FSO Polonez 

Miłość jest trudną częścią naszego życia..

Pamietam jak dzisiaj....lipiec 1997 roku i moje pierwsze nauki jazdy pieknym czerwonym Polonezem 1,5 SLE. Bylo mokro a ja nie bardzo potrafilem jeszcze ruszac, ale na haslo wiecej gazu wdusilem pedal w podloge i puscilem sprzeglo....to byl poczatek konca rodzinnego FSO Poloneza z 1987r... ___________________________________________________________________________ Gdy na prze³omie lat 1970-1971 Tadeusz Wrzaszczyk zosta³ ministrem przemys³u, jednym z pierwszych jego dzia³añ by³o opracowanie harmonogramu rozwoju licencji Polskiego Fiata 125p. Zak³ada³ on stopniow± wymianê wszystkich zespo³ów g³ównych samochodu. W po³owie lat 70. delegacja rz±dowa, pod przewodnictwem Wrzaszczyka, pojecha³a do Turynu. "Chcieli¶my kupiæ najpierw nowe nadwozie do Fiata 125p, a po roku tak¿e nowe silniki, ³±cznie z dieslem. Po kolejnym roku mieli¶my za¶ kupiæ mechanizmy przeniesienia napêdu i podwozie" - mówi³ Tadeusz Wrzaszczyk w wywiadzie dla "Motoru" w 1995 r. Poniewa¿ koñczy³a siê licencja, a zak³adano eksport Polskiego Fiata 125p na Zachód, postanowiono wybraæ nadwozie zunifikowane z rodzin± w³oskich Fiatów, ale nie bêd±ce dla nich konkurencj±. Oprowadzany przez prezesa Agnellego po magazynie aut studyjnych, Wrzaszczyk wypatrzy³ nadwozie, które Fiat opracowa³ z my¶l± o rynku amerykañskim. Mia³o dwa bardzo powa¿ne atuty - by³o naj³adniejsze ze wszystkich studiów i opracowano je w³a¶nie do w³asnego modelu Fiata 125. "Wybór zaskoczy³ prezesa Agnellego - wspomina³ Wrzaszczyk - bo W³osi mieli zamiar to nadwozie produkowaæ. Negocjowali¶my d³ugo, a¿ w koñcu Giovanni Agnelli wyci±gn±³ w moj± stronê d³oñ i powiedzia³: Zgoda. Robimy to dla Polski. Prawie za darmo nabyli¶my kompletn± dokumentacjê i trzy gotowe ju¿ prototypy: hatchbacki trzy- i piêciodrzwiowe oraz coupe, no i prawo do ich produkcji. Niebawem kupili¶my te¿ dokumentacjê jednostek napêdowych". Polski Fiat 125p z nowym nadwoziem otrzyma³ nazwê polonez. W za³o¿eniach najpierw miano uruchomiæ wersjê trzydrzwiow±, takiego polskiego golfa, a nastêpnie 5-drzwiow± i na koñcu coupe. Po 1976 roku, gdy ju¿ by³ widoczny kryzys gospodarczy PRL, koncepcjê zmieniono i pod koniec 1977 roku zaczêto wytwarzaæ wersjê 5-drzwiow±. Nadwozie trzydrzwiowe uruchomiono w 1983 roku, ale w zasadzie tylko po to, aby wykorzystaæ je do budowy pick-upa. Zrodlo: INTERIA.PL __________________________________________________________________________ Pamietam tez jak zaraz po kupnie tata spedzil z miesiac w garazu aby auto nadawalo sie do jazdy. Pamietam odpowietrzanie hamulcow jak i test swiezo nabitych olejem amortyzatorow, sportowo czy komfortowo, pyta sie tata...sportowo! Wielka "strzykawa" nabijal olej do amortyzatorow co skutkowalo ze Poldek naprawde przyjemnie smigal. To byly czasy...przesiadka z Fiata 126p na Poloneza ! Te spojrzenia sasiadow :) Piekny czerwony wehikul bywal czasem na parkingu pod blokiem po czym znikal w garazu. Jak skonczyl ? Nie wiem...ale ponoc jeszcze ktos go uzywa jako auta dostawczego. Pozniejszy mariaz z de³o stal sie gwozdziem do trumny tego pieknego auta. A przeciez polscy inzynierowie mieli opracowanego nastepce. Wszyscy jednak wiedza ze kochana wladza przyklasnela a prototyp i tak kazala zamknac w garazu. http://img443.imageshack.us/img443/7444/pnor7.jpg Takim Poldzianem przemieszczalismy sie od lipca 1994 roku do sierpnia 1999r kiedy to chlube polskiej motoryzacji wyparla czesko niemiecka technologia dalej zwana Skoda Felicia 1,3 MPi :D Bog zaplac za uwage.



No i szkoda,¿e znowu pieni±dze zadecydowa³y o zmianie koncepcji...Polonezy w ró¿nych wersjach nadwoziowych w tamtych czasach by³yby dobrym towarem eksportowym :D Ale oprócz wersji 3 drzwiowej by³a te¿ produkowana wersja coupe-ró¿ni³a siê drzwiami Krótsze by³y) i oknem bocznym i s³upkiem ¶rodkowym :D Oraz przodem-coupe mia³o stosowany przód,taki jak w pó¿niejszym seryjnym Polonezie (jak na foto wy¿ej,co da³ TuneR) Porównajcie zdjêcia-inne s³upki ¶rodkowe,inne tylne okno (coupe na dole ma d³u¿sze) Widaæ inny przód. 3 DRZWIOWY http://img467.imageshack.us/img467/3981/polonez3dsc1.jpg COUPE http://img467.imageshack.us/img467/496/polonezcoupego5.jpg

Tak tak...coupe bylo wykorzystane do stworzenia....pickupa :D Takie "prawie" El Camino :D
jak na foto wy¿ej,co da³ JokeR Ekhem...:P Taka jeszcze jedna ciekawa fotka: http://img477.imageshack.us/img477/2001/fsocm6.jpg

hm.. nawet Anglicy go... przetestowali, ale Panu Clarksonowi chyba nie przypadl do gustu. Mama nieraz mowila jak moj Wujaszek pracowal na kontraktach w Libii, Iranie itd. i zarobi full kasy wiec zacwaniaczyl i poszedl do PEWEXu (chyba tak sie pisze, jak zle to poprawcie, jestem za mlody zeby pamietac :P)i kupil... SREBRNEGO na eksport. Taksiarze zatrzymywali sie przy nim (oraz go) i pytali gdzie kupil w takim kolorku...niestety po chyba dwoch miesiacach go rozbil, poszedl na zakrecie w las, ale kupil nastepnego - taka nasza polska Lancie :)



m.niew, napisa³:
hm.. nawet Anglicy go... przetestowali, ale Panu Clarksonowi chyba nie przypadl do gustu. Tylko testowali Caro,który na te czasy by³ przestarza³y :D Gdyby przetestowali w latach 70 tych jeszcze,dosta³by spore noty :D TuneR, poprawi³em dawno :D Jako¶ siê rozkojarzy³em.


Tylko testowali Caro,który na te czasy by³ przestarza³y no fakt ;) ale Poldek Fajny jest, kuzyn ma jeszcze Caro (ajkos z 1994 roku czy cos:P) chyba tego 1.6 ale ciagnie ladnie jak na swoje lata ;D

Na mnie swojego czasu wra¿enie zrobi³ Polonez 2.0 z silnikiem Fiata (by³y te¿ Forda).Od razu chce siê jezdziæ :D


Polonez 2.0 z silnikiem Fiata (by³y te¿ Forda) "Poczuj te ministerialna waznosc" :D

Prawie jak VIP :D

hehe Ale co by nie powiedziec, auto w latach 80 bylo tylko dla wybrancow :)

http://www.roadlook....iwo-z-nysy.html :D

Czy to oby nie ¿art?

kêdzior, Co ty,na serio.To rozwiniêcie projektu z roku 2004: http://motoryzacja.i...wczego-poloneza,468836 :D Wracaj± do starego pomys³u,wziêli projekt trucka i dodatkowo bêdzie te¿ osobówka. Niedawno by³a wzmianka w Auto ¦wiecie http://img262.imageshack.us/img262/8731/51autoswiat412005ub3.jpg

Hehe dobry ¿art nie jest z³y.

co ja bym dal za nowe modele poloneza, albo jakiegokolwiek auta z FSO.. powiedzcie mi, bo szukalem i nie znalazlem: co w ogole znaczy "caro" i "atu"???

glazekk, napisa³:
co w ogole znaczy "caro" i "atu"??? Obie nazwy zapo¿yczone z kart :D Nie znam siê na kartach,wiêc dalej nie wyt³umaczê :D Atu to co¶ mocnego,co przebija inne karty czy co¶ takiego,caro to jeden z kolorów (czy jak to siê tam nazywa)

Ostatnio zas³ysza³em od taksówkarza, ¿e w FSO trwaj± prace nad nowym silnikiem benzynowym o pojemno¶ci ok 1,4 budowanym od podstaw ale o zbli¿onej konstrukcji do silnika Rovera 1,4 (dok³adnie chodzi o wa³ek rozrz±du). Oczywi¶cie od razu nasuwa sie pytanie i gdzie to zamontuj±(podobno prace nad silnikiem s± na ukoñczeniu). Nie wiem ile w tym prawdy ale kiedy¶ te¿ s³ysza³em o tym s³ysza³em i mo¿e na prawdê co¶ siê kroi?

szczerze w±tpiê w to ¿e w FSO dali by rade zrobiæ jaki¶ dobry silnik. Ciekawe czy ten te¿ bêdzie wy³ niemi³osiernie ju¿ od 2500 RPM :?

Po co im nowy silnik jak bêd± tam produkowaæ Deawo ze znaczkiem chevroleta

Nie gadaæ o tym co jest, tu siê gada o tym, co by³o. :D

Polonez tak naprawdê pocz±tkowo mia³ mieæ silnik 2.0 ale nie wysz³o i w³a¶nie dlatego u¿yto 1.5 czyli paliwo¿erny i s³aby silnik który by³ za ma³y do ciê¿kiego poloneza i to jest fakt, pó¼niej zamontowano silnik od rovera 1.4 który by³ lepszy, lecz dalej za ma³y by³a te¿ krótka seria z dieslem ale niestety tylko krótka.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl