Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Witam wszystkich.
BEZSENSOWNY PROLOG(nie czytaæ):
Jestem totalnie zielony w temacie motoryzacji. Nie typowy ze mnie go¶æ bo na autach kompletnie siê nie znam a przy ocenie samochodów zawsze kierowa³em siê wygl±dem, zupe³nie jak kobieta. Ma³o tego, mam 24lata i do dzi¶ nie my¶la³em o aucie i prawie jazdy.
Pomy¶la³em o otwarciu interesu a do tego auto mi niezbêdne. Zrobi³em prawko, oczywi¶cie w Anglii, wiêcej kosztowa³o ale po 3 niezaliczonych egzaminach w Polsce uzna³em ¿e mam dosyæ s³uchania tych debili i oblewania z powodów totalnie absurdalnych co siê wi±¿e nastêpnie z op³acaniem kolejnych lekcji jazdy i egzaminów.
Prawko jest, trzeba teraz pomy¶leæ o samochodzie, na motoryzacji siê nie znam no ale taki ju¿ mam charakter, ¿e muszê siê zorientowaæ w temacie za nim zrobiê zakup.
Szkoda tylko, ¿e w podstawach siê trochê gubiê i tego dotyczy moje pytanie.
[size=18:][center:]PYTANIE:[/center:][/size:]
Szukam mojego pierwszego auta. Chcia³bym aby by³o w miarê zrywne ale nie musi rozwijaæ du¿ych prêdko¶ci. Nie chcê te¿ 3/4 miesiêcznej na paliwo wydawaæ no ale priorytetem jest aby autko mia³o kopa.
W opisach samochodów widzê POJEMNO¦Æ SILNIKA (cm3) i MOC (w KM).
Co odpowiada za zrywno¶æ auta?? Proszê wyt³umaczyæ jêzykiem ³opatologicznym.
Wiem, ¿e wp³ywa na to te¿ jako¶ silnika (marka), konie podobno traci siê pod czas zu¿ywania auta. Wa¿na te¿ jest proporcja wagi samochodu do si³y silnika.
[color=red:]CO JEST WA¯NIEJSZE, POJEMNO¦Æ CZY MOC??[/color:]
S± takie dwa autka:
1)Fiat Bravo Pojemno¶æ silnika 1600 cm3 Moc: 105 KM
2)Fiat Bravo GT Pojemno¶æ skokowa: 1900 cm3 Moc: 100 KM (74 kW)
Pojemno¶æ jest ró¿na a ilo¶æ koni mechanicznych prawie taka sama, czyli nie ma czego¶ takiego jak równej proporcji pojemno¶ci do koni mechaniczny??
Inne pytanie nadal siedz±ce w temacie które mi siê nasuwa. Zawsze podoba³a mi siê, okre¶lê to filozofi± amerykañskich samochodów. Jest takie jedno marzenie co nazywa siê:
Dodge Charger 2.7 V6 2007r Moc: 178 KM (131 kW), Pojemno¶æ skokowa: 2700 cm3
Jest to amerykañskie autko które wa¿y na pewno sporo:
http://www.otomoto.p...how&id=C4626273
To mo¿liwe, ¿e np. ten drugi fiat bravo z pojemno¶ci± 1900cm3 dziêki swojej znacznie l¿ejszej wadze mo¿e mieæ ten sam zryw na ¶wiat³ach jak ten Dodge??
Pewnie pojecha³em nie¼le swoj± niewiedz± :P No ale czekam na wypowiedzi.
[u:]Wiêc co jest wa¿niejsze, Moc silnika w koniach mechanicznych czy pojemno¶æ??[/u:]
Mo¿na powiedzieæ ¿e która¶ z tych jednostek bardziej wp³ywa na spalanie??
nie mam zabardzo zcasu ale ten 1900 to nie diesel , poza tym na moc silnika nie wp³ywa tylko pojemno¶æ , jednak na spalanie jak najbardziej.
Pó¼niej moze sie rozpisze jak znajde chwile czasu :D
http://www.forum.mot...opic.php?t=8761
I konicznie przeczytaj ten watek.
OK,
Przeczyta³em ten link. Znalaz³em tam parê informacji jak:
"Co to jest moc?
Moc to warto¶æ pracy, jak± zdolny jest wykonaæ silnik w okre¶lonej jednostce czasu. Np. 1 KM to praca, któr± nale¿y wykonaæ, by w ci±gu 1 sekundy unie¶æ masê 75 kg na wysoko¶æ 1 metra. W wypadku samochodu jest to ilo¶æ pracy wykonana przez obracaj±cy siê wa³ w jednostce czasu.
Co to jest moment obrotowy?
Jest to wielko¶æ fizyczna potrzebna do obracania cia³a wokó³ w³asnej osi, czyli iloczyn si³y i d³ugo¶ci ramienia, na które ta si³a dzia³a. Zwróæmy bowiem uwagê, ¿e nie przykrêcimy nakrêtki na gwint naciskaj±c j± w ¶rodku, czyli w osi gwintu. Musimy zastosowaæ ramiê, czyli np. klucz, na który bêdziemy dzia³aæ si³±. "
I co chyba najlepiej zrozumia³em "W du¿ym uproszczeniu mo¿na powiedzieæ, ¿e od mocy zale¿y prêdko¶æ maksymalna samochodu, natomiast od momentu - jego zdolno¶æ przyspieszania. "
Niestety nadal mam wiele znaków zapytania w g³owie.
Znalaz³em w necie np.
http://www.insomnia....t158610-s2.html
Ale to wszystko.... nie wiem, czujê siê g³upi jak to czytam. No nadal nie mam to przestawione tak dla laika. Mo¿e pojêæ takich jak Moc silnika w koniach mechanicznych, moment obrotowy i pojemno¶æ silnika, nie da siê wyja¶niæ pro¶ciej :-(
Ale to wszystko.... nie wiem, czujê siê g³upi jak to czytam. No nadal nie mam to przestawione tak dla laika. Mo¿e pojêæ takich jak Moc silnika w koniach mechanicznych, moment obrotowy i pojemno¶æ silnika, nie da siê wyja¶niæ pro¶ciej :-(
Witaj.
Wydaje mi siê ¿e zbyt dog³êbnie starasz siê poj±c temat który i dla do¶wiadczonego u¿ytkownika czterech kó³ek jest do¶æ popaprany.
Chcesz kupiæ samochód to nie sugeruj siê zbytnio jego moc±, pojemno¶ci± (chyba ¿e we¼miesz pod uwagê stosunek pojemno¶ci do ceny ubezpieczenia) stosunkami wagi cia³a do si³y popêdu :P
Je¿eli zastanawiasz siê nad wyborem auta to musisz wzi±c pod uwagê to czego oczekujesz od pojazdu. Sugeruj±c sie pojemno¶cia i moca silnika spychasz siê w kierunku wiêkszych op³at za paliwo i ca³± debiln± resztê.
Wsi±d¼ do samochodu który upatrzy³e¶, przejed¼ siê, porównaj z innym i kolejnym. Zastanów siê do czego bêdziesz go uzywa³. Wybierz i naucz sie nim je¼dziæ. Dojdziesz do wniosku, czy masz samochód na miare swoich wymagañ. Do¶æ mocny, wygodny, zbyt miekki zbyt twardy, za du¿y za ma³y lub tez pal±cy niezmierne ilo¶ci paliwa.
Ca³a ta terminologia to zwyk³a fizyka. Samochody rz±dza siê wieloma jej prawami, dlatego przek³adanie samochodu na moc niewiele znaczy.
Ale spróbujmy.
Moment obrotowy. Wyobra¼ sobie ¿e ze zbyt niskim momentem bêdziesz macha³ dr±zkiem zmiany biegów na kazdym wznieszeiniu czy przy wyprzedzaniu. A przy du¿ym, uzyskanym przy niskiej prêdko¶ci obrotowej zadowolisz siê wyprzedzaniem na pi±tym biegu i nie zauwazysz kiedy 40 km/h bêdziesz toczy³ sie na czwórce. Przy niskim momencie i g³o¶no¶c wzrasta w samochodzie bo dusiæ go na obrotach musisz. Wiêkszy moment sprawia samochód bezpieczniejszym ale rozleniwia.
Moc. W koniach czy tez KW. Wysoka moc pozwoli tobie rozpedzic pojazd do niebotycznych prêdkosci i ruszac gwa³towniej z miejsca. Niska moc jest mêcz±ca przy wyprzedzaniu i ogranicza osiagi. Za to zbyt wysoka moc spowoduje zar³oczno¶æ paliwa ogromn±.
Pojemno¶æ silnika jest to termin mechaniczny. Okre¶la w litrach objêto¶æ najwazniejszego uk³adu w silniku. Wieksza pojemno¶c wp³ywa na moment obortowy i mo¿e ale nie musi na moc silnika. Wieksza pojemno¶æ wymaga wiekszej porcji paliwa.
Itd... Móg³bym siê jeszcze rozpisaæ bo przyk³adów co wp³ywa na co jest jeszcze wiêcej. Ale my¶lê ¿e wystarczy bo mi obiad wystygnie!
Dziêkuje za wypowiedzi.
Sporo mi one wyja¶ni³y ale mimo wszystko mam jeszcze g³ód informacji.
Ostatnio czyta³em o skrzyniach automatycznych. W USA, kraju gdzie mieszka pod nad 300 milionów ludzi, samochodów jest od cholery, chyba co¶ ko³o 90% kierowców ma auta z automatyczn± skrzyni± biegów. U nas w kraju ten pomys³ jest raczej têpiony, nie znam nikogo kto powiedzia³ by dobre s³owo o skrzyni automatycznej. Ludzie mówi± ¿e to rozwi±zanie nie daje frajdy z jazdy autem, ¿e zjada du¿o benzyny itd itd. Nawet ludzie których staæ na to dro¿sze rozwi±zanie to nie decyduj± siê na to rozwi±zanie.
Czemu o tym gadam. Nie znam siê na motoryzacji ale zawsze mnie krêci³y amerykañskie autka. No co¶ mi siê podoba w nich, maj± surow± linie i s± takie masywne. Nie wiem, krêci mnie co¶ w ich prostocie, w tym ¿e maj± wielk± moc, sporo wa¿± i nie skrêcaj± :))
Podobaj± mi siê stare amerykañce ale jak ju¿ staæ kogo¶ na takie auto to dobrze ¿eby siê jeszcze zna³ dobrze na mechanice.
Dla mnie bardziej realne jest my¶lenie o nowym amerykañskim aucie.
Podoba mi siê np. Dodge Charger
http://www.allegro.p...&category=49247
http://motors.shop.e...Z1QQ_pcatsZ6000
Podoba mi siê bardzo, mo¿na go kupiæ z silnikiem 2,7L, co dla amerykañca jest ma³o.
Auto w salonie USA kosztuje od 23ty¶ dolarów czyli ko³o 50ty¶ z³. Ze sprowadzeniem i wszystkimi innymi op³atami ko³o 80ty¶ ale i tak to dla mnie piêkny amerykaniec i prawie 15-20ty¶ z³ taniej ni¿ w Polsce. Mo¿e za jaki¶ rok jak od³o¿ê na co¶ ko³o po³owy, to bêdzie mo¿liwo¶æ zaci±gniêcia kredytu i zakup :))) Ale to na razie marzenia :)) My¶lê jednak ¿e póki nie mam ¿ony, dzieci, wielkich wydatków, to czemu by nie zaszaleæ :)
Te¿ marzy mi siê od paru lat kiedy pierwszy raz zobaczy³em w serialu Rodzina Soprano, piêkne auto Cadillac Escalade :)) To ju¿ w ogóle bajka, ale 6L i dro¿yzna.
http://www.allegro.p...&category=49224
Ostatnio pierwszy raz w ¿yciu, w Polsce widzia³em to auto na drodze, a w gazecie czyta³em
ze Misztal te¿ zamówi³ jednego :)) Widaæ ¿e zaczyna Polaków staæ na takie auta przy aktualnym kursie dolara.
Wracaj±c do skrzyni automatycznej.
Wiem ¿e w Ameryce benzyna jest tania jak barszcz, pewnie to pozwoli³o rozwin±æ siê tam skrzyni automatycznej. Aktualnie jednak czyta³em ¿e przy u¿yciu tych skrzyñ wcale du¿o wiêksze spalenie nie wystêpuje. W dodatku co prawda skrzynia automatyczna jest dro¿sza ale jak policzy siê koszty na d³u¿sz± metê to wcale mo¿e nie okazaæ siê drogim rozwi±zaniem. Mam na my¶li to ¿e manualne czasami siê sypi±, jakie¶ biegi nie wchodz±, albo wchodz± gorzej. Aktualnie automaty s± prawie ¿e bez awaryjne pod warunkiem ¿e nie zapomina siê o oleju. Automat w dodatku jest mniej mêcz±cy z logicznego powodu, mo¿na te¿ chyba powiedzieæ ¿e mo¿na siê bardziej skupiæ na je¼dzie. Zreszt± czyta³em kiedy¶ ¿e u¿ywanie skrzyni automatycznej jest bardziej naturalne, u¿ywamy wtedy dwa peda³y, gaz i hamulec co jest bardziej odpowiednie dla pary nóg :)
Ostatnia wypowied¼ wyt³umaczy³a mi pojemno¶æ silnika odnosz±c siê do pracy z biegami. A jak mam automat ?? :)
Chyba muszê kupiæ jak±¶ ksi±¿kê :P
No nic, na razie i tak chyba bêdzie stary Fiat Bravo oczywi¶cie z manualn±.
Nie chcê inwestowaæ w super auto na pocz±tek.
Mnie manualna nie przeszkadza. S±dzê ¿e dobrze prowadzê auto i nie my¶lê pod czas jazdy o tym co robiê nogami i o zmienianiu biegów. To wszystko jako¶ automatyczne przychodzi
no ale s±dzê ¿e w przysz³o¶ci je¶li spodoba mi siê auto z automatem i bêdê mia³ na to kasê to nie bêdê p³aka³ ¿e nie ma manualnej skrzyni biegów.
Wiem ¿e w Ameryce benzyna jest tania jak barszcz, pewnie to pozwoli³o rozwin±æ siê tam skrzyni automatycznej.
i to ze amerykanie sa wyjatkowo leniwi :D nawet pasy w niektorych autach maja automatycznie zapinajace sie.
czyta³em ¿e przy u¿yciu tych skrzyñ wcale du¿o wiêksze spalenie nie wystêpuje.
zgadza sie, nowoczesne skrzynie automatyczne sa tak dopracowane ze roznica jest niewielka a czas zmiany biegow jest szybszy od manualnego (np. dsg volkswagena)
Mam na my¶li to ¿e manualne czasami siê sypi±, jakie¶ biegi nie wchodz±, albo wchodz± gorzej. Aktualnie automaty s± prawie ¿e bez awaryjne pod warunkiem ¿e nie zapomina siê o oleju
automat jak sie zacznie sypac to naprawy mozna liczyc w tysiacach zl nawet.
u¿ywanie skrzyni automatycznej jest bardziej naturalne, u¿ywamy wtedy dwa peda³y, gaz i hamulec co jest bardziej odpowiednie dla pary nóg
w aucie z automatem uzywamy TYLKO prawej nogi. bo albo wciskamy pedal gazu albo pedal hamulca nigdy* oba jednoczesnie.
U nas w kraju ten pomys³ jest raczej têpiony, nie znam nikogo kto powiedzia³ by dobre s³owo o skrzyni automatycznej.
no prosze i juz znalazles jedna osobe- mnie :D
z automatem mam stycznosc od blisko 10 lat i bardzo sobie ta znajomosc chwale.
Ludzie mówi± ¿e to rozwi±zanie nie daje frajdy z jazdy autem, ¿e zjada du¿o benzyny itd itd.
zalezy jak rozumiec pojecie frajda z jazdy.
dla jednego frajda jest ustawiczne mieszanie galka zmiany biegow, inny ma frajde w tym ze jak stoi w ulicznym korku to nie robi nic poza puszczaniem pedalu hamulca aby przesunac sie o kilka kolejnych metrow, i ma pewnosc ze jak stoi na wzniesieniu to przy ruszaniu auto mu nie cofnie w stojace za nim.
dodam jeszcze ze automatem tez mozna wyprzedzac :D
no a ze pali wiecej- coz cos za cos, klima, radio, swiatla, wycieraczki tez podnosza spalanie.
*choc sa "spece" ktorzy twierdza ze mozna agresywnie ruszyc automatem przytrzymujac go hamulcem jednak nie jest to dobre dla kondycji skrzyni.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl