S³ynna nazwa nadal najbardziej kojarzona jest z sukcesami na trasach rajdowych, ale nowa Delta ma odmienny charakter. Producent skierowa³ auto na pogranicze luksusowej klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej. Czy to dobrze, sprawdzali¶my na w³oskich drogach. Walczyæ z niemieckimi premiowymi markami w tradycyjnych segmentach z tradycyjnymi wersjami nadwoziowymi okaza³o siê dla Lancii trudne, czy wrêcz niemo¿liwe, tak wiêc w³oski producent zdecydowa³ siê przeprowadziæ odwet niekonwencjonalnym hatchbackiem. Now± Deltê skierowano na luksusowe pogranicze klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej. Ze swoim s³ynnym poprzednikiem z lat 80. i 90. wspólnego ma niewiele, w zasadzie tylko nazwê i 5-drzwiow± koncepcjê nadwozia. Jednak wed³ug s³ów szefa firmy Lancia, nowa Delta wbrew swemu komfortowemu charakterowi nie rezygnuje z rado¶ci z jazdy, ale na ekstremalne 300-konne wersje z napêdem na cztery ko³a nie jest dzi¶ miejsce w gamie modelowej w³oskiej marki. Przypomnijmy, ¿e Lancia w ostatnich latach nie mia³a dobrego okresu. Podobnie jak macierzysty Fiat, równie¿ Lancii grozi³o bankructwo. Najlepiej sprzedawanym modelem jest obecnie Ypsilon, a tak¿e ma³e MPV Musa, niestety w najatrakcyjniejszych segmentach luksusowej klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej firma nie ma swojego przedstawiciela. Du¿y i unikalny Thesis jest orygina³em i nosicielem image w dos³ownym tego s³owa znaczeniu, ale kilkaset sprzedanych egzemplarzy rocznie oznacza dla producenta tylko straty. Tak wiêc du¿e nadzieje firma wk³ada w³a¶nie do modelu Delta, realistycznie przewiduj±c, ¿e na rynku europejskim sprzeda¿ nie przekroczy granicy 70 tys. samochodów rocznie. Du¿a czê¶æ z tej liczby ma pozostaæ we W³oszech, ale wzrost sprzeda¿y Lancii w Hiszpanii, Francji i Niemczech w pierwszych piêciu miesi±cach bie¿±cego roku napawa firmê optymizmem. Delta – The sign of difference Udana stylistyka powinna znale¼æ wsparcie w filozofii i marketingu nowego pojazdu. W obu wypadkach tak w³a¶nie jest. Grecka litera, która nada³a nowej Lancii imiê, np. w matematyce oznacza zmianê – co w s³owach marketingu oznacza wyró¿nianie siê od reszty. http://www.roadlook.pl/img/art/lancia1_4858408bd7f27.jpg Samochód, który na pierwszych zdjêciach wygl±da³ jak zwyk³y hatchback bazuj±cy na bli¼niaczym modelu Fiat Bravo, stopniowo na kolejnych zdjêciach zacz±³ odkrywaæ swój wyj±tkowy charakter, a bezpo¶rednie spotkanie jest jeszcze bardziej imponuj±ce. Stylistyka w detalach nawi±zuje do futurystycznych kszta³tów Thesis, MPV Musa i miejskiego Ypsilon. Ca³o¶æ jest jednak oryginalna, zw³aszcza ze wzglêdu na nietradycyjn± koncepcjê hatchbacku z ekstremalnie d³ugim rozstawem osi. Najbli¿szym konkurentem Delty by³by Opel Signum, dla którego jednak wraz z nadej¶ciem modelu Insignia najprawdopodobniej nie bêdzie ju¿ miejsca w gamie modelowej niemieckiego producenta. Nowa Lancia Delta jest swego rodzaju crossoverem przeznaczonym dla osób, które szukaj± sedan z du¿± ilo¶ci± miejsca na tylnej kanapie, hatchback z praktycznym dostêpem do baga¿nika czy luksusowe kombi. D³ugi rozstaw osi sposobem na przestronno¶æ Oprócz atrakcyjnej stylistyki Lancia mo¿e siê pochwaliæ niemniej udanym wnêtrzem. Dodatkowo oferuj±cym porównywaln±, a nawet wiêksz± ilo¶æ miejsca od konkurencji w klasie ¶redniej. Lancia chce zyskiwaæ punkty równie¿ funkcjonalno¶ci±, wyra¿on± przede wszystkim przesuwan± tyln± kanap±, dziêki której pojemno¶æ baga¿nika mo¿e zwiêkszyæ siê z 380 do 465 l, ograniczaj±c jednak, co zrozumia³e, miejsce na nogi pasa¿erów. http://www.roadlook.pl/img/art/lancia3_485840a2aefc8.jpg Baga¿nik jest bardzo przestronny, ale jego praktyczno¶æ podobnie jak w wypadku bli¼niaczego Bravo ograniczona jest wysokim progiem i ma³ym otworem wej¶ciowym. Pasa¿er o ¶rednim wzro¶cie (178 cm) ma na tylnych siedzeniach nadmiar miejsca na kolana, nawet je¶li przed nim siedzi osoba o takim samym wzro¶cie. Na szeroko¶æ miejsca jest podobnie jak w Bravo, co niestety dotyczy równie¿ miejsca nad tyln± kanap±. Osoba o wzro¶cie powy¿ej 180 cm bêdzie dotyka³a g³ow± podsufitki, zw³aszcza je¶li auto wyposa¿ono w przeszklony dach. Niestety bior±c pod uwagê rozmiary auta jest to niemi³ym zaskoczeniem. Cenne centymetry mo¿na zaoszczêdziæ, rezygnuj±c ze szklanych paneli dachowych. Przedni jest klasycznym szyberdachem, tylny zamontowano na sta³o. Widoczno¶æ przez szyby dachowe jest jednak mniejsza ni¿ u modnych ostatnio dachów panoramicznych bez mo¿liwo¶ci otwierania. Z przodu widoczne jest pokrewieñstwo Delty i Bravo. Szczegó³y siê ró¿ni±, ale koncepcja deski rozdzielczej pozostaje. Relatywnie ma³e zegary maj± specyficzny wygl±d, ale razem z wy¶wietlaczem wielofunkcyjnym pomiêdzy nimi otrzymujemy znan± ca³o¶æ. Przednie fotele obra³y drogê komfortu, ale podobnie jak w wypadku Musy, cechuje ich s³abe trzymanie boczne. Wydaje siê, jakby designerzy projektuj±c fotele, my¶leli tylko o walorach artystycznych i zapomnieli o ergonomii. Oparcia maj± bowiem w górnej czê¶ci minimaln± szeroko¶æ, która nawet osobom o ¶rednim wzro¶cie nie oferuje dostateczne trzymanie ramion. Siedzenie przypomina wygodny domowy fotel, ale chwilami wydaje siê, ¿e nie siedzimy w fotelu, ale na fotelu, co jest spowodowane dziwnymi uwypukleniami. Widoczno¶æ na boki i do przodu jest o wiele lepsza ni¿ w wypadku Bravo, a dziêki du¿ym lusterkom wstecznym ³atwo zapomnieæ o masywno¶ci s³upków C i ma³ej tylnej szybie. Jazda pod znakiem do³adowania Gama silników dla nowej Delty nale¿y do najnowocze¶niejszej oferty w ramach aktualnej klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej. Poniewa¿ nowy 4-cylindrowy silnik 1,8 l z bezpo¶rednim wtryskiem paliwa dostêpny bêdzie dopiero w pó¼niejszym czasie, podczas prezentacji prasowej mieli¶my do dyspozycji mocniejsz± wersjê silnika 1,4 T-JET o mocy 110 kW (150 KM). Kulturalnie pracuj±cy silnik musi sobie radziæ z nieco wy¿sz± mas± ni¿ w wypadku Bravo, jednak nie jest to dla niego wiêkszym problemem. Pozosta³ doskona³y, liniowy ci±g i d¼wiêk zachêcaj±cy do dynamicznej jazdy. A¿ cz³owiek zaczyna siê zastanawiaæ, po co w ofercie s± turbodiesle. Drug± czê¶æ trasy testowej odbyli¶my za kierownic± wersji z turbodieslem 1,9 Multijet, który oferuje 140 kW (190 KM), czyli wiêcej od wersji GM Powertrain (132 kW/180 KM). W porównaniu do benzynowego 1,4 T-JET odczuwalna jest ponad dwukrotna rezerwa momentu obrotowego, ale p³ynno¶ci± i przebiegiem krzywej momentu obrotowego oba silniki s± do siebie ³udz±co podobne. Typowy klekot jednostek wysokoprê¿nych konstruktorzy starali siê wyeliminowaæ, ale uwa¿ny u¿ytkownik silników benzynowych i tak od razu odkryje bardzo delikatne wibracje kierownicy i peda³ów. http://www.roadlook.pl/img/art/lancia2_48584098510fa.jpg Chyba zrozumia³e jest, ¿e Lancia Delta bêdzie samochodem o komfortowych w³a¶ciwo¶ciach jezdnych. Wbrew temu uda³o siê zestroiæ zawieszenie tak, ¿e kierowca nie traci kontaktu z jezdni±. W porównaniu do Bravo nowa Lancia dziêki du¿ym ko³om i d³ugiemu rozstawowi osi spokojniej pokonuje nierówno¶ci, ale nie ma tu mowy o ¿adnym hu¶taniu. Na zakrêtach brakuje szczypty zwinno¶ci, natomiast podczas szybkiej jazdy po autostradzie auto jest stabilniejsze. Luksusowej charakterystyce odpowiada odizolowanie wnêtrza od ha³asu dochodz±cego od silnika, kó³ i zawieszenia. Sze¶ciobiegow± skrzyniê biegów mo¿na zaliczyæ do dzisiejszego standardu. Lancia Delta od Fiata Bravo odró¿nia siê nie tylko wyszukan± stylistyk±, ale równie¿ ofert± silników (niektóre z nich zadebiutuj± w Delcie) oraz bardziej zaawansowanymi elementami wyposa¿enia. Mo¿na tu zaliczyæ niedostêpne w Fiacie elektronicznie regulowane amortyzatory, lampy do ¶wiecenia w dzieñ czy tylne lampy zespolone z diod LED czy aktywny asystent parkowania. Marketing i dealerzy Lancii maj± przed sob± trudne zadanie. Praktycznie wszystkich klientów nowej Delty musz± pozyskaæ z grona klientów konkurencji. Nowa Delta jest jednak mocnym argumentem przekonywuj±cym, podobnie jak nowa twarz medialna – aktor Richard Gere. Wiêcej: Klik ¬ród³o: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif