Miłość jest trudną częścią naszego życia..
[center:]http://img266.imageshack.us/img266/8936/golrt1.jpg[/center:]
Twoje spojrzenie zatrzymuj±ce siê na atrapie VW Golfa ze znaczkiem GTI, to tylko chwyt marketingowy, czy co¶ wiêcej? Zdaje siê ¿e GTI jest tym czym¶ co przyci±ga nasz± uwagê nie tylko na magiczny skrót, dr¿enie powieki powoduje my¶l o tym ze w tym ma³ym, samochodzie o charakterze sportowym, producent zakl±³ kawa³eczek najnowszych jak na owe czasy rozwi±zañ technicznych. Tak ¿e twój Golf MK1, 1.6D mimo identycznego wieku co mijane cacko byæ mo¿e pod±¿a ju¿ na z³om. Tego drugiego ¿al by by³o wyrzuciæ. Dlaczego?
Na pytanie to postanowimy sobie odpowiedzieæ, przypominaj±c sobie licznych przedstawicieli gatunku. Ale od pocz±tku.
[color=blue:]Narodziny.[/color:]
Samochód który zapocz±tkowa³, pojawianie siê oznaczeñ GTI to wspomniany ju¿ Golf 1. Drugiego marca 1974r z ta¶my produkcyjnej fabryki Volkswagena zjecha³ pierwszy model Golfa, zaprojektowany przez
Giugiaro , w nadwoziu 4-ro i 3-drzwiowym. W ci±gu kolejnego roku, in¿ynierowie VW w oparciu o idee samochodu sportowego, w tajemnicy po¶wiêcaj±c swój czas prywatny, o czym nawet nie wiedzia³a dyrekcja VW. Opracowywali pierwsze prawdziwe GTI.
W oparciu o silnik benzynowy, o pojemno¶ci 1600cm3 i instalacjê wtryskow± Bosch K-Jetronic, zapo¿yczon± z Audi 80GTE. Powstaje jednostka napêdowa o mocy 110KM przy 6100 obr/min. Prêdko¶æ obrotow± przykrêcono do 7000obr/min. Moc 110KM pod mask±, kiedy samochód wa¿y³ zaledwie 780kg. Dawa³o rekordowy jak na owe czasy przelicznik masy do mocy dla ma³ych samochodów z przednim napêdem. Które wtedy i tak nie przekracza³y 100KM. Projekt dopiero wtedy zosta³ zaakceptowany a departament sprzeda¿y VW oznaczy³ go prostym skrótem GTI : Grand Tourisme Injection. W pa¼dzierniku 1975r Golf GTI zosta³ zaprezentowany na wystawie we Frankfurcie. Z pocz±tku wyprodukowano 5000 egzemplarzy tego samochodu. Jego nieoczekiwany sukces zadecydowa³ o zwiekszeniu produkcji i przyczyni³ siê do rozwoju idei ma³ego samochodu o zaciêciu sportowym GTI. Sprzedano ponad milion sztuk owego motoryzacyjnego best-seller’u, jego niewygórowana cena przyczynia³a siê do spadku sprzeda¿y sportowych samochodów innych marek, po czym niemal¿e po¿ar³ ca³± konkurencjê na ówczesnym rynku. Na efekty nie trzeba by³o d³ugo czekaæ.
[color=blue:]Z rêk± w nocniku.[/color:]
Golf GTI na sta³e wpisa³ siê w katalog produktów Volkswagena, konkurencja nie zasypywa³a gruszek w popiele staraj±c siê wype³niæ zaistnia³± dziurê w ofercie. Zespó³ techniczny pracuj±cy nad koncepcja i rozwojem Golfa GTI stawia³ wysoko poprzeczkê i za ka¿dym razem kiedy na rynku pojawia³ siê konkurent, nasz protoplasta formy GTI nie dawa³ siê zdetronizowaæ. Jak to jest do tej pory? Trudno jednoznacznie odpowiedzieæ, jednak ka¿dy nowy model Golfa w wersji GTI szczyci³ siê zawsze spektakularna premier±. Wróæmy jednak do zamierzch³ych czasów.
[color=blue:]Ofiara w³asnego sukcesu.[/color:]
Pierwszy pretendent do stolca pojawi³ siê w 1983r, we Francji, by³ to Peugeot 205 GTI o pojemno¶ci skokowej 1600cm3 i mocy 105KM. O ni¿szej mocy od Golfa GTI, jednak nowocze¶niejszy o ¶wie¿ym spojrzeniu przednich reflektorów. Od tamte pory rozpocz±³ siê prawdziwy wy¶cig, bitwa o pierwsze miejsca w wy¶cigach i rajdach, podnoszenie mocy, osi±gów. I wreszcie ingerencja w inne podzespo³y a nie tylko w silniki. Szaleñstwo owo powstrzyma³a jedynie troska o ¶rodowisko naturalne i ograniczenie emisji spalin…Wy³apmy zatem co lepsze k±ski, przypomnijmy sobie jakie by³y i dlaczego tylu ludzi pa³a siê ich restauracj±. Ale czy aby koniecznie trzeba odpowiadaæ na to ostatnie pytanie? Pytaniem. Magia GTI trwa do dzi¶, mo¿e w trochê zmienionej formie, gdy¿ rynek napuch³ od nowo¶ci i technologicznych mo¿liwo¶ci w ró¿nych ods³onach.
[color=red:]
Zachêcam do udokumentowanych sprzeczek na temat ulubionej marki w modelu GTI. Najciekawsze artyku³y zostan± nagrodzone w formie albumu lub ksi±¿ki motoryzacyjnej.[/color:]
Ja w tym czasie zgromadzê co nieco o VW Golf GTI MK1...
Oto jak potrafi bawiæ samochód sprzed lat trzydziestu: VW Golf GTI podczas Grand Prix “z³otych lat” we Francji rok 2007.
http://img245.imageshack.us/img245/7853/2007gpaosalooncar119mmn0.jpg
Mnie tam bardziej interesuje ten czerwony, z ty³u :D
to napisz o nim tez by³a wersja...:) :P
Dziad.
[center:][color=darkred:]VOLKSWAGEN
Golf GTI 1600 Mk1 (1976-1983)[/color:][/center:]
[center:]
http://img297.imageshack.us/img297/5191/pubg1gti12ws4.jpg[/center:]
Jak ju¿ wspomnieli¶my, w 1974r dziennikarze ujrzeli pierwszy model Golfa. Opowiadali¶my tez o tym jak in¿ynierowie VW, nie usatysfakcjonowani koncepcj± samochodu o zaciêciu sportowym z organów ju¿ dostêpnych. Umie¶cili zespó³ wtryskowy Boscha K-Jetronic w silniku 1600. Ma³a historie uk³adu K-Jetronic mozna przeczytaæ na koñcu artyku³u.
W 1976 roku VW Golf GTI, nie by³ jedyna tego typu maszyna na rynku, po drogach szala³y ju¿ znane i cenione wozy Ford Escort RS 2000, czy Opel Kadett GTE, jednak¿e Golf wyznaczy³ tê w³a¶ciw± drogê rozwoju pojazdów GTI lub w tej gamie ma³ych samochodów podobnych ( Autobianchi A112 Abarth, czy Renault 5 Alpine) W³a¶ciw±, dlaczego? Ano Golf posiada³ mocny silnik z nowoczesna instalacj± wtryskow±, precyzyjny przedni napêd i lekkie nadwozie. Co przy 110KM sprawia³o i¿ wóz by³ bardzo dynamiczny.
[col] Przyznam szczerze i¿ faworyzowanie Golfa nie jest mo¿e uczciwe, ale któ¿ mi to udowodni? Zapraszam.[/col]
Golf by³ tym o czym obecnie, po przesyceniu siê „Szybkimi i w¶ciek³ymi” na ekranach kin i w gara¿ach z agro-tuningiem, marzy siê dyskretnie. Wiec by³ dyskretny, 13 calowe felgi nie zdradza³y zapêdów sportowych, jedynie znaczek GTI na atrapie i drzwiach baga¿nika identyfikowa³y zadziora, raz w lusterku a za chwilê mo¿na by³o przy dobrych okularach odczytaæ, co ¶mia³o wyprzedzaæ.
Wnêtrze pierwszego modelu zdradza³o nieco wiêcej. Siedzenia sportowe pokryte materia³em zdobnym w wyrazista kratê, trójramienna kierownica. Reszta nie ró¿ni³a siê od wyposa¿enia w standardowej wersji.
http://img205.imageshack.us/img205/7795/galeriegolfgti160007az6.jpg
Rok po rozpoczêciu produkcji Golfa GTI, Volkswagen modyfikuje zawory w g³owicy cylindrów. Powiêkszenie ¶rednicy tarczy sprzêg³a, daje powód do zainstalowania ch³odnicy oleju. W 1979r. Golf upieksza siê o nowe zderzaki, wiêksze i w widoku gro¼niejsze. Podwozie tak¿e dostaje nowe sprê¿yny zawieszenia. Jedynie wska¼nik zu¿ycia paliwa nie budzi takich emocji… Owe czasy przynosz± niebywa³± i niedorzeczna informacjê dla ludów PRL-u, i¿ Golf GTI oferowany by³ z 6-scoi letni± gwarancj± na zabezpieczenie anty-korozyjne. W 1980r. skrzynia biegów powieksza swia ofertê o jeszcze jedno prze³ozenie, rok pó¼niej ma³y „face-lifting”, wiêksze tylne lampy, inna niestety kierownica co osobi¶cie prze¿ywam i nie da³bym sobie tej trójramiennej odebraæ…Zmarszczki odjêto desce rozdzielczej i tapicerce wnêtrza, moc silnika tak¿e wzros³a .
Rocznik 1982 tak¿e wyró¿nia parê szczegó³ów, dwutonowy sygna³ d¼wiêkowy, jodowe ¿aróweczki, wycieraczka tylniej szyby. Szyby tak¿e poddano modyfikacjom, na bezpieczniejsze.
1983r. ostatnia zmiana Golfa 1 GTI. To przede wszystkim silnik, o wiêkszej pojemno¶ci: 1800cm3 i mocy 112KM.
[center:]Fakty, nie mity:[/center:]
[color=blue:]1967[/color:]
Pocz±tek projektu EA 337 w VAG.
[color=blue:]1974[/color:]
Drugi marca, produkcja Golfa w fabryce Wolfgsburg rozpoczêta..
Pierwszy pokaz Golfa dla dziennikarzy.
Projekt Golf GTI rozpoczêty w tajemnicy przez inzynierów VW.
[color=blue:]1976[/color:]
Volkswagen wystawia swojego Golf GTI na salonie we Frankfurcie. Cztero biegowa skrzynia, nadwozie dwudrzwiowe, silnik wsparty technologi± Audi 80 GTE.
[color=blue:]1977[/color:]
G³owica cylindrów zostaje zmodyfikowana o nowe zawory..
[color=blue:]1978[/color:]
Powiêkszenie ¶rednicy sprzêg³a, zamontowanie aluminiowej ch³odnicy oleju.
[color=blue:]1979[/color:]
Nowe zderzaki, nowe sprê¿yny zawieszenia, dodano wska¼nik zu¿ycia paliwa na desce rozdzielczej, Gwarancja 6-cio letnia na zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia.
[color=blue:]1980[/color:]
VW Golf GTIskrzynia biegów piêcio-biegowa , ce. Nowe sprê¿yny zawieszenia dla zwiêkszenia komfortu jazdy.
[color=blue:]1981[/color:]
Konsekwentna rewitalizacja Golfa: nowoczesna deska rozdzielcza, nowa kierownica, nowe materia³y tapicerskie , powiekszenie tylnej kanapy o 4,5cm. Wiêksze ¶wiat³a tylne.
[color=blue:]1982[/color:]
Zmiany w detalach: nowa przednia szyba, przekrêcane os³ony przeciw s³oneczne, ¶wiat³a jodowe, wycieraczka I spryskiwacz tylnej szyby sygna³ d¼wiêkowy dwutonowy.
VAG France wypuszcza limitowan± seriê Golf GTI 16S Oettinger.
[color=blue:]1983[/color:]
Silnik 1800cm3 I mocy 112KM .Komputer pok³adowy, tylne ¶wiat³o przeciwmgielne. Dostêpna wersja piêcio drzwiowa.
Istnia³y rózne koncepcje Golfa o których mo¿naby bez konca pisaæ, wiêc tylko jedna z nich:
http://img167.imageshack.us/img167/1229/techzenith01rh2.jpg
Pojemno¶æ 1600cm3
Uk³ad wtryskowy Zenth-Competition
Moc 162KM przy 7500obr/min
Moment max 180Nm przy 6000obr/min , 154Nm przy 3500obr/min
informacje czerpa³em z dostepnych ¼róde³ w internecie, tekst nie jest kopi±, zdjecia pochodz± ze stron /www.passiongolfgti/http://www.guide-des-gti.fr/www.passiongolfgti.
[code:1:]Uk³ad wtryskowy w silnikach niskoprê¿nych , i jak do tego doszlo
Pierwsze podrygi.
Kto wie, ¿e ju¿ w 1898r. stacjonarne silniki Deutz o zap³onie iskrowym , by³y wyposa¿one w mechanicznie sterowany uklad wtryskowy benzyny? Ano :P
Moto Guzzi w 1932r. zbudowa³a do¶wiadczalny uklad wtryskowy benzyny sterowany elektronicznym ukladem lampowym do motocykla wy¶cigowego.
Prawdziwe zainteresowanie wtryskiem benzyny zacze³o siê w latach 60-tych , zainspirowane sukcesami w wyscigach samochodowych " Srebrnej Strzaly" firmy Daimler - Benz. Pierwsze samochody z zamontowanym seryjnie mechanicznym uk³adem wtryskowym wysz³y spod r±k konstruktora Carla F.C. Borgwarda w modelach Goliath 700 i 900.
W roku 1966 Volkswagen, wprowadzi³ jako pierwszy do produkcji seryjnej elektroniczny uklad wtryskowy w modelu 1600.
I obdarzy³ go moc±, zarazem chmurki rozja¶niaj±c.
Elektronicznie sterowany uk³ad wtrysku benzyny jako jedyny pozwala na sterowanie w sposób precyzyjny mieszank± paliwowo - powietrzn±.
Zapewnia on zmniejszenie substancji dra¿ni±cych i truj±cych w spalinach, co z kolei pozwoli³o dostosowaæ siê do norm ochrony ¶rodowiska i dziêki czemu mog³y siê one zmieniaæ wymuszaj±c rozwój wtrysku.
Z poczwarki do ...hm... motyla.
Na pocz±tku by³... ga¼nik , w ró¿nych jego odmianach, gdy za jego plecami szykowa³a siê rewolucja. Firma Robert Bosch od 1912r. prowadzi³a prace nad zdetronizowaniem karburatora. By³y to konstrukcje pomp wtryskowych oparte na nowoczesnych pompach olejowych. Od roku 1932 badania ruszy³y peln± par± .Na pierwszym planie by³o uzyskanie jak najwiêkszej mocy silnika, nie my¶l±c przy tym o ochronie ¶rodowiska. Samochody z mechanicznym ukladem wtryskowym wisia³y niczym "Miecz Demoklesa" nad ga¼nikiem ju¿ od 1945r. W pazdzierniku 1966r. ga¼nik sukcesywnie zastêpowano uk³adem wtryskowym, we wspomnianym ju¿, seryjnym Volkswagenie 1600 D -Jetronic.
Pami±tka po ga¼niku.
Zarówno uk³ad mechaniczny jak i elektroniczny wtrysku benzyny by³y do¶æ kosztownymi rozwi±zaniami do samochodow ni¿szej klasy, tak ¿e ga¼nik doczeka³ siê jeszcze paru modernizacji które mimo zastosowania elektroniki i katalizatora (1978 Bosch i Pierburg) nie ustrzeg³y go przed ostatecznym upadkiem ustepuj±c miejsca, taniemu rozwi±zaniu uk³adu wtrysku jednopunktowego Mono - Jetronic.
Elektroniczny "monomonarcha".
Uk³ady wtrysku sterowane mechanicznie K-Jetronic, zosta³y zaadoptowane do wspólpracy z elektronicznym urz±dzeniem steruj±cym. Sama elektronika wzbogacona zosta³a o wiele istotnych elementów ktore nada³óy obecny "krztalt "wtryskowi benzyny, na ktorym to wspó³cze¶nie opiera siê ka¿dy uk³ad tworzenia mieszanki palnej sterowany elektronicznie .[/code:1:]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalheo.htw.pl