Pierwsze wra¿enia: Lancia Delta 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

S³ynna nazwa nadal najbardziej kojarzona jest z sukcesami na trasach rajdowych, ale nowa Delta ma odmienny charakter. Producent skierowa³ auto na pogranicze luksusowej klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej. Czy to dobrze, sprawdzali¶my na w³oskich drogach. Walczyæ z niemieckimi premiowymi markami w tradycyjnych segmentach z tradycyjnymi wersjami nadwoziowymi okaza³o siê dla Lancii trudne, czy wrêcz niemo¿liwe, tak wiêc w³oski producent zdecydowa³ siê przeprowadziæ odwet niekonwencjonalnym hatchbackiem. Now± Deltê skierowano na luksusowe pogranicze klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej. Ze swoim s³ynnym poprzednikiem z lat 80. i 90. wspólnego ma niewiele, w zasadzie tylko nazwê i 5-drzwiow± koncepcjê nadwozia. Jednak wed³ug s³ów szefa firmy Lancia, nowa Delta wbrew swemu komfortowemu charakterowi nie rezygnuje z rado¶ci z jazdy, ale na ekstremalne 300-konne wersje z napêdem na cztery ko³a nie jest dzi¶ miejsce w gamie modelowej w³oskiej marki. Przypomnijmy, ¿e Lancia w ostatnich latach nie mia³a dobrego okresu. Podobnie jak macierzysty Fiat, równie¿ Lancii grozi³o bankructwo. Najlepiej sprzedawanym modelem jest obecnie Ypsilon, a tak¿e ma³e MPV Musa, niestety w najatrakcyjniejszych segmentach luksusowej klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej firma nie ma swojego przedstawiciela. Du¿y i unikalny Thesis jest orygina³em i nosicielem image w dos³ownym tego s³owa znaczeniu, ale kilkaset sprzedanych egzemplarzy rocznie oznacza dla producenta tylko straty. Tak wiêc du¿e nadzieje firma wk³ada w³a¶nie do modelu Delta, realistycznie przewiduj±c, ¿e na rynku europejskim sprzeda¿ nie przekroczy granicy 70 tys. samochodów rocznie. Du¿a czê¶æ z tej liczby ma pozostaæ we W³oszech, ale wzrost sprzeda¿y Lancii w Hiszpanii, Francji i Niemczech w pierwszych piêciu miesi±cach bie¿±cego roku napawa firmê optymizmem. Delta – The sign of difference Udana stylistyka powinna znale¼æ wsparcie w filozofii i marketingu nowego pojazdu. W obu wypadkach tak w³a¶nie jest. Grecka litera, która nada³a nowej Lancii imiê, np. w matematyce oznacza zmianê – co w s³owach marketingu oznacza wyró¿nianie siê od reszty. http://www.roadlook.pl/img/art/lancia1_4858408bd7f27.jpg Samochód, który na pierwszych zdjêciach wygl±da³ jak zwyk³y hatchback bazuj±cy na bli¼niaczym modelu Fiat Bravo, stopniowo na kolejnych zdjêciach zacz±³ odkrywaæ swój wyj±tkowy charakter, a bezpo¶rednie spotkanie jest jeszcze bardziej imponuj±ce. Stylistyka w detalach nawi±zuje do futurystycznych kszta³tów Thesis, MPV Musa i miejskiego Ypsilon. Ca³o¶æ jest jednak oryginalna, zw³aszcza ze wzglêdu na nietradycyjn± koncepcjê hatchbacku z ekstremalnie d³ugim rozstawem osi. Najbli¿szym konkurentem Delty by³by Opel Signum, dla którego jednak wraz z nadej¶ciem modelu Insignia najprawdopodobniej nie bêdzie ju¿ miejsca w gamie modelowej niemieckiego producenta. Nowa Lancia Delta jest swego rodzaju crossoverem przeznaczonym dla osób, które szukaj± sedan z du¿± ilo¶ci± miejsca na tylnej kanapie, hatchback z praktycznym dostêpem do baga¿nika czy luksusowe kombi. D³ugi rozstaw osi sposobem na przestronno¶æ Oprócz atrakcyjnej stylistyki Lancia mo¿e siê pochwaliæ niemniej udanym wnêtrzem. Dodatkowo oferuj±cym porównywaln±, a nawet wiêksz± ilo¶æ miejsca od konkurencji w klasie ¶redniej. Lancia chce zyskiwaæ punkty równie¿ funkcjonalno¶ci±, wyra¿on± przede wszystkim przesuwan± tyln± kanap±, dziêki której pojemno¶æ baga¿nika mo¿e zwiêkszyæ siê z 380 do 465 l, ograniczaj±c jednak, co zrozumia³e, miejsce na nogi pasa¿erów. http://www.roadlook.pl/img/art/lancia3_485840a2aefc8.jpg Baga¿nik jest bardzo przestronny, ale jego praktyczno¶æ podobnie jak w wypadku bli¼niaczego Bravo ograniczona jest wysokim progiem i ma³ym otworem wej¶ciowym. Pasa¿er o ¶rednim wzro¶cie (178 cm) ma na tylnych siedzeniach nadmiar miejsca na kolana, nawet je¶li przed nim siedzi osoba o takim samym wzro¶cie. Na szeroko¶æ miejsca jest podobnie jak w Bravo, co niestety dotyczy równie¿ miejsca nad tyln± kanap±. Osoba o wzro¶cie powy¿ej 180 cm bêdzie dotyka³a g³ow± podsufitki, zw³aszcza je¶li auto wyposa¿ono w przeszklony dach. Niestety bior±c pod uwagê rozmiary auta jest to niemi³ym zaskoczeniem. Cenne centymetry mo¿na zaoszczêdziæ, rezygnuj±c ze szklanych paneli dachowych. Przedni jest klasycznym szyberdachem, tylny zamontowano na sta³o. Widoczno¶æ przez szyby dachowe jest jednak mniejsza ni¿ u modnych ostatnio dachów panoramicznych bez mo¿liwo¶ci otwierania. Z przodu widoczne jest pokrewieñstwo Delty i Bravo. Szczegó³y siê ró¿ni±, ale koncepcja deski rozdzielczej pozostaje. Relatywnie ma³e zegary maj± specyficzny wygl±d, ale razem z wy¶wietlaczem wielofunkcyjnym pomiêdzy nimi otrzymujemy znan± ca³o¶æ. Przednie fotele obra³y drogê komfortu, ale podobnie jak w wypadku Musy, cechuje ich s³abe trzymanie boczne. Wydaje siê, jakby designerzy projektuj±c fotele, my¶leli tylko o walorach artystycznych i zapomnieli o ergonomii. Oparcia maj± bowiem w górnej czê¶ci minimaln± szeroko¶æ, która nawet osobom o ¶rednim wzro¶cie nie oferuje dostateczne trzymanie ramion. Siedzenie przypomina wygodny domowy fotel, ale chwilami wydaje siê, ¿e nie siedzimy w fotelu, ale na fotelu, co jest spowodowane dziwnymi uwypukleniami. Widoczno¶æ na boki i do przodu jest o wiele lepsza ni¿ w wypadku Bravo, a dziêki du¿ym lusterkom wstecznym ³atwo zapomnieæ o masywno¶ci s³upków C i ma³ej tylnej szybie. Jazda pod znakiem do³adowania Gama silników dla nowej Delty nale¿y do najnowocze¶niejszej oferty w ramach aktualnej klasy ni¿szej ¶redniej i ¶redniej. Poniewa¿ nowy 4-cylindrowy silnik 1,8 l z bezpo¶rednim wtryskiem paliwa dostêpny bêdzie dopiero w pó¼niejszym czasie, podczas prezentacji prasowej mieli¶my do dyspozycji mocniejsz± wersjê silnika 1,4 T-JET o mocy 110 kW (150 KM). Kulturalnie pracuj±cy silnik musi sobie radziæ z nieco wy¿sz± mas± ni¿ w wypadku Bravo, jednak nie jest to dla niego wiêkszym problemem. Pozosta³ doskona³y, liniowy ci±g i d¼wiêk zachêcaj±cy do dynamicznej jazdy. A¿ cz³owiek zaczyna siê zastanawiaæ, po co w ofercie s± turbodiesle. Drug± czê¶æ trasy testowej odbyli¶my za kierownic± wersji z turbodieslem 1,9 Multijet, który oferuje 140 kW (190 KM), czyli wiêcej od wersji GM Powertrain (132 kW/180 KM). W porównaniu do benzynowego 1,4 T-JET odczuwalna jest ponad dwukrotna rezerwa momentu obrotowego, ale p³ynno¶ci± i przebiegiem krzywej momentu obrotowego oba silniki s± do siebie ³udz±co podobne. Typowy klekot jednostek wysokoprê¿nych konstruktorzy starali siê wyeliminowaæ, ale uwa¿ny u¿ytkownik silników benzynowych i tak od razu odkryje bardzo delikatne wibracje kierownicy i peda³ów. http://www.roadlook.pl/img/art/lancia2_48584098510fa.jpg Chyba zrozumia³e jest, ¿e Lancia Delta bêdzie samochodem o komfortowych w³a¶ciwo¶ciach jezdnych. Wbrew temu uda³o siê zestroiæ zawieszenie tak, ¿e kierowca nie traci kontaktu z jezdni±. W porównaniu do Bravo nowa Lancia dziêki du¿ym ko³om i d³ugiemu rozstawowi osi spokojniej pokonuje nierówno¶ci, ale nie ma tu mowy o ¿adnym hu¶taniu. Na zakrêtach brakuje szczypty zwinno¶ci, natomiast podczas szybkiej jazdy po autostradzie auto jest stabilniejsze. Luksusowej charakterystyce odpowiada odizolowanie wnêtrza od ha³asu dochodz±cego od silnika, kó³ i zawieszenia. Sze¶ciobiegow± skrzyniê biegów mo¿na zaliczyæ do dzisiejszego standardu. Lancia Delta od Fiata Bravo odró¿nia siê nie tylko wyszukan± stylistyk±, ale równie¿ ofert± silników (niektóre z nich zadebiutuj± w Delcie) oraz bardziej zaawansowanymi elementami wyposa¿enia. Mo¿na tu zaliczyæ niedostêpne w Fiacie elektronicznie regulowane amortyzatory, lampy do ¶wiecenia w dzieñ czy tylne lampy zespolone z diod LED czy aktywny asystent parkowania. Marketing i dealerzy Lancii maj± przed sob± trudne zadanie. Praktycznie wszystkich klientów nowej Delty musz± pozyskaæ z grona klientów konkurencji. Nowa Delta jest jednak mocnym argumentem przekonywuj±cym, podobnie jak nowa twarz medialna – aktor Richard Gere. Wiêcej: Klik ¬ród³o: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif



poza now± stratos nowe modele lanci mi siê nie podobaj± :D

Nic specjalnego.
1,9 Multijet Znowu to samo fiatowstwo. Przynajmniej to pierdzid³o nazwaliby inaczej. No i Delta. Nie ta delta. Chyba ¿e delta Wis³y. ¯adna atrakcja.

No ja jestem innego zdania. Model o wiele bardziej atrakcyjny ni¿ poprzednie. I to nie tylko z wygl±du. W srodku turbo diesel i prawdziwe bajery. Z testów za³apa³ a¿ 5 gwiazdek. ulepszyli j± ca³kowicie!




Z testów za³apa³ a¿ 5 gwiazdek. to jest jaki¶ specjalny wyczyn?!

a mi sie ta nowa lancia calkiem podobno, no no nawet sie nie spodzierwalem.

Nie ma to jak spiep*** legendê...Mo¿e i ³adniejsze i nowocze¶niejsze ni¿ poprzedni model, ale mogli nie zbeszcze¶ciæ nazwy.

No 5* to niez³y wynik. Testy euroNCAP sa na coraz wy¿szym poziomie. Najlepsze marki osi±gaja tkie wyniki. Poza tym, my¶le, ze producenci nie chc± by ich auto sta³o sie jedynie "legend±"


Najlepsze marki osi±gaja tkie wyniki. oj nie... teraz to wstyd nie mieæ piêciu..
Testy euroNCAP sa na coraz wy¿szym poziomie czy ja wiem, ¿eby dawaæ punkty za brzêczyk pasów? ja chcê wiedzieæ jak wygl±da stan cz³owieka po dzwonach przy 90, 110 km/h i naturalnych warunkach, a nie przy sterylnych 54 km/h

Oj, nie chcesz wiedziec. Mysle, ze miazga. Najbezpieczniejsze sa na prawde samochody wyscigowe... ale te testy i tak sa w miare adekwatne. Ale, fakt, ze coraz wiecej marek je osiaga. Mysle, ze dla lancii to ³adny wynik.


Poza tym, my¶le, ze producenci nie chc± by ich auto sta³o sie jedynie "legend±" nie kumam tego "jedynie" , a co ma jeszcze osi±gn±æ. Wszystkie inne aspekty id± automatycznie w parze z okre¶leniem "legenda" :D
Najbezpieczniejsze sa na prawde samochody wyscigowe... no Ameryki to ty nie odkry³e¶ :roll:


Oj, nie chcesz wiedziec. chcê wiedzieæ jakie masz szanse na prze¿ycie przy najczêstszym wypadku, które maj± miejsce w Polsce (czo³ówka, dzwon w drzewo) w samochodzie, który mam zamiar kupiæ, bo "hangarowe" testy mam gdzie¶..


chcê wiedzieæ jakie masz szanse na prze¿ycie przy najczêstszym wypadku, które maj± miejsce w Polsce (czo³ówka, dzwon w drzewo) w samochodzie, który mam zamiar kupiæ, bo "hangarowe" testy mam gdzie¶.. To jaki inne testy by cie w takim razie zadowala³y? Wg tych testów jest to samochód bezpieczny, jak wiele innych dobrych wozów. Najlepiej jakby wsadzali cz³owieka i psuli hamulce? :D Nie chcia³em odkrywac ameryki. Po prostu auta osobowe nigdy nie bed± na tyle bezpieczne ja wy¶cigowe. To jasne, bo przeznaczenie jest inne.


Wg tych testów jest to samochód bezpieczny, jak wiele innych dobrych wozów.Najlepiej jakby wsadzali cz³owieka i psuli hamulce? :D chcê wiedzieæ jak wygl±da (fakt faktem) upozorowane zderzenie samochodu NA DRODZE ze zwyk³ym drzewem, jak wygl±da zderzenie dwóch ró¿nych samochodów na powietrzu, na drodze, z oporami powietrza, przy ró¿nych warunkach atmosferycznych. jako, ¿e zbiegli¶my na inny tor, proponujê zakoñczyæ temat testów


jak wygl±da zderzenie dwóch ró¿nych samochodów na powietrzu, na drodze, z oporami powietrza my¶le ¿e te aspekty a¿ tak nie zmieniaj± testów EuroNCAP :D
Po prostu auta osobowe nigdy nie bed± na tyle bezpieczne ja wy¶cigowe. To jasne, bo przeznaczenie jest inne. ok :D

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl