Prace projektowe nad cywilnym bolidem formu³y 1 zaprojektowanym przez by³ych konstruktorów McLarena dobiegaj± koñca i jego twórcy opublikowali oficjalne dane techniczne. Samochód, który po raz pierwszy zaprezentowa³ siê w zesz³ym roku podczas wystawy Top Marques w Maroko, jest wspólnym dzie³em Bena Scotta-Geddesa i Grahama Halsteada, do których do³±czy³ Gordon Murray. Twórcy Caparo s± nie tylko by³ymi konstruktorami formu³y 1, ale pracowali tak¿e nad supersportowymi modelami McLaren F1 i Mercedes-Benz SLR McLaren. Po roku testów i strojenia Caparo T1 jest prawie gotowe i niebawem trafi do pierwszych klientów, tak wiêc opublikowano oficjalne dane techniczne. Za dwumiejscowym kokpitem zamontowano wolnoss±cy 8-cylindrowy silnik o pojemno¶ci 3,5 l. Jednostka oferuje moc 425 kW (575 KM) przy 10 500 obr./min i moment obrotowy 420 Nm przy 9000 obr./min, co przy masie zaledwie 550 kg oznacza moc w³a¶ciw± 1045 koni na tonê. Tak wiêc chyba nikogo nie zaskoczy, ¿e samochód mo¿e przy¶pieszaæ od 0 do 96 km/h w 2,5 s, a do 160 km/h w 5 s. Caparo T1 ma nie tylko piekielne przy¶pieszenie, ale do zatrzymania z 160 km/h wystarcza mu 3,5 s. Z przednimi ko³ami oddzielonymi od karoserii i naruszaj±cymi aerodynamikê auta oraz z zestrojeniem do jak najlepszego zachowania na torze wy¶cigowym Caparo T1 nie bêdzie zapewne rekordzist± w kategorii prêdko¶æ maksymalna. Jednak wynik w granicach 300 km/h i tak jest godny podziwu. Konstrukcja samochodu podobna jest do bolidów F1, tak wiêc silnik zamontowano w nadwoziu nios±cym, które tworzy wêglowo-aluminiowy monokok. Moc 8-cylindrowego silnika przenoszona jest na tyln± o¶ za po¶rednictwem 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dyferencja³u ze zwiêkszonym tarciem. Równie¿ przednia i tylna o¶ nie zaprzecz±, ¿e s± dzie³em konstruktorów formu³y 1. Uk³ad hamulcowy tworz± stalowe tarcze o ¶rednicy 355 mm na wszystkich ko³ach z 6-t³oczkowymi zaciskami z przodu i 4-t³oczkowymi z ty³u. Bezpieczeñstwo za³ogi zapewnia konstrukcja podobna do bolidu F1 z sztywnym przedzia³em dla kierowcy i pasa¿era, wzmocnionym usztywnion± stal± i strefami zgniotu w kompozytowym przedzie. Fotele otrzyma³y 6-punktowe pasy bezpieczeñstwa kompatybilne z systemem HANS chroni±cym krêgi szyjne. W razie po¿aru zadzia³a system ga¶niczy. Oczywi¶cie samochód, który jest bolidem formu³y 1 zalegalizowanym do eksploatacji na zwyk³ych drogach, nie bêdzie tani. Cenê podstawow± Caparo T1 ustalono na poziomie 190 tys. funtów bez podatku. http://img171.imageshack.us/img171/1462/73650190eh3.th.jpghttp://img184.imageshack.us/img184/8586/97769418gu8.th.jpghttp://img184.imageshack.us/img184/2851/87999184wr0.th.jpg Tekst i zdjêcia zaczerpniête z: http://www.roadlook.pl/skins/2006b/img/logo.gif