Polskie przedstawicielstwo firmy Mitsubishi Motors og³osi³o w³a¶nie ceny i specyfikacjê nowego modelu o nazwie Mitsubishi Lancer Sportback, który pojawi siê w polskich salonach ju¿ w drugiej po³owie wrze¶nia bie¿±cego roku. Lancer Sportback zwiastuje nadej¶cie 5-drzwiowej stylistyki do gamy modeli Lancer. £±czy on wy¶cigowe cechy ze stylem, prezencj± i wszechstronno¶ci± (regulowana wysoko¶æ pod³ogi baga¿nika, automatyczna funkcja sk³adania tylnych siedzeñ), dlatego nie nastawia siê na du¿e pojemno¶ci wnêtrza (baga¿nik o pojemno¶ci od 288 lub 344 litrów przy obni¿onej pod³odze – do 1 394 litrów). Od koncepcji do rzeczywisto¶ci Opracowany jednocze¶nie z 4-drzwiowymi wariantami Lancera, Lancer Sportback jest w zasadzie produkcyjn± wersj± oryginalnego modelu Concept-Sportback 2005 i jako taki pozostaje zbli¿ony do protoplasty. Podobnie, jak w przypadku sedanów, jêzyk stylistyczny ma wiele wspólnego z chêci± przywrócenia utraconego ducha Lancera pierwszej i drugiej generacji, którego „normalne” wersje by³y bardzo bliskie potê¿nemu rodzeñstwu (odpowiednio 1600 GSR i EX 2000 Turbo). W przypadku 5-drzwiowego hatchbacka temat ten jest bardziej zbli¿ony do pozycji Mitsubishi na rynku europejskim. Zamykaj±c pêtlê, rodowód nowej rodziny Lancera (Sports Sedan, Sportback, Ralliart, Evolution) jest wyra¼niejszy ni¿ kiedykolwiek. Ich wspólne niskie zawieszenie, d³uga maska silnika/krótki baga¿nik, szeroki rozstaw kó³, wysoka boczna linia w kszta³cie klina, op³ywowe p³aszczyzny przeszklone, wyrze¼bione kontury, dok³adne wykoñczenie detali i os³ona ch³odnicy „Jet Fighter”: razem nadaj± nowe znaczenie idei sportowych sedanów. http://www.roadlook.pl/img/art/4_487611ee3c9af.jpg Na zewn±trz Czyste, t³oczone powierzchnie przodu samochodu przechodz± w profil boczny z dynamicznymi szybami i wysokim pasem bocznym w kszta³cie klina. Od przed³u¿onego, zadartego nosa, sylwetka p³ynnie przechodzi w g³adk± liniê dachu i ¶ciêty ty³. Ostro¿nie ukszta³towany, celem osi±gniêcia estetycznej równowagi z do¶æ wysok± sylwetk± pojazdu, wysoko ustawiony pas boczny komunikuje napiêcie i dynamikê, kontrastuj±c± z powierzchniami paneli i tworzonymi przez nich ¶wiat³ocieniami. W po³±czeniu z charakterystycznym „nosem rekina”, szeroki rozstaw osi i "odciêty" ty³ stwarzaj± wizerunek sylwetki trzymaj±cej siê drogi, sugeruj±c± dobr± stabilno¶æ pojazdu. To samo dotyczy „odciêtego” ty³u wersji Ralliart (4-drzwiowa). Dodatkowo, wyra¼nie rozszerzaj±ce siê b³otniki przypominaj± rajdowe dziedzictwo marki i, szczególnie w modelach Ralliart oraz najbogatszych wersjach wyposa¿enia modelu Sportback, uwydatniaj± 18-calowe ko³a z lekkiego stopu w ogólnie szczup³ej sylwetce bocznej. Wewn±trz Tak jak stylistyka zewnêtrzna Lancera Sportback odzwierciedla nowy poziom wyrafinowania, jego wnêtrze jest eleganckie i stylowe, nacechowane g³adkimi powierzchniami, wolne od tanich sztuczek i zwracaj±ce pieczo³owit± uwagê na szczegó³y. Stanowi±ca centrum uwagi tablica rozdzielcza wznosi siê ³ukowato we wnêtrzu zapewniaj±c zarówno funkcjonalno¶æ, jak i niezbêdn± przestrzeñ. Szczyt tablicy rozdzielczej, miejsce gdzie umieszczone s± najczê¶ciej u¿ywane kontrolki, jest lekko pochylony w stronê kierowcy, zwiêkszaj±c przestrzeñ dostêpn± dla przedniego pasa¿era. http://www.roadlook.pl/img/art/5_48761297cc7e5.jpg Zasady perspektywy sprawiaj±, ¿e kabina wygl±da na bardziej przestronn±: dolna krawêd¼ tablicy rozdzielczej jest najgrubsza na szczycie i kieruje siê sko¶nie ku bokom. Wzd³u¿ tych linii umieszczono listwê poszerzaj±c± wizualnie wnêtrze. Zawieszenie Podobnie, jak w przypadku wersji Sports Sedan, zawieszenie zosta³o równie¿ zestrojone tak, aby uzyskaæ charakter w³a¶ciwy dla sportowego hatchbacka, w zgodzie z dziedzictwem i pozycjonowaniem Lancera: - Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona i sprê¿yny ¶rubowe oraz p³ask±, t³oczon± stalow± belkê poprzeczn±, która dziêki wysokiej sztywno¶ci poprawia kierowalno¶æ i ogóln± stabilno¶æ. - Wyrafinowane niezale¿ne, wielowahaczowe zawieszenie tylne z wahaczami wzd³u¿nymi jest nastêpnym istotnym czynnikiem zapewniaj±cym odpowiednie w³asno¶ci jezdne. Dodanie wzmocnieñ belki poprzecznej i u¿ycie sztywniejszego zawieszenia kó³ w porównaniu z poprzednim Lancerem zwiêkszy³o dok³adno¶æ ustawienia geometrii kó³ i u³atwi³o serwisowanie. - Zoptymalizowano równie¿ konstrukcjê wahaczy. Obecnie, zawieszenie p³ynniej t³umi wstrz±sy, co jest wynikiem podniesienia punktu mocowania wahacza wzd³u¿nego do nadwozia. Obni¿enie mocowania wahacza poprzecznego zwiêkszy³o sztywno¶æ poprzeczn±. - W Europie, nowy Lancer Sportback dostêpny jest ze standardowym lub sportowym zawieszeniem, które obejmuje grubsze dr±¿ki stabilizatora (+ 1 mm, z 20 do 21 mm), zmieniony stopieñ t³umienia sprê¿yn/amortyzatorów (nowy Lancer: 2,8 kG/mm, stary Lancer: 2,2 kG/mm), dr±¿ek przedniej kolumny amortyzuj±cej (zwiêkszaj±cy sztywno¶æ poprzeczn± w celu uzyskania dok³adniejszej reakcji uk³adu kierowniczego) i 18-calowe ko³a z lekkiego stopu z oponami 215/45 R18 (dostêpne w zale¿no¶ci od wersji). - Obie wersje wyposa¿one s± w precyzyjnie wywa¿on±, wspomagan± hydraulicznie zêbatkow± przek³adniê kierownicz± (z wyj±tkiem wersji 1,5 ze wspomaganiem elektrycznym) z dodatkow± zalet± w postaci ma³ego promienia skrêtu (5,0 m). http://www.roadlook.pl/img/art/1_487614537c26e.jpg Uk³ad hamulcowy Obejmuje on (w zale¿no¶ci od wersji): - 15-calowe tarcze przednie i 14-calowe tylne (16-calowe z przodu i z ty³u w wersji Ralliart); - ABS; - EBD; - asystenta hamowania; - system aktywnej kontroli stabilno¶ci i toru jazdy Mitsubishi (ESP + T/C). Silniki Wszechstronna oferta obejmuje wiele wersji, pocz±wszy od podstawowych modeli z silnikami benzynowymi 1,5 l., poprzez ¶rednie z 1,8 litrowymi jednostkami benzynowymi i dieslami o pojemno¶ci 2 litrów (dostêpne w zale¿no¶ci od rynku), a¿ po ca³kowicie nowego Lancera Evolution - po raz pierwszy wchodz±cego do rodziny Lancera: Poziom podstawowy 109 KM – 1,5 l DOHC MIVEC (benzynowy); Poziom ¶redni 140 KM – 2,0l Diesel z pompowtryskiwaczami(dostarczany przez grupê VAG); 144 KM – 1,8 l DOHC MIVEC (benzynowy). Poziom górny 240 KM 2,0l Turbo DOHC MIVEC benzynowy (Lancer Ralliart); Wersja "Hero" 295 KM 2,0l Turbo DOHC MIVEC (benzynowy - Lancer Evolution). Podsumowanie Razem z Coltem, Galantem i Pajero (Montero w Hiszpanii / Shogun w Wielkiej Brytanii), Lancer jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków firmowych MMC. Po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 1973 roku, mia³ osiem kolejnych generacji, czasem nak³adaj±cych siê na siebie. Wszystkie by³y w tym samym duchu, oparte na in¿ynierii, zorientowanej na szczegó³y, niezawodno¶ci, klasycznym stylu i osi±gach udowodnionych na wy¶cigach. Lancer sta³ siê prawdziwym samochodem rajdowym, i jego solidno¶æ, ju¿ w roku wprowadzenia na rynek (1973), umo¿liwi³a Mitsubishi Motors wygranie kilku najs³ynniejszych i najtrudniejszych rajdów w Afryce i Australii. http://www.roadlook.pl/img/art/3_487611ee3835f.jpg Ceny i specyfikacja w Polsce Koncern ma bardzo dobr± wiadomo¶æ dla polskich klientów: ceny 5-drzwiowych Mitsubishi Lancerów Sportback s± identyczne, jak ceny Lancera w wersji Sedan i zaczynaj± siê od 55 190 z³. Dodatkowo wyposa¿enie Lancera Sportbacka, który bêdzie ju¿ modelem 2009 roku, jest bogatsze ni¿ w modelu Lancer Sedan 2008. Lancer Sportback, podobnie, jak Lancer Sedan, bêdzie dostêpny z 3 jednostkami napêdowymi: 2 benzynowymi silnikami: 1.5 l. o mocy 109 KM 1 1.8 l. o mocy 143 KM oraz 2-litrowym silnikiem wysokoprê¿nym o mocy 140 KM i trzema skrzyniami biegów: 5-biegow± manualn± (silniki 1.5, 1.8), 6-biegow± manualn± (2. DID) i bezstopniow± automatyczn± przek³adni± CVT (1.8). Lancer Sportback to najbardziej europejski Lancer - bêdzie on stanowi³ 70 proc. sprzeda¿y aut z rodziny Lancera na Starym Kontynencie. Lancer Sportback zosta³ zaprojektowany przez europejski o¶rodek Mitsubishi Design Europe. Ten dynamiczny sportowy hatchback z charakterystycznym „rekinim” przodem i oferowanym we wszystkich wersjach du¿ym tylnym spojlerem ma 458,5 cm d³ugo¶ci (jest o 1,5 cm d³u¿szy ni¿ model Sedan, 1,3 cm d³u¿szy ni¿ Skoda Octavia, 38,1 cm d³u¿szy ni¿ VW Golf, 37,6 cm d³u¿szy ni¿ Renault Megane) i 170 cm szeroko¶ci przy rozstawie osi 263,5 cm. Przy tej d³ugo¶ci Lancer Sportback mie¶ci siê pomiêdzy europejskimi segmentami -C i D- oferuj±c atrakcyjn± mieszankê sportowego stylu z przestronnym wnêtrzem. Kabina o ca³kowitej d³ugo¶ci kabiny równej 171.5 cm oferuje du¿± przestrzeñ na nogi z ty³u. Szersze nadwozie pozwala na stworzenie wiêkszej przestrzeni na ramiona (139 cm z przodu / 137 cm z ty³u) i g³owê (92.0 cm z przodu / 83.3 cm z ty³u). Pomimo du¿ej przestrzeni we wnêtrzu, szerszego rozstawu kó³ i wiêkszego rozstawu osi, zoptymalizowane podwozie zapewnia Lancerowi Sportback minimalny promieñ skrêtu równy 5.0 m, porównywalny z mniejszymi kompaktami. Do¶æ wysoka sylwetka pojazdu pozwala na podwy¿szenie pozycji kierowcy, co daje mu doskona³± widoczno¶æ, u³atwia wchodzenie i wychodzenie z samochodu oraz zapewnia wygodn± przestrzeñ na g³owê. Regulowana wysoko¶æ pod³ogi baga¿nika pozwala na uzyskanie schowka pod pod³og± lub maksymalnej przestrzeni baga¿owej, po z³o¿eniu tylnych siedzeñ. Tylne siedzenia sk³adane s± przy pomocy jednego przycisku. Auto wyró¿nia siê w¶ród konkurentów du¿± sztywno¶ci± skrêtn± (2.94 MNm2/rad) i sztywno¶ci± zginania (4.69 MNm2/rad) – te parametry s± odpowiednio o 21 proc. i 32 proc. lepsze ni¿ w Lancerze Evolution IX! Wyposa¿enie W standardowym wyposa¿eniu Lancera Sportback znajduje siê miêdzy innymi system Aktywnej Stabilizacji Toru Jazdy i Kontrola Trakcji (ASTC), ABS z EBD, 9 poduszek bezpieczeñstwa, manualna klimatyzacja, centralny zamek sterowany pilotem w kluczyku oraz przednie i tylne szyby elektryczne. W wersji Invite, która bêdzie najprawdopodobniej cieszyæ siê najwiêksz± popularno¶ci± w Polsce, znajdziemy tak¿e zestaw g³o¶nomówi±cy bluetooth, automatyczn± klimatyzacjê, aluminiowe, 16-calowe obrêcze kó³, elektryczne lusterka i klamki w kolorze nadwozia, skórzane ko³o kierownicy z przyciskami steruj±cymi radiem, 6 g³o¶ników i ch³odzony schowek. We wnêtrzu Lancera Sportback znajdziemy tak¿e standardowo oferowane sportowe zegary, baga¿nik z regulowan± wysoko¶ci± pod³ogi, tylne siedzenia sk³adane jednym przyciskiem, wej¶cie AUX, czujniki parkowania, dodatkowe zamykane schowki, uchwyty na napoje, chromowane elementy wnêtrza. Wszystkie wersje Lancer Sportback zosta³y wyposa¿one w system informuj±cy o awaryjnym hamowaniu. Bogatsze wyposa¿enie opisane powy¿ej bêdzie tak¿e oferowane w modelu roku 2009 Lancera Sedan, który pojawi siê w salonach w ju¿ pa¼dzierniku. http://www.roadlook.pl/img/art/1_48761367ba824.jpg ¬ród³o: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif