Miłość jest trudną częścią naszego życia..
Kolega dzis mi powiedzia³ iz rzedowa szósta jest duzo wydajniejsza niz V6 i interesuje mnie czy to prawda.....a jesli tak to dlaczego
idealny temat do sprzeczek, kazdy bedzie wyprowadzal swoje dzia³a
a do skutku latwo dojsc sie nie da
wszystko zalezy od rodzajow/marki/daty produkcji silnika jak i calego auta
"natenprzyk³ad"
silnik v6 renault clio v6 ma 230KM z 3 litrow pojemnosci
a silnik bmw e32 730i ma 184 konie z 3 litrowego R6
a zaraz ktos poda przyklad odwortny i tak bez konca :D
Ale masz na my¶li jakies dwa konkretne silniki ? czy tak sobie wymy¶li³e¶ czy lepsze jest R6 czy V6 ??
M-aciej tylko ¿e 3 litrowe R6 w BMW e-32 to silnik sprzed paru ³adnych lat i to jest auto do normalnej jazdy (czyt. nie usportowione tak jak Clio z tym silnikiem) je¶li ju¿ porównywaæ wyci±gniet± moc z pojemno¶ci 3l w Clio to do 3.2 w BMW M3 E-46...i sprawa wygl±da juz inaczej...zreszta gdzie silniki Renault to BMW...
A co do mocy z pojemno¶ci to w Hondzie S2000 2.0 jest 240KM...oczywiscie wolnoscace R4
Jezlei chodzi o modyfikacjie napewno japoñskie R6 s± na nie bardzo podatne i wytrzymuj± du¿e moce. przyk³ady to chocby RB26DET (nissan) czy 2JZ-GTE (toyota)
poprostu zastanawiam sie nad tym co by by³o gdyby BMW zacze³o robic silniki V6 czy ich auta by³yby bardziej dynamiczne?
A ja sie zastanawiam czy po frytkach bede mial wieksze pierdy jak po fasolce :roll:
Porownaj sobie wykres mocy/momentu itd. rzedowki a V6/V8
Pozwole sobie zacytowaæ porównanie kolegi z innego forum...
Oto tre¶æ mojej pracy in¿ynierskiej a dok³adnie ANALIZA PORÓWNAWCZA silnika R6 na przyk³adzie M52B28 (2.8l BMW) z silnikami AUDI 2.8l V6 (90*), VW 2.8l VR6 (15*) oraz OPEL 2.5l V6 (52*) a dalej-moje zdanie na ten temat-PODSUMOWANIE:1. ANALIZA PORÓWNAWCZA Silnik sze¶ciocylindrowy rzêdowy w stosunku do wy¿ej prezentowanych jednostek napêdowych ró¿ni siê od nich wieloma cechami konstrukcyjnymi. Porównuj±c jego budowê i parametry z innymi silnikami mo¿na dostrzec kilka wa¿nych aspektów, z których wynika czym siê charakteryzuje. Silnik R6 w stosunku do silnika widlastego o k±cie rozwarcia rzêdów cylindrów 90° posiada kilka znacz±cych zalet. Przede wszystkim silnik sze¶ciocylindrowy rzêdowy posiada lepsze wyrównowa¿enie si³ i momentów bezw³adno¶ci pierwszego i drugiego rzêdu.. Po drugie technologia wykonania silnika widlastego jest bardziej skomplikowana za spraw± miêdzy innymi dwóch g³owic jak i dwóch rzêdów cylindrów-a co za tym idzie poszczególne uk³ady wspomagaj±ce pracê silnika równie¿ bêd± wymagaæ skomplikowanego rozwi±zania. Wa³ korbowy silnika widlastego wymaga zastosowania wy¿ej technologii ze wzglêdu na specjalny uk³ad wykorbieñ. W silniku widlastym uk³ad rozrz±du wymaga wiêkszej liczby ruchomych czê¶ci-porównuj±c go z silnikiem rzêdowym wymaga wiêkszego zaawansowania technologicznego. Maj±c na uwadze parametry silników to przy tej samej pojemno¶ci skokowej silnik rzêdowy osi±ga wiêksz± moc maksymaln± przy ni¿szej prêdko¶ci obrotowej oraz posiada wy¿sz± o 40 Nm warto¶æ momentu obrotowego. Z pewno¶ci± do wad silnika rzêdowego wzglêdem silnika widlastego nale¿y wymieniæ miêdzy innymi mniejsz± sztywno¶æ. Zalet± silnika widlastego jest to, i¿ posiada zwart± konstrukcjê. Je¿eli chodzi o silnik widlasty o k±cie rozwarcia rzêdów cylindrów 54° i porównanie go z silnikiem sze¶ciocylindrowym rzêdowym zale¿no¶ci s± bardzo podobne jak w przypadku silnika widlastego o k±cie rozwarcia poszczególnych cylindrów 90°. Tutaj nie co inaczej wygl±da sprawa momentów bezw³adno¶ci pierwszego i drugiego rzêdu. Natomiast zalet± silnika widlastego 54° w stosunku do 90° jak i do silnika rzêdowego jest wiêksza zwarto¶æ konstrukcji. Parametry osi±gniête przez silnik widlasty 54° s± najgorsze ze wszystkich zestawionych silników. Porównuj±c go z silnikiem rzêdowym warto¶æ momentu obrotowego jest mniejsza a¿ o ponad 50 Nm. Natomiast silnik rzêdowy o specjalnym rozwi±zaniu uk³adu cylindrów 15° ma najwiêksz± sztywno¶æ ze wszystkich omawianych jednostek. Zalet± równie¿ jest najbardziej zwarta budowa silnika. Lecz z cech silnika rzêdowego zosta³y mu tylko wspólny kad³ub cylindrów oraz wspólna g³owica. Uk³ad rozrz±du jest rozwi±zany podobnie jak w silniku widlastym to znaczy jest napêdzany przez dwa wa³ki. Porównuj±c parametry tego silnika z silnikiem rzêdowym moc maksymalna jest mniejsza o niespe³na 20 KM a moment obrotowyni¿szy o 40 Nm i to osi±gany przy wy¿szej prêdko¶ci obrotowej. 2. PODSUMOWANIE W³a¶ciwo¶ci dynamiczne silnika sze¶ciocylindrowego rzêdowego, plasuj± go wy¿ej ni¿ silnik widlasty. Podstawow± zalet± silnika sze¶ciocylindrowego rzêdowego jest jego perfekcyjne wyrównowa¿enie. Zbêdne s± wa³ki wyrównowa¿aj±ce, które s± stosowane w silnikach widlastych. Perfekcyjno¶æ wyrównowa¿enia silnika R6 polega na usytuowaniu wykorbieñ jak i odstêpów zap³onów co 120°. Ekonomia silnika sze¶ciocylindrowego rzêdowego wykazuje równie¿ szereg zalet. Tego typu silnik nie wymaga tak skomplikowanego procesu technologicznego jak silnik widlasty czy te¿ silnik typu VR. Odnosi siê to zarówno do kad³uba, g³owicy cylindrów jak i uk³adu wylotowego. Silnik sze¶ciocylindrowy rzêdowy znajduje zastosowanie jako jednostka napêdowa w trzech klasach samochodowych: klasa ¶rednia ni¿sza, klasa ¶rednia wy¿sza oraz klasa luksusowa. Natomiast silniki widlaste i VR stosuje siê w 2 klasach: ¶redniej ni¿szej i wy¿szej. Silnik sze¶ciocylindrowy rzêdowy jest tylko i wy³±cznie umieszczany w komorze wzd³u¿ samochodu i napêd jest przekazywany na tyln± o¶. W zwi±zku z czym ¶rodek ciê¿ko¶ci samochodu znajduje siê w bardziej korzystnym punkcie ni¿ w samochodzie z napêdem przednim. W konsekwencji wp³ywa to na lepsz± trakcjê samochodu. Odnosi siê to równie¿ do silnika widlastego o mniejszym ni¿ 90° k±cie rozwarcia rzêdów cylindrów w przypadku gdy s³u¿y jako napêd tylnych kó³. Z racji konstrukcji silnik rzêdowy wymaga wiêkszej przestrzeni w komorze silnika. Natomiast silniki widlaste maj± bardziej zwart± konstrukcjê, ale zawieraj± wiêcej czê¶ci ruchomych. Omawiane silniki s± i bêd± udoskonalane. Na przestrzeni lat silniki te poddawane by³y ró¿nym innowacjom. Dawno ju¿ zrezygnowano z centralnego wa³ka rozrz±du. Zmieni³y go pojedyncze lub podwójne górne wa³ki rozrz±du. Jedn± z zalet jest mo¿liwo¶æ oddzielnego sterowania zaworów dolotowych i wylotowych. Zastosowanie techniki czterozaworowej powoduje wiêksz± moc i mniejsze zu¿ycie paliwa. Poza tym t³oki staj± siê wci±¿ bardziej p³askie, co zmniejsza wspó³czynnik tarcia w cylindrach. Jednocze¶nie wyd³u¿one zosta³y korbowody, co obni¿y³o si³y dzia³aj±ce poprzecznie, a wiêc t³oki poruszaj± siê p³ynniej. W efekcie podnosi siê kultura pracy silnika.
M-aciej tylko ¿e 3 litrowe R6 w BMW e-32 to silnik sprzed paru ³adnych lat i to jest auto do normalnej jazdy
a czy ty czytales caly moj post?! :roll:
[size=14:]wszystko zalezy od rodzajow/marki/daty produkcji silnika jak i calego auta[/size:]
M-aciej tylko ¿e 3 litrowe R6 w BMW e-32 to silnik sprzed paru ³adnych lat i to jest auto do normalnej jazdy a czy ty czytales caly moj post?! :roll:
[size=14:]wszystko zalezy od rodzajow/marki/daty produkcji silnika jak i calego auta[/size:]
sorki, zwracam honor :pp nie zauwa¿y³em 1 czê¶ci postu.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl