RAJDOWE MINI 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

RAJDOWY FIAT 126p. O Fiacie 126p chyba wiedz± wszyscy,sk±d siê wzi±l,wiêc sensu nie ma pisaæ. Niewielu cyztelników zapewne jednak wie o sukcesach sportowych fiacika,który swój chrzest przeszed³ ju¿ w czasie Rajdu Wis³y w 1972r.Prze³omowym momentem w startach sportowych by³ przejazd seryjnego 126p (poza konkurencj±) w Rajdzie Monte Carlo w 1975 roku.Dokona³ tego trzykrotny mistrz Europy w rajdach samochodowych Sobies³aw Zasada. W maju tego roku utworzono w O¶rodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Ma³olitra¿owych w Bielsku Bia³ej Pracowniê Sportu Samochodowego,reprezentuj±c± a¿ do 1990 r FSM w rajdach samochodowych.W pierwszym roku serwis fabryczny dwukrotnie przygotowywa³ 126p z silnikiem STEYR-PUCH 650 TR do startu w wy¶cigach pod Szczecinem i na lotnisku w Toruniu,gdzie S.Zasada zademonstrowa³ mistrzowsk± technikê jazdy. Jednak¿e pierwszy historyczny start ekipy fabrycznej z³o¿onej z dwu za³óg jad±cych w rajdowych 126p-600 ,mia³ miejsce w Rajdzie Zimowym „Stomil”,bêd±cym I eliminacj± Rajdowych Mistrzostw Polski 1976 roku.Na 12 startuj±cych w klasie „markowej 126p” fiacikówdo mety dojecha³y obie za³ogi fabryczne i 29 klubowych,wszystkie musia³y pokonaæ trudy 19-godzinnego rajdu o d³ugo¶ci prawie 1000km,rozgrywanego w prawdziwie zimowych warunkach. J.SZERLA I J.STOPA po sezonie 1978-Mistrzowie Polski http://img141.imageshack.us/img141/4025/126rally2vy4.jpg S.ZASADA (trzeci z prawej) i Z.KLIMECKI (drugi z prawej) przy wy¶cigowym 126p na torze "Magnolia"k.Szczecina,1975 r http://img213.imageshack.us/img213/7949/126rally3ha8.jpg Od tego startu,bia³o-niebieskie,fabrycznie prygotowane Fiaty 126p przez kilkana¶cie lat przemierza³y trasy wielu rajdów.Ju¿ w pierwszym roku startów obie za³ogi fabryczne zdoby³y tytu³y Mistrza i Wicemistrza Polski.By³y to pierwsze starty i pierwsze sukcesy.Do tych najbardziej znacz±cych,i to nie tylko w rajdach krajowych,ale i zagranicznych,tak¿e-do 1985 roku-wy¶cigach,mia³o dopiero doj¶æ. 126p RALLY http://img213.imageshack.us/img213/9551/126rally5ua7.jpg http://img213.imageshack.us/img213/2667/126rally6sw6.jpg http://img213.imageshack.us/img213/7494/126rally8rw9.jpg W pierwszych latach „maluchy” stawa³y na starcie rajdów tylko w krajach tak zwanej „demokracji ludowej”-ale od 1983 r nast±pi³a zmiana kierunku na RFN,Belgiê,Francjê i Grecjê. W 1982 r J.Szerla z A.Or³owskim osi±gnêli najlepszy wynik indywidualny na 126p:zdobyli nie tylko Mistrzostwo Polski w swojej klasie,ale równierz III miejsce w klasyfikacji generalnej (za enault 5 Alpine i Oplem GT 2000 ) ,wyprzedzaj±c miêdzy innymi 5 za³óg jad±cych na Renault 5,jedn± na VW Golfie oraz inne w Polonezie 2000 itp-a 126p okaza³ siê najlepszym polskim samochodem rajdowym tego roku ! By³ to niew±tpliwie najwiêkszy sukces zawodników i samochodu 126p w Mistrzostwach Polski. Ma³o by³o osób,które na pocz±tku sportowej kariery malucha liczy³y na to,¿e stanie on do równorzêdnej walki z takimi samochodami,jak Porsche 930 Turbo,Audi Quattro,BMW,Toyota,VW,Opel,czy Ford Escort.Sta³o siê tak w 1984 r w czasie jednej z eliminacji mistrzostw Europy-”Saarland Rallye” w RFN,kiedy fabryczna za³oga FSM z J.Szerl± i K.Janarkiem wywalczy³a w klasie 1300 III miejsce.126p sta³ siê sensacj± rajdu,gdy na najtrudniejszym odcinku specjalnym zaj±³ 15 miejsce,wyprzedzaj±c 56 konkurentów jad±cych na wiêkszych,mocniejszych i bardziej znanych samochodach.Efektem tego sukcesu by³o-niedowierzanie,¿e „to” ma 2 cylindry i 652 ddm,oraz zaproszenia na kolejne starty. W¶ród rajdów z udzia³em 126p by³y najprzeró¿niejsze ostre sprawdziany,pocz±wszy od rajdu „Ruska Zima” w 35 stopniowym mrozie (1980r) a¿ po Acropolis Rally w upa³ach greckiego lata (1984r),czy na torze wy¶cigowym Formu³y 1 -Nurburgring. FIAT 126p w RJDZIE AKROPOLU http://img213.imageshack.us/img213/8513/126acropolrallyya0.jpg http://img213.imageshack.us/img213/1307/126acropolrally2ge6.jpg http://img213.imageshack.us/img213/2264/126acropolrally3ml8.jpg W 1987 r w najwiêkszym miêdzynarodowym rajdzie rozgrywanym w kraju-Rajdzie Polski,bêd±cym eliminacj± mistrzostw Europy,ekipa z FSM na 126p zwyciê¿y³± w klasyfikacji zespo³ów fabrycznych,co by³o najwiêkszym sukcesem zespo³owym kierowców i mechaników z Bielska-Bia³ej. Po uruchomieniu produkcji nowych Fiatów 126B BIS,rozpoczê³y siê starty wersji rajdowej tego samochodu.W roku 1989 ukoñczy³y one wszystkie 4 starty zagraniczne.Najwiêkszym sukcesem by³o wówczas zajêcie II miejsca w klasie 1300 grupy A w Rajdzie Deustchland-eliminacji mistrzostw Europy i najwiêkszym rajdzie na terenie RFN. ROBERT KEPKA I ADAM MAZUREK w 126p BIS RALLY http://img213.imageshack.us/img213/4606/126bisrallyzi8.jpg W 1990 r narastaj±ce problemy ekonomiczne w FSM spowodowa³y zawieszenie dzia³aalno¶ci sportowej.Lista sukcesów sportowych maluchów,to obok znakomitych wyników na zawodach zagranicznych,a¿ 32 tytu³y mistrza i wicemistrza Polski.Najlepszym zawodnikiem fabrycznym by³ niew±tpliwie Janusz Szerla,który tylko w jednym,1979 r uzyska³ 3 tytu³y mistrzowskie-1 w rajdach i 2 w wy¶cigach (w ró¿nych klasach) 126p na torze http://img213.imageshack.us/img213/6963/126racinggc5.jpg -------------------------------------------- TEKST-Zbigniew Klimecki + moje wypociny :)



Je¶li kto¶ ma to prosze o umieszcenie wiêkszej liczby fotek malucha oraz innych fso/fiatów w wersji rajdowej.

rychu455, nawet nie wiesz (albo pewnie wiesz :D ),jak ciê¿ko znale¿æ foty oryginalnych rajdówek z PRL :D Niewiele siê ich uchowa³o :D Ja szuka³em i szukam dalej,jak co¶ znajdê oprócz tych,to wrzucê :D

troche historycznych fotek: http://www.rajdy.org...a/historia.html

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl