1954 Cadillac Fleetwood Sixty Special 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..


Cadillac Fleetwood Sixty Special 1954Pierwsze lata powojenne by³y okresem wielkiej prosperity Cadillaca. Pocz±tkowo wyzby³ siê on swej taniej marki - LaSalle. Potem, w roku 1948, przysz³y znaczne zmiany stylistyczne i wreszcie w roku 1949 nowy silnik V8.By³a to górnozaworowa jednostka, nad któr± pracowano od niemal 10 lat. Pocz±tkowo mia³ on pojemno¶æ 331 c.i. (niespe³na 5,5 litra), moc 160 KM (SAE) i stopieñ sprê¿ania równy 7,5:1. Jednak zwyczajem amerykañskim nie powiêkszano co roku jego pojemno¶ci, ale zwiêkszano stopieñ sprê¿ania i wprowadzano wiele usprawnieñ. Mimo ¿e silnik dalej posiada³ ¿eliwny kad³ub, to jednak by³ o blisko 100 kg l¿ejszy od porównywalnej jednostki dolnozaworowej ze starszych modeli.Trzeba przyznaæ, ¿e w roku 1949 silniki górnozaworowe posiada³o naprawdê bardzo niewiele amerykañskich samochodów. W³a¶nie ten silnik sta³ siê podstaw± sukcesu Cadillaca we wczesnych latach 50. Wystarczy dodaæ, ¿e limuzyny z tym silnikiem przyspiesza³y od 0 do 60 mph (97 km/h) w 13 sekund, co i w dzisiejszych czasach nie jest z³ym wynikiem.http://www.kdk.pl/archi/images/kr205/Automobilista.jpgW roku 1956 silnik po raz pierwszy rozwiercono do 365 c.i. i wtedy osi±ga³ on ju¿ moc 305 KM. Zanim do tego dosz³o, pierwszy silnik 331-calowy poprawiano na tyle, ¿e w roku 1952 osi±ga³ ju¿ 190 KM, w roku 1953 - 210 KM, za¶ w roku 1954 - 230 KM. Najwiêksz± moc, jak± z niego uda³o siê wycisn±æ, osi±gniêto w roku 1955, kiedy wykrêca³ 270 KM przy stopniu sprê¿ania 10:1. Tylko specjalnie skonstruowana g³owica i wysokooktanowa benzyna mog³a sprostaæ takiemu stopniowi sprê¿ania.Prezentowany na naszych zdjêciach egzemplarz, to model 60 Special four door sedan z roku 1954. Nie by³ to najlepszy dla Cadillaca rok. Firma produkowa³a wtedy trzy serie samochodów: seria 62 z rozstawem osi 129 cali, a w niej 6 typów nadwozi, seria 60 (133 cale ) z tylko jednym nadwoziem - w³a¶nie 4-drzwiowym sedanem i najwiêksza seria 75 z rozstawem osi 149,8 cala i trzema rodzajami nadwozi.Ogólna sprzeda¿ wynios³a w tym roku 79 363 samochody, co by³o powa¿nym spadkiem w stosunku do roku 1953, kiedy sprzedano 109 651 pojazdów. By³ to jednak rok, w którym wszystkie firmy, poza Oldsmobilem, zanotowa³y znacz±cy spadek sprzeda¿y, wiêc nie nale¿y siê dopatrywaæ w tym fakcie innych aspektów poza rynkowymi.Samochody by³y lepsze i nieco dro¿sze. Czterodrzwiowy sedan serii 60 z roku 1953 kosztowa³ 4305 $, za¶ w roku nastêpnym 4853 $. Jednak klient otrzymywa³ samochód o d³u¿szym podwoziu - równym133 cale (rozmiar ten posiada³a seria 60 do roku 1949), silnik o mocy 230 KM zamiast 210, w standardzie by³o te¿ wspomaganie kierownicy. Nadwozie otrzyma³o nowe zderzaki z du¿ymi elementami przypominaj±cymi pociski, nazywane potocznie dagmar bumper, przednie ¶wiat³a w kszta³cie owalnym, przedni± szybê zachodz±c± na boki nadwozia. Pojawi³y siê nowe wyloty dwóch rur wydechowych umieszczone w zderzaku, o kszta³cie dysz wylotowych odrzutowców. Taki system wydechu mo¿na potem znale¼æ w radzieckich Czajkach. Na tylnych drzwiach znalaz³o siê osiem pionowych listewek ozdobnych, co wyró¿nia rocznik 1954.Ca³y artyku³: 1954 Cadillac Fleetwood Sixty Special© KATALOG dla kierowców / Automobilista

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl