Colin McRae - kariera 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

¦wiat sportu samochodowego pogr±¿y³ siê w ¿a³obie: jak poda³y agencje prasowe, Colin McRae - znakomity kierowca rajdowy - nie ¿yje. http://www.roadlook.pl/img/art//1_46ec5c65d6d4c.jpg Colin poniós³ ¶mieræ w wypadku ¶mig³owca, pó³ mili od swojego domu w Lanarkshire. Colin sam sterowa³ ¶mig³owcem typu Twin Squirrel. Na pok³adzie, jak wynika z informacji podanych w niedzielê przez policjê, znajdowali siê tak¿e syn Colina, 5-letni Johnny, 6-letni kolega Johnnyego - Greg Porcelli oraz 37-letni Graeme Duncan we Francji. ¯ony Colina, Alison oraz ich 9-letniej córki Hollie na pok³adzie nie by³o. W momencie wypadku warunki pogodowe by³y dobre. Naoczni ¶wiadkowie powiedzieli, ¿e ¶mig³owiec spad³ na ziemiê i eksplodowa³. Nikt nie ocala³. Colin Steele McRae urodzi³ siê 5 czerwca 1968 roku w Lanark w Szkocji. W 1995 roku zdoby³ tytu³ rajdowego Mistrza ¦wiata, a w 1996,1997 i 2001 - wicemistrza. W swojej karierze odniós³ 25 zwyciêstw w mistrzostwach WRC, 42 razy stawa³ na podium. By³ Mistrzem Szkocji w 1988 roku oraz dwukrotnym Mistrzem Wielkiej Brytanii - w 1991 i 1992 roku. http://www.youtube.c...h?v=5MbrACrFSIA < film Nale¿a³ do najpopularniejszych postaci rajdowej rodziny. Zapewne mia³ du¿o szczê¶cia, ¿e urodzi³ siê w rodzinie rajdowca. Wzorem by³ ojciec Jim, który a¿ piêtna¶cie razy zdobywa³ tytu³ mistrza Wielkiej Brytanii. Colin, starszy z dwóch braci, pocz±tkowo wola³ motocykle. Szybko jednak przesiad³ do samochodowej rajdówki. Swój niekwestionowany talent ukoronowa³ zdobyciem tytu³u rajdowego Mistrza ¦wiata w 1995 roku. Blisko tytu³u by³ te¿ w 2001 roku, ale brak rozs±dku pozbawi³ go tej szansy podczas Rajdu Wielkiej Brytanii. Powszechnie nazywano go McCrash, gdy¿ by³ zawsze kierowc± odwa¿nym, agresywnym i je¿d¿±cym na granicy ludzkich mo¿liwo¶ci, co wielokrotnie koñczy³o siê rozbiciem auta, kozio³kami czy dachowaniem. Pierwszym jego samochodem by³ klasyczny Talbot Sunbeam w 1986 roku. Starty takim samym autem rozpoczyna³ tak¿e nie¿yj±cy ju¿ Richard Burns. Kolejnym autem by³ Vauxhall Nova, którym zadebiutowa³ w eliminacji M¦ FIA w Rajdzie Szwecji i ukoñczy³ go na 36. pozycji. Jednak wa¿ne by³o, ¿e w ramach brytyjskich mistrzostw wygra³ swoja klasê. W roku 1988 wszed³ do zespo³u juniorów Peugeota i modelem 309 GTi ponownie wygra³ klasê. http://www.roadlook.pl/img/art/colinwaucie1_46ed19586bb04.jpg Do A-grupy wjecha³ Fordem Sierra Cosworth, reprezentuj±c barwy pó³profesjonalnego zespo³u RED. Ju¿ w pierwszym roku startów (1990) zosta³ wicemistrzem swojego kraju. W 1991 roku uzyska³ anga¿ do zespo³u fabrycznego Subaru Prodrive i w jego barwach wytrzyma³ a¿ osiem sezonów. Ju¿ w pierwszym roku startów wywalczy³ tytu³ mistrza Wielkiej Brytanii, wygrywaj±c cztery z siedmiu eliminacji. Rok 1992 by³ jeszcze lepszy, bo wygra³ sze¶æ z siedmiu eliminacji, a tak¿e wywalczy³ drug± pozycjê w eliminacji M¦ w Szwecji. Pierwszego zwyciêstwa w eliminacji M¦ FIA doczeka³ siê Colin w 1993 roku, gdy wygra³ Rajd Nowej Zelandii. W ten sposób Wielka Brytania doczeka³a siê nowego narodowego mistrza, bowiem po raz ostatni na tym szczeblu triumfowa³ legendarny Jimi Clark a¿ w 1976 roku. Sukces ten powtórzy³ McRae w RAC Rally. To by³a jednak dopiero uwertura przed najlepszym jego sezonem w karierze. Rok 1995 nie zacz±³ siê zbyt obiecuj±co, gdy¿ Colin nie ukoñczy³ pierwszych dwóch eliminacji. Jednak dalej jecha³ fantastycznie. Wygra³ dwa rajdy, dwa razy by³ drugi i raz trzeci. Taki bilans sezonu oznacza³ tytu³ Mistrza ¦wiata. Królowa brytyjska nada³a mu za to tytu³ Member of British Empire i Colin McRae zosta³ przyjêty do grona szlacheckiej elity. http://www.roadlook.pl/img/art/colinsubaru2_46ed199da2a54.jpg W nastêpnych dwóch latach dwukrotnie zdoby³ tytu³ wicemistrza ¶wiata. W sezonie 1996 wygra³ trzy, a rok pó¼niej piêæ rajdów, ale w zdobyciu kolejnego tytu³u najlepszego kierowcy zabrak³o mu szczê¶cia. W roku 1997 od drugiego tytu³u dzieli³ go tylko jeden punkt. Zespó³ Subaru Prodrive wraz z Colinem w sk³adzie zdoby³ w latach 1995-1997 tytu³y najlepszego zespo³u ¶wiata. W sezonie 1998 Colin przez wiêkszo¶æ sezonu walczy³ z problemami technicznymi swojego auta, ale i tak wywalczy³ trzeci± pozycjê w klasyfikacji M¦. By³ to tak¿e czas na zmiany. Przyj±³ ofertê Forda, który w 1999 roku debiutowa³ z nowym Focusem WRC. Zosta³ liderem zespo³u, a kluczow± rolê przy tej decyzji odegra³o jego do¶wiadczenie za kierownic± Sierry Cosworth. By³ to w pewnym sensie powrót do Forda marnotrawnego syna. Zacz±³ wy¶mienicie, bo ju¿ w Monte Carlo 1999 wywalczy³ miejsce na podium, ale dziêki braku homologacji pompy wodnej zosta³ przez komisarzy zdyskwalifikowany. Szybko odpowiedzia³ na to dwoma zwyciêstwami w Kenii i Portugalii, ale w dalszej czê¶ci sezonu by³o ju¿ gorzej. Sezon 2000, to zwyciêstwa w Grecji i Hiszpanii. Wszystko wskazywa³o na to, ¿e tym razem bêdzie kolejny tytu³. Jednak wypadek na Korsyce i kontuzja palca oraz z³amane ¿ebra spowodowa³y, ¿e sezon ukoñczy³ dopiero na czwartej pozycji. Zas³u¿y³ jednak na uznanie, bo krótko po wypadku wystartowa³ w San Remo i wywalczy³ tam szóst± pozycjê. Determinacja by³a du¿a, bo my¶la³ nawet wtedy o amputacji z³amanego palca, który w gipsie przeszkadza³ mu w prowadzeniu samochodu… http://www.roadlook.pl/img/art/colin%20focus3_46ed19f740a2f.jpg Po s³abym pocz±tku w 2001 roku wygra³ trzy rajdy w Argentynie, Grecji i na Cyprze, co pozwala³o mu my¶leæ o tytule. Jednak zamiast jechaæ spokojnie, on zawsze chcia³ pokazaæ siê z najlepszej strony. Agresywna jazda podczas Network Q Rally 2001 kosztowa³a go tytu³ najlepszego kierowcy. Ostatecznie ukoñczy³ sezon drugi za Richardem Burnsem. W 2002 roku Colin triumfowa³ w Grecji i Kenii, co pozwoli³o mu na uplasowanie siê na pierwszej pozycji kierowców, którzy wygrali najwiêcej eliminacji w RSM¦. Triumfowa³ w ca³ej karierze a¿ 25 razy. Sezon ten jednak ukoñczy³ na czwartej pozycji. http://www.roadlook.pl/img/art/colinfocusprezent%20wielk4_46ed1a42bca53.jpg Rok ten jednak nie by³ dla niego wymarzonym. Po k³ótni ze swoim sta³ym pilotem Nickim Gristem podczas Rajdu Nowej Zelandii ostatecznie wymieni³ go na swojego poprzedniego partnera, którym zosta³ Derek Singer. Dalszym niepowodzeniem okaza³o siê podpisanie nowej umowy z Frodem, której Colin ostatecznie nie zaakceptowa³ i przeszed³ do konkurencyjnego Citroëna. W zespole francuskim pocz±tkowo wystêpowa³ w roli pierwszego kierowcy, ale szybko sta³ siê cieniem swojego partnera, którym by³ Carlom Sainz. Marce sezon rozpocz±³ od drugiego miejsca w Rajdzie Monte Carlo, pi±tego w Szwecji, ale w Turcji posz³o ju¿ gorzej. Wypadek w Nowej Zelandii, po¿ar auta w Argentynie i ósme miejsce w Grecji. Koñcowa siódma pozycja w sezonie okaza³a siê najgorsza w dotychczasowej karierze w barwach zespo³u fabrycznego. Stad te¿ Citroën na kolejny sezon zaproponowa³ mu pozycjê kierowcy numer trzy w zespole. Obok Carlosa Sainza i Sébastiena Loeba. Colin McRae sta³ siê w ten sposób ofiar± nowych przepisów FIA. To by³ ju¿ praktycznie koniec wielkiej kariery rajdowej Colina McRae. Wystartowa³ w 24 godzinnym wy¶cigu Le Mans, gdzie wywalczy³ trzecie miejsce w klasie GT. Bra³ udzia³ w rajdach samochodów historycznych, gdzie zasiada³ za kierownica Eskorta i MG Metro 6R4. W 2005 roku w Radzie Wielkiej Brytanii wystartowa³ fabryczn± Å kod± Fabi± WRC, a jego siódme miejsce okaza³o siê najlepszym w startach tego zespo³u w tym sezonie. Dobry wynik spowodowa³ zaanga¿owanie Szkota tak¿e do Rajdu Australii, w którym mia³ szansê zdobycia miejsca na podium, ale nieoczekiwana awaria techniczna sprzêg³a pozbawi³a go ostatecznie tej szansy. Rok pó¼niej wraz z Davidem Richardsem stworzy³ prywatny zespó³ z³o¿ony z samochodów Skoda Fabia WRC, ale czeska strona nie by³a specjalnie zainteresowana tak± wspó³prac±. W Rajdzie Turcji 2006 takim samochodem wystartowa³ Francis Duval, ale ze wzglêdu na awariê alternatora rajdu tego nie ukoñczy³. Po tych niepowodzeniach Colin ostatecznie nie chcia³ przej¶æ na sportowa emeryturê. Po braku zainteresowania rajdowych zespo³ów fabrycznych wystartowa³ w rajdach terenowych Nissanem Pick-up, a w tym roku zosta³ zaanga¿owany przez Forda. Startowa³ za kierownic± Porsche na torach. Do anna³ów przejdzie tak¿e rok 1998, kiedy to firma Codemasters wyda³a pierwsz± czê¶æ kultowej ju¿ dzi¶ serii – Colin McRae Rally. O popularno¶ci gry niech ¶wiadcz± fakty, ¿e doczeka³a siê wersji na wszystkie najpopularniejsze platformy (PS2, XBOX, PC), a niedawno ukaza³a siê ju¿ szósta jej czê¶æ, symbolicznie nazwana Dirt . Nie bez znaczenia okaza³o siê te¿ firmowanie produktu nazwiskiem mistrza ¶wiata w rajdach samochodowych. Jednak wci±¿ jego marzeniem by³ powrót na trasy rajdowe. Rozpocz±³ prace nad w³asnym autem klasy R4, a tak¿e prowadzi³ rozmowy na temat startu w przysz³ym sezonie w RSM¦ lub IRC. Jednak te marzenia siê tym razem nie spe³ni³y… Proszê tutaj wszystkich o nie pisanie postów typu: "[*][*][*][*][*][*]" "Gdyby to by³ szary cz³owiek to by takiej afery nie by³o" Itp. Zacytuje tutaj post Emre:
...Je¿eli nie szanowa³e¶ tego cz³owieka chocia¿by za jego dorobek to zamilknij i te debilne uwagi zostaw dla siebie! ka¿demu nale¿y sie odpowiedni szacunek, niezale¿nie czy to królowa El¿bieta czy mietek ¿ul spod delikatesów... Temat za³o¿y³em by przytoczyæ Wam jego karierê. ¬ród³o: www.roadlook.pl autosport, colinmcrae, youtube



No troszke siê spozni³e¶. Szkoda takiego dobrego rajdowca, no i jego synka który móg³ byæ tak dobry jak dziadek lub tata :D no i oczywiscie reszty za³ogi nikt nie zas³uguje na tak± ¶mieræ :cry: buehh ale cu¿ tu gadaæ sta³o sie i sie nie odstanie.


No troszke siê spozni³e¶. :roll: o jego wypadku wiedzia³em wcze¶niej ni¿ Ty wsta³e¶ :roll: EOT.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl