Ma³o kto wie,¿e nasz polski Fiat 125p,by³ produkowany w wersji przed³u¿anej.Obok wersji zamkniêtej,by³y równierz cabrio.Parê sztuk tego auta na szczê¶cie siê zachowa³o do dzi¶. W latach 1974 - 75 (?) w O¶rodku Badawczo - Rozwojowym FSO w Falenicy powstawa³y przed³u¿one (rozstaw osi 340 cm) sze¶ciodrzwiowe wersje Polskiego Fiata 125p. Budowano je w wersji zamkniêtej i odkrytej, by³o te¿ prawdopodobnie kilka sztuk wyd³u¿onego kombi. Do dnia dzisiejszego nie uda³o mi siê ustaliæ dok³adnej ilo¶ci wyprodukowanych wtedy Fiatów - jamników. Dostêpne ¼ród³a podaj± jedynie, ¿e powstawa³y w krótkich seriach. By³o ich prawdopodobnie kilkadziesi±t sztuk. Przed³u¿one nadwozie rozrysowa³ Zbigniew Wattson, projektant FSO, twórca nadwozia m.in. Tarpana i Poloneza. Produkcja wygl±da³a najpro¶ciej jak mo¿na sobie wyobraziæ. Kabriolety powstawa³y przez zwyczajne odciêcie dachu. Seryjne Fiaty ciêto te¿ na pó³, wstawiano kawa³ek pod³ogi oraz dodatkow± parê drzwi i foteli. Oprócz kilkudziesiêciu centymetrów d³ugo¶ci, jamniki niczym nie ró¿ni³y siê od produkowanych w FSO samochodów. Najprawdopodobniej montowano w nich silniki o pojemno¶ci 1500. W 1974 roku powsta³ pierwszy przed³u¿ony Fiat w wersji bez dachu. Jego premiera mia³a miejsce 22 lipca i by³ to pierwszy samochód, który przejecha³ otwart± tego dnia Tras± £azienkowsk± w Warszawie. W latach 1974 - 75 (?) w falenickim OBRze FSO produkowano tak¿e wyd³u¿one Polskie Fiaty w wersji zakrytej. Przypuszczam, ¿e powsta³o ich znacznie wiêcej ni¿ d³ugich kabrioletów, wiêcej by³o tak¿e wersji kolorystycznych. W przeciwieñstwie do odkrytych, zakryte jamniki istnia³y tak¿e w wersji nadwoziowej MR75 z nowymi reflektorami i wnêtrzem. Limuzyny 125p produkowano dla biur podró¿y - wozi³y one turystów, kiedy pogoda nie pozwala³a na jazdê kabrio. Niektóre wersje mia³y przeszklony dach. Do dzi¶ w prywatnych rêkach zachowa³y siê co najmniej cztery limuzyny. Najbardziej znan± jest srebrny Fiat parkuj±cy od lat na stacji CPN w Rumii ko³o Gdyni, którego w³a¶ciciel konsekwentnie odpiera wszelkie oferty kupna. Inny d³ugi Fiat przemyka siê czasem przez powiat pruszkowski ko³o Warszawy. Zakryty long nie istnieje natomiast w ¿adnych znanych mi zbiorach muzealnych. WERSJA SEDAN http://img49.imageshack.us/img49/4319/125longja3.jpg http://img49.imageshack.us/img49/7364/125long2qg1.jpg http://img49.imageshack.us/img49/121/125long3bn5.jpg http://img49.imageshack.us/img49/3193/125long4sm5.jpg http://img49.imageshack.us/img49/5160/pfjamnikai6.jpg WERSJA KOMBI http://img49.imageshack.us/img49/8867/125longkombint6.jpg http://img49.imageshack.us/img49/5093/125longkombi2ok7.jpg WERSJA CABRIO http://img49.imageshack.us/img49/7699/125longkabriosv4.jpg ------------------------ Tekst http://www.polskie-auta.pl/