Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Witam
Wyczyta³em w dodatku do Wyborczej o ekoje¼dzie, gdzie przede wszystkim nale¿y prze³±czaæ biegi przy 1500 obr[!] . Ja zacz±³em prze³±czaæ biegi przy 2 tys obr. i je¼d¿ê w zakresie 1500-2000 po mie¶cie. Oczywi¶cie instr. obs³ugi auta mówi co innego, a jak s±dzê ,instrukcja zosta³a napisana po to , aby auto s³u¿y³o jak najd³u¿ej. Zatem mam pytanie: czy jazda w wy¿ej wymienionym zakresie obrotów jest niezdrowa dla auta , czy te¿ nie? Pozdrawiam serdecznie
jarrrro
Wed³ug mnie powinno sie krecic w zakresie 2000-2500 czasem troche dalej zeby "przewietrzyc" silnik bo ponizej 2000 silnik jest przeciazony bo niema mocy aby przyspieszyc i to tez niejest dobre dla silnika. A jezeli silnik ma turbo i kreci sie do 2000 to z czasem zapiekaja sie lopatki w turbo i silnik przechodzi w stan awaryjny a turbo do wymiany
jarrro, A widzisz, artyku³ ten mozna w toalecie powiesic i straszyc nim paj±ki.
Ekonomiczna jazda wi±¿e siê z wykorzystaniem momentu obrotowego silnika. Im bli¿ej obroty plasuja siê maksymalnego momentu tym mniej paliwa potrzebuje silnik by utrzymaæ ¿±dan± przez ciebie prêdko¶æ. W instrukcji kazdego samochodu jest napisane w zakresach jakich prêdko¶ci nalezy stosowaæ poszczególne biegi. I tutaj obrotomierz niewiele ma do powiedzenia. W nowoczesnych silnikach Diesla gdzie moment obrotowy jest bardzo nisko, mozna zmieniac biegi prêdzej. Tradycyjna maszyna dot±d potzebowa³a 3500 obr/min by bez wysi³ku pokonywac opory rozpedzania na wy¿szym biegu. Czêsto te prêdko¶ci obrotowe s± drazliwe dla ucha delikatnego kierowcy i zmnienia on wcze¶niej.
Je¿eli nie znasz charakterystyki swojego silnika, to musisz wyczuæ, przy jakiej prêdko¶ci drogowej i predkosci silnika, zmiana biegu nie powoduje drzenia karoserii czy duzego oporu rozpêdzania podczas wcisniecia peda³u gazu po zmianie biegu. Musisz czuc ze samochód przyspiesza g³adko. Nie bój sie wysokich obrotów, o ile nie jedziesz agresywnie szybko, pó¼niejsza zmiana biegu nie spowoduje ani zwiêkszenia zuzycia paliwa ani zwiekszenia zuzycia silnika, silnik lubi wysokie obroty, lubi byæ dobrze smarowany i dobrze rozgrzany-¿eby to tak obrazowo powiedzieæ.
Je¿eli zmienisz bieg za wcze¶nie np przy gazetowych 1500obr/min w Oplu Astrze 1,4 16v spowodujesz nadmierne zuzycie paliwa, które zastosuje do silnika sterownik w celu utrzymania ¿±danej przez kierowcê prêdko¶ci jazdy. Równie ³atwo wyt³umaczyc to jad±c rowerem z przerzutkami. W zaleznosci od twojej kondycji fizycznej i si³y za wczesne zmienianie przerzutek podczas rozpedzania sie na prostej, porozrywa tobie miê¶nie i padniesz przedwcze¶nie z wysi³ku. Tak samo silnik musi mieæ zapewnione odpowiednie prze³ozenie i tutaj jak u cz³owieka decyduje si³a.
A pana z gazety wyslij na Politechnikê.
Serdeczne dziêki, innymi s³owy , silnik dobijam , czyli przeci±¿am, czyli "bibli±" ma byæ inst. obs³ugi. Pozdrawiam serdecznie
jarrro
Oprócz tego do tych 3500 obr najlepiej przyspieszaæ dosyæ szybko.Powy¿ej 2000obr ¶mia³o mo¿na wdepn±æ peda³o po³owy,a nawet na 3/4 i tak na ka¿dym biegu,a¿ do uzyskania porz±danej prêdko¶ci.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl