Audi Quattro 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

http://img21.imageshack.us/img21/7678/quattroouverture.jpg Pojawi³o siê u nas na forum Audi ... http://img27.imageshack.us/img27/1034/fda7d50618342d23.jpg ... jest to egzemplarz do¶æ charakterystyczny o linii nadwozia na zawsze zapisuj±cej siê w pamiêæ. Motomaniacy z mojego rocznika na pewno nie raz marzyli o A 100 Quattro w kolorze ¿ó³tym. Choæ egzemplarz naszego kolegi z forum nie jest Quattro a GT. Warto jednak poswiêciæ mu chwilê uwagi wracaj±c do czasów gdy nie F1 i WRC by³y wyznacznikiem sportu motorowego, a wy¶cigi samochodów które musia³y byæ produkowane seryjnie, co dzi¶ nie jest wymagane, a pojazdy startuj±ce w WRC tylko odrobinê przypominaj± swoje salonowe wersje. Audi Quatro z epoki lat 70-80 gdy w wy¶cigach startowa³y prawdziwe potwory tu przypomnijmy Lancia Detla Integrale. W po³owie lat 70 in¿ynier Jörg Bensinger w ramach polepszenia wizerunku firmy produkuj±cej samochody z wy¿szej pó³ki stworzy³ projekt po³±czenia napêdu na cztery ko³a w samochodzie wy¶cigowym i uzyska³ zgodê na budowê prototypu, który rozpocz±³ testy w marcu 1977r. I zadaje siê miesi±c pó¼niej i ja przyszed³em na ¶wiat, wiêc mam cos z tym wspólnego ;) Nowe Coupe powsta³o na bazie Audi 80 zawieszenie czê¶ciowo zaadoptowano z innych modeli, pojazd zosta³ obni¿ony, nawozie przesz³o modyfikacjê umo¿liwiaj±c± zamontowanie wiêkszych obrêczy kó³. Jako pierwsze posz³y ko³a Ronal o rozmiarach 205/60 HR 15, by³o tak¿e mo¿liwe zamontowanie kó³ Fuchs 15’’ u¿ywanych przez Audi Sport w wy¶cigach. Jak widaæ obrêcze kó³ i opony nie by³y tak monstrualne jak to marz± sobie dzisiejszy tunerzy, czasami my¶lê ¿e tylko ja siê czepiam gdy bambry z miasta psuja samochód…;) Tak wiêc premiera Audi Quattro odby³a siê w Genewie w 1980r. gdzie zaprezentowano je nie jako prototyp a wersjê oficjaln±. Tym modelem Audi zrewolucjonizowa³o nie tylko ¶wiat rajdowy ale i tak¿e pod wzglêdem sprzeda¿y. Nie zapominajmy wszak ¿e nie tylko Audi oferowa³o w salonach samochody wrêcz rajdowe z napêdem na cztery ko³a. Pierwszy re styling prze¿y³o w 83 gdzie firma Cibie znana w ¶wiecie rajdowym zaadoptowa³a do niego nowe ¶wiat³a. Model WR prze¿y³ wiele modyfikacji i z przodu by³ trochê podobny do GT kolegi z forum, tylni blok ¶wiate³ by³ jednak przyciemniany co jak czyta³em tez ma w owym GT nast±piæ. W koñcu nie tylko plastiki dooko³a i lampy ulega³y modyfikacji. Jak to nie zdarza siê obecnie w tzw. „face liftingu” dokonano modyfikacji w automatycznej blokadzie mechanizmu ró¿nicowego, zmieniono prze³o¿enia trzech pierwszych biegów a Bosch dostarczy³ do pojazdu uk³ad ABS. Wspomnieæ nale¿y tak¿e co ucieszy majsterkowiczów, ¿e je¿eli jaki¶ Niemiec do tej pory trzyma³ w gara¿u oryginalne Quattro z 1980, to w modelach z 84 ko³a zmieniono na szersze 215/50 VR 15. Jednak co martwi to wraz z tym zawieszenie opad³o o 2cm po zmianach w kolumnach zawieszenia. Na tym jednak nie skoñczy³y siê te drobne zmiany. Rok 88 przyniós³ fundamentalne zmiany w postaci nowego silnika typu MB, zaadoptowania mechanizmu TORSEN, poprawi³o to w³a¶ciwo¶ci jezdne bowiem zamiast sta³ego napêdu 50/50 Quattro otrzyma³o mo¿liwo¶æ przenoszenia napêdu w granicach 75/25 a 25/75. Na tym polega w³a¶nie fenomen Torsen’a. Modele z 1990 mo¿na poznaæ po 20 zaworowych silnikach (tych d³ugich piêciocylindrowych) skórzanych fotelach Recaro i ma³ej trójramiennej kierownicy „Sport Quattro” z logo Audi Sport. Jeszcze trochê techniki. Jako ¿e korzystam z tekstów obcojêzycznych, bo na polskich stronach znale¼æ nic nie mo¿na wiêc wróæmy jeszcze na chwilê do silnika i napêdu. Pierwszy motor to jednostka 5 cylindrowa o pojemno¶ci 2114 cm3 znana z modelu 200. Turbosprê¿arka w typie WR zamontowana, podnios³a moc do 200 KM i maksymalny moment obrotowy winduj±c do 291 NM. Co i na dzisiejsze silniczki jest do¶æ sporo, a kiedy to by³o… Ciekawostk± jest tak¿e to ¿e napêd Quattro by³ zaadoptowany z Volkswagena który uzywa³ tego rozwi±zania w rajdzie Paris – Dakar. Audi doda³o tylko centralny dyferencja³. W 88 motor WR zosta³ zmodyfikowany i zast±piony oznaczeniem MB pojemno¶æ dla turbo sprê¿arki podniesiono w cylindrach do 2226 cm. Nieznacznie to zwiêkszy³o osi±gi silnika, krytykowane ogólnie w ¶wiatku sportów motorowych. Przy okazji zmieniono popychacze zaworowe na hydrauliczne i ca³o¶æ zaowocowa³a wiêkszym przyspieszeniem pojazdu z 7,1 s do 6,7 s. -100km/h. Prawdziwa rewolucja jednostki napêdowej o nowym oznaczeniu RR, nast±pi³a w 1990. Piêæ cylindrów zaopatrzono eksperymentalnie w 20 pokrytych sodem zaworów, system wtryskowy Bosch Motronic. Silnik wyciska³ 220KM tylko dla tego ¿e Greenpeace domaga³ siê monta¿u katalizatora, tutaj te¿ jest pole do popisu ;) Choæ 5,9s do setki zdecydowanie wystarczy. Quattro zdominowa³o mistrzostwa ¶wiata w 82, choæ boryka³o siê z wieloma problemami. Mankamenty techniczne pierwszych modeli dobi³ fakt zdobycia przez Lanciê tytu³u konstruktora roku 83, dziêki napêdowi w³a¶nie. Audi nie maj±c innego wyj¶cia, by sprostac wyzwaniu posz³o w ¶lady innych konstruktorów, tworz±c zupe³nie nowy model do rajdów, Sport Quattro. Jeszcze o dziwo przypomina³o seryjny model i mia³o przypominaæ gdy¿ dochody ze sprzeda¿y Quattro opiera³y siê o jego rajdowy rodowód. Jednak ca³o¶æ to by³a ju¿ zupe³nie inna bajka. http://img21.imageshack.us/img21/8647/1983audiquattrocoupe03m.jpg Nie sugeruj±c siê rozwi±zaniami konkurencji opieraj±cymi siê na rozk³adzie masy z umieszczonymi centralnie z ty³u silnikami (Peugeot Lancia), pozostawi³o motor z przodu koncentruj±c siê na zasadach wy¶cigów Grupy B Silnik o pojemno¶ci 2133cm pozwala³ siê zmie¶ciæ w normie trzech litrów i oferowa³ ma³a wagê w stosunku do do³adowanej turbin± mocy. Dwa wa³ki rozrz±du, cztery zawory na cylinder i potê¿na turbina KKK pompuj±ca 1,05 BAR co przek³ada³o siê na 306 KM i ponad 350 NM momentu obrotowego. Zaadoptowano skrzyniê biegów z 6 prze³ozeniami i to wszystko dla wersji drogowej. Miêdzy innymi Ewidentnie zmniejszono wagê do 1300kg osi±gaj±c 4,4kh/ KM. Wyprodukowano ³acznie 214 egzemplarzy, nie wszystkie opu¶ci³y fabrykê, czê¶æ by³a u¿ywana przez kierowców testowych Audi. Ciê¿ko dzi¶ o takiego rodzynka a o jego warto¶æ trzeba pytaæ dobry dom aukcyjny… Tekst zainspirowany artyku³em z /http://www.automobile-sportive.com/ http://img16.imageshack.us/img16/1341/33834114.jpg Audi Quattro S1



Trochê charakterystyki. http://img25.imageshack.us/img25/6/quattro1.jpg [size=18:][color=darkblue:][center:]Audi Quattro[/center:] [/color:][/size:] [center:]Lata produkcji 1980-1990[/center:] [size=18:][center:][color=red:]Silnik[/color:][/center:][/size:] Ilo¶c cylindrów : 5 w linii Pozycja: Umieszczony wzd³u¿nie Ilo¶æ zaworów na cylinder: 2 Rozrz±d: Wa³ek w g³owicy na pasku zêbatym Uk³ad zap³onowy: O napêdzie mechanicznym Bosch k-Jectronic Wolnoss±cy/turbo: 1turbo KKK Pojemno¶æ: 2144 cm3 ¦rednica t³oka do skoku: 79 x 86,4 Moc max: 200KM przy 5 500 obr/ min Moc z litra: 93KM Moment obrotowy: 290NM przy 3500obr/min Moment z litra poj. 134NM [size=18:][center:][color=red:] Skrzynia-Karoseria-Zawieszenie[/color:][/center:][/size:] Opór powietrza Cx: 0.4 Ilo¶æ prze³o¿eñ: 5 Napêd: Zintegrowany Quattro Zawieszenie przód: McPherson, dr±¿ek stabilizacyjny Zawieszenie ty³: McPherson, dr±¿ek stabilizacyjny Hamulce przód/ ty³ : Tarcze wentylowane 280mm / Tarcze pe³ne 240mm [size=18:][center:][color=red:]Gabaryty.[/color:][/center:][/size:] Ciê¿ar w³asny: 1290 kg Stosunek ciê¿aru do mocy: 6,46 D³ugo¶æ- szeroko¶æ- wysoko¶æ w mm: 4404-1723-1345 Rozstaw osi 2524 Rozstaw kó³ przód/ty³: 1421/ 1458 Felgi : 6 x 15 Opony: 205 / 60 VR 15 205 / 60 VR 15 [size=18:][center:][color=red:]Osi±gi.[/color:][/center:][/size:] Prêdko¶æ maksymalna: 215 km/h 0 do 100 km/h: 7”2 400 m. DA: 15”3 1000 m. DA : 28”6

Dziad.. one gdy juz powstaly to byly rodzynkami ;) Malo kto juz chyba kojazy te kultowe sprzety: Lancia Delta,Stratos,Peugeot 205GTI,Audi.. Cholerny Greenpeace :D

POLSKY, Trudno mi upodobaæ siê w¶ród nowych linii stylistycznych i przerostu formy nad tre¶ciw± tre¶ci±. Spójrzmy na ta ca³± maniê tuningu wizualnego, gdy nie inwestuje siê nawet w opony tylko w spojlery i wydechy, zw³aszcza w koñcówki. :D To¿ to kicha najnormalniej. P³akaæ siê chce gdy takie Audi przyje¿d¿a z Niemi±c do Polszy i dostaje na samym wstêpie sto kucy i rure co bucy. Bardzo chcia³bym mieæ takie zamierzch³e auto, pewnie w koñcu takie kupie i bêdê z nim spa³...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl