Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Witam,
Z góry przepraszam za nieprofesjonalne nazewnictwo elementów instalacji gazowej, ale kompletnie siê na tym nie znam. Jest to mój pierwszy samochód z instalacj± gazow±. Posiadam Opla Astrê F 1.6 75KM z 1996 roku. W samochodzie zamontowana jest instalacja gazowa bodaj¿e pierwszej generacji (w serwisie powiedziano mi, ¿e jest to stary typ instalacji, w której wszystko trzeba regulowaæ rêcznie - nie ma komputera, który robi³by to automatycznie). Od samego pocz±tku mia³em z ni± problemy. Na samym pocz±tku samochód mia³ spalanie w normie (oko³o 7-9l gazu na 100km), ale czasami zdarza³y mu siê spadki mocy. Potrafi³ np. przy praktycznie pe³nej butli gazu wy³±czyæ siê. Wtedy musia³em prze³±czyæ na chwilê na benzynê, zazwyczaj po kilku kilometrach, gdy prze³±cza³em znowu na gaz, wszystko by³o ju¿ w porz±dku. Do¶æ czêsto zapala³a siê równie¿ ¿ó³ta kontrolka ostrzegawcza silnika. Postanowi³em zabraæ samochód do gazownika. Ten wyregulowa³ instalacjê i wymieni³ sterownik (ten z przyciskami). Samochód przesta³ gasn±æ bez powodu, ale pojawi³ siê problem ze wzrostem spalania. Podskoczy³o ono do 15-16l na 100km. Pojawi³ siê równie¿ problem z "szarpaniem" - chodzi o to, ¿e podczas ruszania (na jedynce, czasem te¿ na dwójce) silnik szarpie, tak jakby chcia³ zgasn±æ. W zwi±zku z tym muszê daæ trochê wiêcej gazu albo wolniej puszczaæ sprzêg³o. Na pocz±tku dzia³o siê tak tylko na gazie, a potem zaczê³o równie¿ na benzynie. St±d nabra³em przypuszczeñ, ¿e to nie tylko z instalacj± gazow± mo¿e byæ co¶ nie tak. Do tego pó¼niej doszed³ fakt, ¿e samochód zacz±³ mieæ problemy z rozruchem, gdy posta³ nieruszany przez trochê d³u¿szy czas. Muszê go potrzymaæ jakie¶ 5 minut na lekko wci¶niêtym gazie, aby nie zgas³. Dzieje siê tak zarówno na gazie, jak i na benzynie. Ciekawostk± jest natomiast, ¿e s± dni, w których zarówno szarpanie, jak i problem z rozruchem nie wystêpuj±. Ale to rzadko¶æ. By³em jeszcze raz u gazownika, ten wymieni³ jak±¶ tak± plastikow± kostkê, ale to nic nie da³o. Dodaæ jeszcze mogê, ¿e podczas pierwszych miesiêcy u¿ytkowania samochodu wyczuwalny by³ we wnêtrzu samochodu zapach benzyny. Ostatnio jednak nie wyczuwam ju¿ go. Byæ mo¿e bêdzie to mia³o jaki¶ zwi±zek ze spraw±. Wci±¿ tak¿e czasami zapala siê ¿ó³ta kontrolka silnika. Ponadto na zimnym silniku wystêpuj± wahania obrotów, po rozgrzaniu problem ju¿ nie wystêpuje. No i mo¿e pomog± Wam jeszcze wykresy sondy lambda.
gaz - wolne obroty:
http://thumbnails26.imagebam.com/7072/2df5c770710216.gifgaz - czê¶ciowe obci±¿enie:
http://thumbnails10.imagebam.com/7072/cfcfc570710218.gifbenzyna:
http://thumbnails26.imagebam.com/7072/e6a3ae70710220.gifMam nadziejê, ¿e uda Wam siê znale¼æ przyczynê/przyczyny powy¿szych problemów. Pozdrawiam.
pierwsza generacja czyli regulacja jest ¶rub± ?
je¿eli tak to ustaw wolne obroty na parowniku ¶rub± potem rozkrêæ silnik na 2500 obrotów i skrêcaj ¶rub± na przewodzie co idzie do wlotu powietrza do momentu a¿ obroty bêd± spadaæ jak zaczynaj± spadaæ wtedy odkrêcasz ¶rubê o pó³ obrotu.( przynajmniej tak to siê robi³o w moim pierwszym samochodzie)
co do wykresów to sprawd¼ czy masz emulator lambdy bo na gazie jest dziwny wykres
Ja na twoim miejscu przebudowa³ bym instalacje do II generacji potrzebujesz tylko inny parownik komputer i korkowiec Co do komputera polecam bingo dobrze ¿eby gazownik tak zaprogramowa³ ¿e prze³±czenie z benzyny na gaz nastêpowa³ przy zmianie biegu(czyli przy danym spadku obrotów i odpowiedni czasy dobrane ¿eby nie szarpa³o )
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl