu. Nie wszyscy jednak jestesmy znawcami tematu, lub sie nam tylko wydaje ze wszystko wiemy o obsludze naszego pojazdu. Wiec w droge! Ale czy napewno? W tym temacie dowiesz sie jak postepowac ze swoim pojazdem, by sluzyl dlugo i nie byl czestym ekponatem wiszacym na podnosniku u mechanika. A takze by nie stwarzal zagrozenia dla niczego nie swiadomych podrozujacych jak i z Toba drogi Czytelniku, tak i poruszajacych sie w obrebie razenia Twojego pojazdu. Opisane przeze mnie rady dotyczace obslugi pojazdu przez kierowce, pochodza z doswiadczen wlasnych i wiedzy nabytej przy obsludze pojazdow w warsztatach i stacjach diagnostycznych, podczas mojej "kariery motoryzacyjnej". [size=18:]Rozdzial 1[/size:] [color=red:]Czynnosci obslugowe.[/color:] [color=blue:]1.1Co to jest kolo i dlaczego ono sie jeszcze toczy.[/color:] Kolo jezdne ktore sklada sie z obreczy kola i opony na niej osadzonej, jest jednym z elementow ktorego obsluga we wlasnym zakresie jest niezwykle istotna dla zachowania bezpieczenstwa prowadzenia samochodu i ilosci kilometrow ktora pokonamy ma jednym komplcie opon. Cena dobrej opony wacha sie w granicach pelnego zbiornika paliwa, wiec jest o co walczyc. [color=blue:] Co mozemy zrobic dla swojej opony?[/color:] Podstawowa czynnoscia jaka powinno sie wykonywac, przynajmniej raz na miesiac, jest sprawdzenie cisnienia w ogumieniu. Czynnosci takiej mozemy dokonac zazwyczaj za darmo w warsztatach samochodowych, lub tez samemu sie pofatygowac na stacje paliw, gdzie powinien znajdowac sie kompresor i tablica cisnieñ dla najbardziej popularnych samochodow. Miejmy na uwadze ze: Normalnym zjawiskiem jest utrata do 30% cisnienia w ogumieniu na rok. [color=blue:]Dlaczego cisnienie jest takie wazne skoro opona wyglada na napompowana?[/color:] Cisnienie powietrza, w kazdej oponie powinno byc zgodne z zaleceniami producenta pojazdu, wplywa bowiem ono na: a)przyczepnosc opony do nawierzchni drogi, podczas przyspieszania, hamowania (zbyt duze cis. zwiekszy poslizg podczas gwaltownego hamowania) i na zakretach; b)bezpieczeñstwo i komfort podrozy, zwlaszcza kiedy dopilnujemy, przewozac ladunek, lub wiecej niz trzy osoby, aby cisnienie bylo podniesione o tyle ile wskazuje instrukcja. c)kierowalnosc i statecznosc kierunkowa, rozumiemy to tak, ze roznice cisnieñ w oponach tej samej osi, moga prowadzic do zbaczania pojazdu z zalozonego kierunku ruchu. d)utrzymanie sie opony bezdetkowej w obreczy, podczas jazdy na zakretach (stopka opony moze spasc do wnetrza felgi, gwaltownie tracac cisnienie i tym samym doprowadzic do wypadku) d)zuzycie paliwa, poprzez zwiekszenie oporow toczenia dla zbyt niskiego cisnienia. [color=blue:]Pomiar cisnienia powinien sie odbywac na nierozgrzanej oponie![/color:] Kolejna sprawa jaka nie powinna dostreczyc trudnosci, jest obserwowanie zachowania sie opony jak i stopnia jej zuzycia. Normalne zuzycie opony jest widoczne jako: a)popekanie bocznych scianek opony (tzw. sparciala guma); b)gdy glebokosc rzezby bieznika (czyli to co dotyka bezposrednio drogi), jest mniejsza niz 1.6mm mierzone na 3/4 opony liczac od srodka bieznika Nieprawidlowe zuzycie opony jest widoczne jako: a)widoczne golym okiem sciecie krañcow bieznika, swiadczy o nieprawidlowym ustawieniu kol, mozna tego uniknac obserwujac zachowanie sie pojazdu na drodze: wszelkie sciaganie, krzywo ustawiona kierownica, dziwne wyskakiwanie pojazdu z kolein. W takim wypadku wizyta w warsztacie na ktorym widnieje napis "geometria" poprawi wlasnosci jezdne naszego bolidu i przedluzy zywot opon; b) trudne do zaobserwowania, ale slyszalne w samochodzie pod postacia dzikiego wycia, zwane "zabkowaniem opon" (tak, dzieci tez sie tak dra). Mamy tu do czynienia z potarganym bieznikiem a wine za taki stan rzeczy ponosic moga niesprawne amortyzatory,( czym zajmiemy sie innym razem); c)szczegolnie niebezpiecznym stopniem zuzycia jest moment kiedy pojawiaja sie takie cieniutkie druciki, czasami niewidoczne z zewnatrz (trzeba wtedy skrecic kolem ), zazwyczaj na osi kierowalnej (czyli z przodu), zwracam na to uwage, bowiem widzialem juz wielu tatusiow wozacych swoje pociechy do szkoly na takim wlasnie szykujacym sie do wybuchu ogumieniu; d) zbyt wysokie jak i zbyt niskie cisnienie w ogumieniu rowniez prowadzi do nierownomiernego zuzywania sie opon. [color=blue:]Co mozemy jeszcze zaobserwowac?[/color:] Jezeli podczas jazdy z niewielka predkoscia, kolo kierownicy porusza sie samoistnie na boki, nalezy sprawdzic czy ktoras z obreczy po zaliczeniu kolejnego, polskiego dola nie zgiela sie. Jezeli zas w okolicach 120km/h samochod wpada w wibracje, odczuwalne jak i z tylu tak i na kole kierownicy, nalezy udac sie do warsztatu z napisem "wulkanizacja" gdzie kola za drobna oplata mozna wywazyc. [color=blue:] Po co wywazac kola?[/color:] Nieprawidlowe wywazenie kol bedzie kosztowac nieswiadomego kierowce, choroba perkinsona na autostradzie i kosztownymi naprawami szalenie szybko zuzywajacego sie wtedy zawieszenia. A co to "zawieszenie" opowiemy innym razem. [color=blue:]Uszkodzenia opon.[/color:] Wszelkie pekniecia, glebsze rysy i bable kwalifikuja opone do wymiany, powstaja zazwyczaj "kiedy kobieta najedzie na kraweznik". Tematu opon nie uwazam za wyczerpany, jednak mysle ze kwestia podstawowej obslugi ogumienia zostala dla zupelnie zielonych uzytkownikow swoich samochodow poruszona gleboko ;)



pieknie :!: proponuje aby ten temat byl zawsze na gorze zeby kazdy mogl sobie poczytac bo opis(poki co o uzytkowaniu opon ale czekam z niecierpliwoscia na kolejne rozdzialy :D )jest naprawde profesjonalny. BRAWO dziadparyski!!!!

Dzieki :) Mam nadzieje ze lyk podstawowej wiedzy przyda sie kazdemu, ja z checia rowniez chcialbym sie dowiedziec czego zapomnialem, lub co mozna by uzupelnic w temacie (jakies spostrzezenie dotyczace "przerabianych" tematow). Ale prosilbym przez komunikator lum PM a nie w tym temacie, bowiem nie chcialbym aby przerodzil sie on w dyskusje. Jezeli rade uznam za cenna wyroznie ja w tekscie z dopiskiem ksywki jej autora. W ten sposob wspolnie mozemy zrobic cos "wiekszego". Pozdrawiam.





Dopisuje kolejny element tego ciekawego tematu artykul napisany przez kolege forumowego POLSKY: Nie wiem czy wczesniej byl taki temat... Wiele osob myli niektore pojecia,ktore wymienilem w tytule. Co to jest moc? Moc to warto¶æ pracy, jak± zdolny jest wykonaæ silnik w okre¶lonej jednostce czasu. Np. 1 KM to praca, któr± nale¿y wykonaæ, by w ci±gu 1 sekundy unie¶æ masê 75 kg na wysoko¶æ 1 metra. W wypadku samochodu jest to ilo¶æ pracy wykonana przez obracaj±cy siê wa³ w jednostce czasu. Co to jest moment obrotowy? Jest to wielko¶æ fizyczna potrzebna do obracania cia³a wokó³ w³asnej osi, czyli iloczyn si³y i d³ugo¶ci ramienia, na które ta si³a dzia³a. Zwróæmy bowiem uwagê, ¿e nie przykrêcimy nakrêtki na gwint naciskaj±c j± w ¶rodku, czyli w osi gwintu. Musimy zastosowaæ ramiê, czyli np. klucz, na który bêdziemy dzia³aæ si³±. Na skutek wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze powstaje ci¶nienie, które pomno¿one przez powierzchni± t³oka daje si³ê. Ta si³a poprzez korbowód trafia na wykorbienie wa³u korbowego,powoduj±c jego ruch obrotowy. Warto¶æ tej si³y pomno¿ona przez ramiê (promieñ wykorbienia) daje moment obrotowy wytwarzany przez silnik. W du¿ym uproszczeniu mo¿na powiedzieæ, ¿e od mocy zale¿y prêdko¶æ maksymalna samochodu, natomiast od momentu - jego zdolno¶æ przyspieszania. A co to jest elastyczno¶æ? Zarówno moc jak i moment zmieniaj± siê w zale¿no¶ci od prêdko¶ci obrotowej wa³u korbowego. Bardziej elastyczny jest ten silnik, który umo¿liwia sprawne przyspieszanie w jak najszerszym zakresie prêdko¶ci obrotowych, a nie przy niskich prêdko¶ciach. Z tego b³êdu najczê¶ciej wynika niezrozumienie zagadnienia elastyczno¶ci. Nie jest elastycznym silnik, który sprawnie przyspiesza ju¿ przy 1500 obr/min, ale jego efektywny zakres pracy koñczy siê przy 4000 obr/min. Bardziej elastyczna jest bowiem jednostka, która efektywnie przyspiesza od 2500 obr/min do 6000, a nawet 7000 obr/min. Bowiem zakres efektywnych prêdko¶ci obrotowych wynosi wówczas 4500 obr/min, a nie 2500 obr/min. Dlatego tak naprawdê warto¶æ maksymalnego momentu obrotowego niewiele mówi o silniku. Równie istotne jest podanie prêdko¶ci obrotowej przy której ów moment jest osi±gany. Natomiast najlepiej charakteryzuje silnik krzywa przebiegu momentu w funkcji obrotów. Dopiero wówczas wiemy ile momentu mamy do dyspozycji przy jakich obrotach, a wiêc czy silnik bêdzie sprawnie przyspiesza³. Najwy¿ej jako ciekawostkê mo¿na traktowaæ testy tzw. "elastyczno¶ci" publikowane w niektórych gazetach, polegaj±ce na mierzeniu czasu przyspieszenia od 60 do 100 km/h na czwartym biegu. Przecie¿ niemal ka¿dy samochód ma zupe³nie inne prze³o¿enie g³ówne, inne prze³o¿enia biegów, s± skrzynie piêcio- i sze¶ciobiegowe! Jakie silniki s± wiêc najbardziej elastyczne? Du¿e, niewysilone jednostki V6 i V8. Ich krzywe przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów silnika s± nies³ychanie p³askie. Silniki takie czêsto spotykamy w samochodach amerykañskich, gdzie wspó³pracuj± z trzy- lub czterostopniowymi przek³adniami automatycznymi. A ile biegów maj± skrzynie w samochodach napêdzanych silnikami Diesla? Mimo zwiêkszonej wagi i wiêkszego skomplikowania konstrukcji stosuje siê powszechnie przek³adnie sze¶ciobiegowe! Spowodowane jest to w³a¶nie s³ab± elastyczno¶ci± jednostek wysokoprê¿nych, co trzeba nadrabiaæ wiêksz± liczb± prze³o¿eñ. Wiec-Nie ten silnik jest elastyczny, który lepiej przyspiesza przy niskich prêdko¶ciach obrotowych, ale ten, który umo¿liwia sprawne przyspieszenie w jak najwiêkszym zakresie prêdko¶ci obrotowych. Czyli ten, którego krzywa przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów jest jak najbardziej p³aska. A to oznacza, ¿e silnik wysokopre¿ny nigdy nie bêdzie tak elastyczny, jak benzynowy. Mam nadzieje,ze to wyjasnia pare problemow. ps. Kozystalem z pomocy naukowych (internet)

jednoczesnie, wszystkich obeznanych z zagadnieniem motoryzacji zachecam do zglaszania sie jesli ktos chce podzielic sie z nami swoja fachowa wiedza. byloby wspaniale stworzyc mala encyklopedie zagadnien motoryzacyjnych napisan± jezykiem zrozumialym dla szerszego grona, nie chodzi o skopiowanie naukowej literatury. pozdrawiam i czekam na wasze propozycje na PW

Jak ju¿ wspomnia³em kilka miesiêcy temu, warto by³o by pod t± maskê zajrzeæ. Nie mog³em niestety pracy kontynuowaæ z powodu posiadania „komórkowego ³±cza”, ale teraz Neostrada… Wiêc zagl±damy. Wielu czytelników posiada samochody u¿ywane, w których przebieg niektórych czê¶ci jest do¶æ spory, ma³o tego czêsto s± to elementy nie wymieniane pocz±wszy od produkcji pojazdu. Mam tu na my¶li elementy bezpieczeñstwa, jak przewody hamulcowe, cylinderki hamulca bêbnowego itd. Dolewamy oliwy do ognia: Pod mask± wiêkszo¶ci pojazdów osobowych, znajduj± siê przedziwne zbiorniki, z podzia³kami i p³yny w nich tajemne zawarte. Zbiornik p³ynu hamulcowego. Tak, hamulce posiadaj± zbiorniczek, na p³yn hydrauliczny dziêki któremu przekazywana jest si³a któr± wywieramy na peda³ hamulca, poprzez pompê hamulcow±, przewody Az do t³oków popychaj±cych elementy cierne zwalniaj±ce nasz pojazd. Na poni¿szym schemacie skoncentrujmy siê na punkcie nr1 http://img233.imageshack.us/img233/7090/schematkc6.jpg 1:Zbiorniczek p³ynu I pompa hamulcowa. Zbiornik zazwyczaj znajduje siê w³a¶nie na pompie hamulcowej, Posiada on odkrêcany lub zdejmowany korek, czujnik z p³ywakiem i czasami przycisk na korku którym mo¿emy testowaæ lampkê sygnalizacyjn± niskiego poziomu p³ynu. lampka sygnalizacyjna Jest to lampka koloru czerwonego, umieszczona na desce rozdzielczej, sprzê¿ona z lampka hamulca pomocniczego, czyli ta sama lampka pe³ni dwie funkcje! Je¿eli zapali siê podczas jazdy, niezw³ocznie zatrzymaj pojazd i sprawd¼ poziom p³ynu hamulcowego. http://img472.imageshack.us/img472/1081/imagesvl6.jpg W miarê u¿ywania hamulca, elementy zu¿ywaj± siê, wyd³u¿a siê zatem praca ka¿dego t³oka i p³yn potrzebny do jego nape³nienia pobierany jest ze zbiorniczka. Zatem poziom p³ynu w zbiorniczku uk³adu hamulcowego daje nam po¶redni wgl±d na zu¿ycie wymiennych elementów uk³adu. Tak wygl±da typowy zbiorniczek, podzia³ki „min”-„max” s³u¿± do ustalania w³a¶ciwego poziomu p³ynu. http://img232.imageshack.us/img232/2305/zbiornikrv2.jpg Poziom sprawdzamy delikatnie potrz±saj±c zbiorniczkiem, wtedy widzimy ko³ysz±cy siê jak morskie fale p³yn. Do uzupe³niania stosujemy zazwyczaj p³ynu DOT4, chyba ¿e jest to samochód na tyle stary ¿e stosowany w nim p³yn jest równie starej generacji (np.:R4) i taki nale¿y stosowaæ. P³yn hamulcowy, powinien byæ wymieniany co dwa lata.. Poniewa¿ ch³onie on z atmosfery wodê, co zmniejsza temperaturê wrzenia i w³a¶ciwo¶ci hydrauliczne. Tyle na dzi¶. [size=9:][ Dodano: 09-04-2008, 7:00 ][/size:] [size=18:]Zbiorniki pod mask± cd[/size:]. [color=darkblue:] Zbiornik wyrównawczy p³ynu ch³odniczego.[/color:] Jest to istotny dla prawid³owego funkcjonowania silnika element, do którego nale¿y czasami zagl±daæ. Silnik jest maszyn± ciepln±, nadmiar ciep³a musi byæ odprowadzony z silnika, do tego celu s³u¿y miêdzy innymi uk³ad ch³odzenia. S± silniki ch³odzone samym powietrzem, w naszym rodzimym „Maluchu”, czy w VW „Garbusie” Wiêkszo¶æ jednak to silniki ch³odzone ciecz±. Najczê¶ciej pod mask± znajduje siê uwidoczniony zbiornik z p³ynem ch³odniczym, do¶æ sporych rozmiarów i w zale¿no¶ci od zasady dzia³ania uk³adu ch³odzenia zawsze wysoko, prawie powy¿ej silnika. Czasami zdarza siê te¿ zbiornik umocowany jest nisko, przy ch³odnicy… [code:1:] Ch³odnica jest to element w którym ciecz ch³odz±ca silnik studzi siê przep³ywaj±c drobnymi kana³ami, ch³odnica musi byæ owiewana powietrzem. W czasie jazdy robi to pêd powietrza, a gdy prêdko¶æ jest niewielka ch³odzenie wspomaga wiatrak elektryczny lub z napêdem paskiem z silnika.[/code:1:] Po zlokalizowaniu zbiorniczka, odczytujemy na jego korpusie oznaczenia: „MAX” i „MIN”. Oznaczaj± one tolerancjê poziomu p³ynu w zbiorniczku. Ewentualne ubytki uzupe³niamy p³ynem ch³odniczym który mo¿na zakupiæ, a tak¿e wod±, gdy¿ w uk³adach sprawnych i szczelnych odparowuje z p³ynu jedynie woda, pozosta³e sk³adniki pozostaj± w uk³adzie. Wiêksze ubytki mog± byæ oznak± wycieku p³ynu, lub zwyk³ego przeci±gaj±cego siê niedbalstwa. Pamiêtajmy ¿e p³yn ch³odniczy chroni tak¿e przed korozj± aluminiowe elementy silnika, wiêc nie wlewamy do zbiorniczka byle czego. Zim± p³yn musi byæ niezamarzaj±cy, co mo¿na sprawdziæ przed sezonem mrozów w ka¿dym warsztacie samochodowym, test trwa minutkê. [color=red:]Wa¿ne uwagi odno¶nie bezpieczeñstwa.[/color:] [color=red:] Zbiorniczków wyrównawczych, lub tez korków w ch³odnicy nie otwieramy na gor±cym silniku, nag³a zmiana ci¶nienia grozi zagotowaniem p³ynu i ciê¿kimi poparzeniami. Starajmy siê uzupe³niaæ p³yn przed jazd±. Gor±cej ch³odnicy nie dotykamy i nie wk³adamy rêki w wentylator nawet kiedy silnik jest zgaszony, bowiem zaraz po zgaszeniu silnika, obieg p³ynu ch³odniczego zostaje zatrzymany. Powoduje to wzrost temperatury cieczy w silniku i mo¿e spowodowaæ za³±czenie wentylatora, który porani w³o¿one weñ paluszki.[/color:]

Chcesz wygraæ Audi A8 40TDI? A mo¿e 25tys. z³? Je¿eli tak to po prostu wy¶lij BIG 2470376 na numer: 76789(kosz sms-a 2,44z³ z vat) Zwróæ koniecznie uwagê na spacjê pomiêdzy BIG i 2470376! 10 pierwszych osob wygraywa samochod ,a 15 kolejnych pieniadze

Zasada dzia³ania pompy lucas dpi-n w silnikach diesla montowanych w fordzie 1,8 oraz silnikach renault montowanych w mitsubishi i volvo f8q http://img85.imageshack.us/img85/5024/lucasdpin.jpg 1. pompa ³opatkowa niskiego ci¶nienia 2. Pompa wysokiego ci¶nienia 3. Dystrybutor g³ówny 4. elektrozawór reguluj±cy zmiany konta wtrysku 5. si³ownik przestawiaj±cy kont wtrysku 6. Pier¶cieñ Krzywki 7. czujnik po³o¿enia d¼wigni 8. elektrozawór stop Pompa napêdzana jest od wa³u rozrz±du silnika( lub korbowego) za po¶rednictwem kó³ zêbatych, ³añcucha lub paska zêbatego. Paliwo jest zasysane do pompy wtryskowej przez pompê ³opatkow± (pompa niskiego ci¶nienia) [1] i wewn±trz pompy ci¶nienie jest regulowane poprzez zawór. Nadmiar paliwa jest odprowadzany od pompy wtryskowej poprzez zawór przelewowy. Paliwo t³oczone przez 2 t³oki obracaj±ce siê w jednym wirniku [2] i dostarczone do wtryskiwaczy pod wysokim ci¶nieniem przez dystrybutor g³ówny [3]. Ilo¶ci wtryskiwanego paliwa jest kontrolowane przez mechaniczny regulator. W przeciwieñstwie do wcze¶niejszych pomp DPC Pompy DPC-N i DPI-N (N = numeryczne) wykorzystuj± techniki komputerowe do kontroli k±t wyprzedzenia wtrysku paliwa. K±t wyprzedzenia wtrysku paliwa jest kontrolowany przez elektrozawór reguluj±cy zmiany konta wtrysku [4], który reguluje ci¶nienie sterowania dzia³aj±ce na si³ownik przestawiaj±cy k±t wtrysku[5]. . Odmierzanie czasu si³ownika jest zale¿ne od pier¶cienia krzywki [6]. sensor pozycji wa³u korbowego (CKP) i sensor po³o¿enia ig³y wtryskiwacza u¿ywane s± do monitorowania rzeczywistego k±ta wyprzedzenia wtrysku co umo¿liwia zamkniêta pêtla sprzê¿enia zwrotnego. Sygna³y z czujnika po³o¿enia d¼wigni [7], wraz z informacjami pochodz±cymi z innych czujników pojazdu s± wykorzystywane przez modu³ sterowania silnikiem (ECM) do obliczenia k±ta wyprzedzenia wtrysku paliwa. Po wy³±czeniu zap³onu lub zadzia³aniu immobilizera je¿eli pojazd nie jest wy³±czony, elektrozawór stop [8] powróci do pozycji zamkniêtej i silnik zatrzyma siem [size=9:][ Dodano: 28-12-2009, 9:54 ][/size:] http://img46.imageshack.us/img46/2446/wtryskiwacz.jpg 1 przewód wtryskowy 2 przewód powrotu paliwa 3 z³o¿ony wtryskiwacz 4 ekran ochronny termiczny 5 obudowa wtryskiwacza 6 podk³adka 7popychacz 8 sprê¿ynka 9 podk³adka regulacyjna 10 ig³a zaworu 11 koñcówka dyszy 12 nakrêtka zabezpieczaj±ca 13 czujnik po³o¿enia iglicy schemat tylko dla pierwszego wtryskiwacza

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl