Hyundai Motor Company planuje rozpoczcie sprzeday detalicznej pierwszego auta hybrydowego w lipcu 2009. Pocztkowo samochd bdzie dostpny tylko w Korei. Elantra LPI, na rodzimym rynku oznaczona symbolem Avante, jest pierwszym na wiecie samochodem z napdem hybrydowym zasilanym pynnym gazem (LPG) oraz pierwszym, posiadajcym nowoczesne baterie litowo – polimerowe. Napd Elantry LPI HEV skada si z silnika spalinowego serii Gamma o pojemnoci 1.6l oraz silnika elektrycznego o mocy 15 kW. Moc przekazywana jest za pomoc przekadni bezstopniowej, co wydatnie ogranicza zuycie paliwa. - Elantra LPI HEV jest efektem innowacyjnego mylenia firmy Hyundai. Kadlimy nacisk na doskonalenie silnikw zasilanych LPG, by stworzy napd hybrydowy tani w eksploatacji - powiedzia Hyun-Soon Lee, prezes dziau badawczo rozwojowego Hyundai Motor Company. Obliczono, e koszty eksploatacji hybrydowego Hyundaia bd co najmniej 40 procent mniejsze w porwnaniu z konkurencyjnym autami hybrydowymi dostpnymi na rynku. Dowiedziono rwnie, i utrzymanie Elantry LPI HEV bdzie o 50 procent tasze w porwnaniu z tym samym modelem, wyposaonym w tradycyjny silnik benzynowy (podstaw wylicze s ceny paliw w Korei w pierwszym tygodniu lipca: 1,907.08 KRW za litr benzyny i 1,828.65 KRW za kilogram LPG). http://www.roadlook.pl/img/art/3_48776288abdef.jpg Elantra LPI HEV bdzie drosza od podstawowego modelu ze wzgldu na zastosowanie dodatkowego oprzyrzdowania, skadajcego si z baterii litowo-polimerowych, silnika elektrycznego zasilanego prdem staym oraz elektrycznego systemu sterowania. Jednak dodatkowe koszty zwizane z wysz cen zakupu powinny zwrci si w cigu dwch lat. Dodatkowym atutem Elantry LPI HEV jest niski poziom emisji CO2 - 103 g/km. Emisja pozostaych substancji zanieczyszczajcych rodowisko zmniejszona zostaa o 90 proc. w porwnaniu z tym samym modelem wyposaonym w tradycyjny silnik benzynowy. Dziki temu nowy Hyundai z napdem hybrydowym zakwalifikowany zosta do grupy aut o „super niskiej emisji zanieczyszcze” (Super Ultra Low Emission Vehicle). Elantra LPI HEV jest pierwszym na wiecie samochodem wyposaonym w baterie litowo–polimerowe wielokrotnego adowania, ktrych wycznym dostawc jest firma LG Chem, jeden z najwikszych producentw akumulatorw na wiecie. Wyszo baterii litowo-polimerowej nad litowo-jonow polega na wikszej pojemnoci energetycznej, niszych kosztach produkcji, oraz duszej ywotnoci. http://www.roadlook.pl/img/art/1_487762ee9e212.jpg Swj pierwszy pojazd z napdem hybrydowym (nazwany Future Green Vehicle) Hyundai przedstawi podczas salonu samochodowego w Seulu w 1995 roku. Elantra HEV pokazana zostaa publicznoci w 1999 roku, a Accent HEV w 2000. Auta wyposaone byy w skomplikowane rwnolege systemy napdu elektrycznego oraz zintegrowany generator rozruchowy. Zarwno Elantra HEV, jak i Accent HEV nigdy nie weszy do seryjnej produkcji, pozostajc jedynie modelami studyjnymi. W 2004 roku Hyundai dostarczy koreaskim agencjom rzdowym 50 sztuk modelu Getz (na rodzimym rynku znanego jako Hyundai Click). Auta wyposaone byy w gazowo – elektryczny napd hybrydowy, wykorzystujcy silnik elektryczny o mocy 12 kW oraz baterie niklowe. W 2005 roku rozszerzono program rozwoju technologii hybrydowej. Hyundai oraz Kia Motors Corporation dostarczyli nastpnych 350 pojazdw demonstracyjnych, w 2006 kolejnych 730, a w 2007 a 1,682 (wrd nich Accent HEV). Najblisze plany dotycz wprowadzenia napdu hybrydowego do sedanw klasy redniej, co ma to nastpi do 2010 roku. Pocztkowo sprzeda Hyundaia Elantry LPI HEV ograniczy si wycznie do rynku koreaskiego. Jednak niewykluczony jest eksport do krajw, w ktrych dostpny jest pynny gaz LPG najwyszej jakoci. Wicej szczegw na temat Elantry LPI HEV dostpnych bdzie w 2009 roku. http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif