Najbardziej znanym tunerem bawarskich samochodów jest firma „M” Gmbh. Pasjonaci osi±gów najwy¿szej próby, a jednocze¶nie w³a¶ciciele samochodów z logo BMW na masce nie powinni jednak zapominaæ o legendarnej Alpinie. Tuner z 40-letni± histori± potrafi wszczepiæ wiele sportowych genów pod karoserie limuzyn, a jednocze¶nie zachowaæ konkurencyjn± cenê w porównaniu do nadwornego tunera BMW. Ostatnio do warsztatów Alpiny wjecha³ model 335i, który nawet w podstawowej odmianie zapewnia a¿ nadto wystarczaj±ce osi±gi. Konstruktorzy nie dali za wygran± i po wziêciu na tapetê trzylitrowego silnika postanowili wycisn±æ z niego wszystkie soki. Zadanie nie nale¿a³o do najprostszych, poniewa¿ ca³kowicie aluminiowa jednostka napêdowa z bezpo¶rednim wtryskiem nale¿y do wyj±tkowo nowoczesnych konstrukcji. Wymiana t³oków na bardziej wytrzyma³e pozwoli³a znacznie podnie¶æ ci¶nienie do³adowania, co wraz z nowymi mapami zap³onu podnios³o moc do 360 KM. Z punktu widzenia dynamiki o wiele wa¿niejsze jest jednak 500 Nm momentu obrotowego, którymi kierowca mo¿e cieszyæ siê w zakresie 3800 – 5000 obr./min. Badania na hamowni umo¿liwi³y nadanie silnikowi wyj±tkowo korzystnej charakterystyki. Tuner twierdzi, ¿e motor ³±czy w sobie zalety diesla, kipi±cego energi± od obrotów biegu ja³owego oraz jednostki benzynowej, która kocha wysokie obroty. Tym razem nie jest to tani chwyt reklamowy. Dwie turbosprê¿arki nieustêpliwie t³ocz± powietrze do komór spalania, dziêki czemu silnik ochoczo zabiera siê do pracy ju¿ od 1500 obr./min, a odciêcie zap³onu interweniuje dopiero, gdy wa³ korbowy zacznie wirowaæ w tempie 7000 obr./min. Doskona³a dynamika nie jest wiêc jakimkolwiek zaskoczeniem. Je¿eli za sterami zmodyfikowanego BMW 335i zasi±dzie wprawny kierowca, nawet posiadacz dzikiego wariantu M3 nie mo¿e byæ pewny, ¿e szybciej ruszy spod ¶wiate³. Dziecko Alpiny rozpêdza siê do „setki” w 4,9 sekundy, a usuniêcie ogranicznika prêdko¶ci pozwala cieszyæ siê prêdko¶ciami dochodz±cymi nawet do 285 km/h! A to wszystko przy wyj±tkowo rozs±dnym obchodzeniu siê z paliwem – producent zapewnia, ¿e ¶rednio na ka¿de 100 kilometrów ubêdzie z baku tylko 9,6 litra. Spaliny wydobywaj±ce siê z czterech rur wydechowy spe³niaj± bez najmniejszych problemów normy emisji Euro4. Harce na drodze uprzyjemnia automatyczna skrzynia biegów ZF. Sze¶æ krótkich prze³o¿eñ sprawia, ¿e bolid na ka¿dym z nich potrafi oddaæ sus do przodu, by wyprzedziæ kolumnê ciê¿arówek lub niedzielnych kierowców. Obs³ugê przek³adni umo¿liwiaj± d¼wignie umieszczone za kierownic±, ale równie dobrze mo¿na zdaæ siê na elektronikê, która bezb³êdnie dobiera prze³o¿enia analizuj±c stopieñ wci¶niêcia peda³u gazu. Podrasowane silniki zazwyczaj pracuj± na granicy wytrzyma³o¶ci, wiêc na desce rozdzielczej pojawi³ siê wska¼nik temperatury oleju. Zanim bêdzie mo¿na docisn±æ gaz do deski, trzeba poczekaæ, a¿ wska¿e przynajmniej 50°C. Korekty zosta³y wprowadzone tak¿e w uk³adzie jezdnym. Silnik umieszczony z przodu, skrzynia biegów montowana pod tunelem ¶rodkowym i napêd na tyln± o¶ sprawi³y, ¿e BMW 335i zachwyca idealnym rozk³adem masy na osie. Alpina ograniczy³a siê jedynie do utwardzenia sprê¿yn i amortyzatorów. Tuner proponuje te¿ monta¿ innych kó³. Na przedniej osi najlepiej sprawdzaj± siê felgi z oponami w rozmiarze 225/40 ZR18, za¶ za przeniesienie mocy na asfalt odpowiadaj± walce 255/35 ZR18. Aby nie pogarszaæ dynamiki, Alpina proponuje klasyczne opony, w zastêpstwie ciê¿kich „gum”, które umo¿liwiaj± kontynuowanie jazdy po utracie powietrza. Niewielkim korektom poddano te¿ przód i ty³ karoserii, aby zredukowaæ si³y odrywaj±ce wóz od nawierzchni. Samochód zosta³ wyceniony na 60 000 euro, co sprawia, ¿e bêdzie wyra¼nie tañszy od nachodz±cych BMW M3 oraz Audi S5. Przy porównywalnych osi±gach z pewno¶ci± pozwoli to pozyskaæ rzesze fanów... http://img412.imageshack.us/img412/343/alpina3352pj5.th.jpg http://img186.imageshack.us/img186/4094/alpina3353jh2.th.jpg http://img227.imageshack.us/img227/4998/alpina3354rx6.th.jpg Tekst i zdjêcia zaczerpniête z: http://i.wp.pl/a/i/moto/naglowekxhtml/wp1.gifhttp://i.wp.pl/a/i/moto/naglowekxhtml/wp2.gif