Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Witam, nie wiem w którym dziale winien siê znale¼æ mój problem. Poniewaz jednak dotyczy zepsutego samochodu, wrzucam tutaj.
mam Fabie 1,2 przebieg 140 000. Odda³em do serwisu Skody celem wymiany ³ozyska sprzeg³a i naprawy ok³adu wydechowego. Po kilku godzinach otrzyma³em info, ze przy odpalaniu wy³±ma³y sie 3 zeby rozrzadu.
Pytanie. Kto ma zap³±ciæ ? Jak wygrac z serwisem ? jak to mozliwe ?
Pierwsze pytanie, kto zak³ada³ pas rozrz±du i przy jakim przebiegu.
Wszystko, zawsze robi³ ten sam serwis. Nie by³ wymieniany. W ksi±zce pisze tylko o sprawdzeniu paska przy 90 tys. i potem po kazdych 30000. I te przeglady by³y robione w³a¶nie tam.
Tego typu samochody nie maj± wiêkszego przebiegu pomiêdzy wymianami pasa niz co 120 000 km. I zazwyczaj sugeruje sie wymianê juz przy 90 ty¶. poniewa¿ czêsto podawane w ksi±zkach serwisowych przebiegi s± poprostu mrzonka i bezpieczniej dla klienta i serwisu jest ten pas poprostu wywaliæ (nawet bez rolek). Bo i tak podczas sprawdzenia rozbiera siê ca³y ten ba³agan, by sprawdziæ naci±g.
Czasami siê zdarza ¿e w³a¶nie w warsztacie odmawiaj± pos³uszeñstwa nadmiernie zu¿yte czê¶ci, normalnie podczas naprawy sprzêg³a nie powinno siê nic zdarzyæ ale mo¿e, na wskutek manipulowania w mechanizmach, czesto w kierunku odwrotnym ni¿ zazwyczaj pracuj±. Zw³aszcza pas rozrz±du. Kiedy cofniemy ko³o zamachowe zmniejsza siê naci±g paska poniewa¿ stron± ci±gnion± jest wówczas czê¶æ napinaj±ca pasek, a nastepnie podczas odpalenia pas ów jest mocniej ni¿ normalnie szarpniêty.. (dlatego najczê¶ciej zêby zuzytego pasa urywaja sie przy gaszeniu silnika).
No i tak. Je¿eli o stan techniczny pojazdu dba³ serwis na regularnych przegl±dach, to w zasadzie winê za zaniedbanie ponosiæ powinien. Jednak¿e znaj±c moc wykrêtactwa i "spychad³ologii", bêdzie trudno wywalczyæ swoje prawa. Jezeli na karcie przegl±dowej znajduje siê czynno¶æ "sprawdzenie pasa rozrz±du i regulacja naci±gu przy 90 000 km", to mechanik nie stwierdzaj±c wad, musi sie kierowaæ do¶wiadczeniem i dobrem klienta. Czêsto jest odwrotnie, serwis boi sie byæ oskar¿any o naciaganie klienta, lub mechanik ma 16 lat, lub te¿ nie dba o wizerunek firmy i swój nie robi±c najtrudniejszych punktów przegl±du... A samochód ma 140 000 km i wedle mojej wiedzy technicznej rozrz±d powinien byæ wymieniony. I warto sprawdziæ kiedy producent zaleca wymianê pasa. bo jezeli przy 120 000 km to wina lezy po stronie serwisu, a jezeli producent zaleca wymianê po 160-190 000 km, to trzeba staraæ siê o czê¶ciowe pokrycie kosztów przez producenta. bo wywalczenie naprawy darmowej, o ile nie jest jeszcze pojazd na gwarancji bêdzie bardzo trudne. Wiem ze producenci, po interwencji klienta u dilera, zwracaja czê¶æ kosztów o ile klient z us³ug serwisu ko¿ysta³ regularnie.
Ps:
przepraszam za b³êdy logiczne w zdaniach, ale jestem zmêczony po pracy
Dziêki :-)
Pomog³e¶ mi duzo :-)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl